نقد و بررسی
کتاب استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی | آرین قلی پورمعرفی کتاب استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی
ما قصد آن نداریم که روند انسانیت زدایی از سازمان ها را به استاندارد سازی تشدید کنیم هدف از تدوین استاندارد منابع انسانی استاندارد کردن انسان و گرفتار کردن روز افزون او در این قفس نیست. معمولا استانداردسازی با کاهش سلایق و تولید انبوه همراه است. در این استاندارد هدف این است که حداقل کارهایی که در شان انسان هاست،توسط سازمان ها انجام شود تا شاید بارقه های امید برگشت انسان به مقاوم واقعی خود زنده شود. هدف از استاندارد 34000 فراهم کردن حداقل های ضروری برای حضور شرافتمندانه انسان در سازمان است.
بریده ای از کتاب فصل دوم صفحه 45″سطح4 بلوغ میانی”
وقتی اقدامات منابع انسانی در سطح واحدها انجام شد در مرحله سوم باید اقدامات منابع انسانی در سطح سازمان مدنظر قرار گیرد تا این اقدامات در راستای اهداف استراتژیک سازمان باشد. سطح میانی به سازمان ها کمک میکند تا بتوانند از طریق توسعه سلامت کارکنان و توسعه شایستگی ها مزیت رقابتی ایجاد کنند. این فرایندهای منابع انسانی زیربنای محکمی برای اجرای برنامه های استراتژیک سازمان فراهم میکند باید توجه داشت که مفهوم شایستگی منابع انسانی با مفهوم شایستگی محوری پراهالد و همل متفاوت است. شایستگی محوری به ترکیب مهارت های تکنولوژی و تولیدی یک سازمان اشاره دارد که به تولید محصولات شرکت می انجامد و در بازار برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد میکند.
فهرست کتاب به شرح زیر است:
- استاندارد و استاندارد سازی سازمانی
- کلیات استاندارد34000 مدیریت منابع انسانی
- پیاده سازی استاندارد 34000 مدیریت منابع انسانی
- ارتباط مدل تعالی سازمانی و استاندارد 34000 مدیریت منابع انسانی
- فرایند ها در استاندارد 34000 مدیریت منابع انسانی
- نگرش های کارکنان در استاندارد34000
پیوست
مدیریت عملکرد کارکنان-هدف گذاری، ارزیابی و بهبود عملکرد فردی-راهنما
ابزارها و مدلهای گوناگونی برای عارضهیابی سازمان در علم مدیریت ارائه شده است. برای این که بتوان در صحنه رقابت با بقیه سازمانها موفق شد باید در صحنه جذب، توسعه، انگیزش و نگهداری منابع انسانی تلاش کرد. بدین منظور سازمانها از تکنیکهای متفاوتی استفاده میکنند تا در راستای استراتژیهای سازمان، منابع انسانی خود را هدایت کند.
مدل ۳۴۰۰۰ برای این ایجاد شده است تا بتواند بطور یکپارچه و منسجم همه فرایندهای منابع انسانی را آسیبشناسی و اثربخشی آنها را ارزیابی و سازمانها را در جهت ایجاد آنها یاری کند. بر اساس مدل ۳۴۰۰۰ میتوان وضعیت موجود مدیریت منابع انسانی و سطح بلوغ فرآیندهای منابع انسانی در سازمان را بررسی و پروژهها و اقدامات بهبود و توسعه آنها را فراهم کرد و یک فرهنگ تعالی و کمال را در سازمان ایجاد نمود.
به بیان دیگر هدف از آن بررسی نظام مند، جامع و یکپارچه سیستم منابع انسانی با رویکرد عملی است. مدل ۳۴۰۰۰ اخیرا مورد استفاده شرکتها به منظور ارزیابی و ارتقا سیستم منابع انسانی قرار گرفته است. ویژگیهای خاص استاندارد و سلسله مراتبی بودن آن و نیز تعریف دقیق اقدامات و توانمندیهایی که شرکتها در هر سطح برای اجرا و ارتقا و سیستم منابع انسانی بدان نیازمندند از جمله مهمترین ویژگیهای این مدل است.
0دیدگاه