سوالات اسناد و قوانین بالادستی ۱۴۰۳ (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)
سوالات اسناد و قوانین بالادستی ۱۴۰۳ (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)
مجله اداریها- آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (معلم پرورشی و ورزش) امروز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ برگزار شد. «سوالات اسناد و قوانین بالادستی ۱۴۰۳» این آزمون منتشر میشود.
اسناد و قوانین بالادستی مشتمل بر دروس «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «آیین نامه اجرایی مدارس کشور» است.
سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمونهای استخدامی را در این لینک ببینید.
سوالات اسناد و قوانین بالادستی ۱۴۰۳
۱۲۳- کدام گزینه به بهسازی و اعلای منابع آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت اشاره ندارد؟
الف) ارتقاء کیفیت تربیت معلم
ب) ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان
ج) استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای معلمان
د) روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۲۴- تحول بنیادین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان ناظر به کدام سیاست کلی تحول میباشد؟
الف) تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی
ب) اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
ج) استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش
د) ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخصهای کمی و کیفی در سطح منطقه و جهان
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۲۵- با توجه به سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کدام گزینه به اهداف تحول بنیادین در شیوههای ارزشیابی دانش آموزان اشاره دارد؟
الف) تحقق اهداف دوره های تحصیلی
ب) پرورش استعداد و خلاقیت
ج) تنوع در اجرای شیوه های ارزشیابی
د) تحقق اهداف کتابهای درسی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۶- تحول در نظام آموزش و پرورش برای رسیدن به کدام مورد است؟
الف) موقعیت مطلوب فردی و اجتماعی
ب) آینده روشن و موفقیت برای فرد و کشور
ج) حیات طیبه رشد و شکوفایی استعدادهای فردی
د) انسانهایی کوشا و موفق برای آینده کشور
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۲۷- در دوره متوسطه اول، توسعه فرهنگ و سواد قرآنی در راستای تقویت ….. پیگیری میشود.
الف) روخوانی قرآن
ب) روانخوانی قرآن
ج) آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن
د) آموزش معارف قرآنی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۸- وجه تمایز اساسی حیات طیبه از زندگی غیر دینی رایج کدام است؟
الف) توحید
ب) ارزشهای دینی
ج) تقوا
د) عمل صالح
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۹- عدالت ……….. در ابعاد کمی همگانی و الزامی و عدالت …………. با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی گزاره های ارزشی بیانیه ارزشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
الف) اجتماعی – تربیتی
ب) تربیتی- اجتماعی
ج) تربیتی- کیفی
د) کیفی- تربیتی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۰- کدام رویکرد ارزشیابی در ارتقای پایه های تحصیلی دوره ابتدایی مورد تاکید است؟
الف) نتیجه محور
ب) فرایند محور
ج) تلفیقی
د) مشارکتی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۱- کدام گزینه از اهداف ایجاد نظام رتبه بندی مدارس نیست؟
الف) شفاف سازی عملکرد
ب) ارتقاء کیفیت
ج) تقویت انگیزه رقابت
د) ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۳۲- تعمیم دوره پیش از دبستان به ویژه در مناطق محروم با تاکید بر کدام آموزشها میباشد؟
الف) آموزشهای قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی
ب) آموزشهای قرآنی، علمی و تربیت بدنی
ج) آموزشهای قرآنی، اجتماعی و علمی
د) آموزشهای قرآنی، هنری و اجتماعی
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۳۳- حاکمیت برنامه محوری به جای کتاب محوری و تولید بسته آموزشی با رعایت کدام اصل است؟
الف) اصل تدریس محوری
ب) اصل دانش محوری
ج) معلم محوری
د) معلم محوری و آموزش
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۴- کدام گزینه نادرست است؟
الف) تدوین منشور دانش آموزی از وظایف و اختیارات شورای دانش آموزی است
ب) تشکیل انجمنهای دینی و فرهنگی و هنری و ورزشی و پژوهشی از اقدامات شورای معلمان است.
ج) همفکری و همکاری با مدیر مدرسه در تدوین برنامه سالانه مدرسه از وظایف و اختیارات شورای دانش آموزی است.
د) جلسات شورای معلمان حداقل هر ماه یک بار تشکیل میگردد.
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۵- کدام گزینه از چرخشهای تحول آفرین مدرسه نیست؟
الف) تبدیل از انباشت اطلاعات و حافظه محوری در دانش آموزان به کسب شایستگیها
ب) تبدیل از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی
ج) تبدیل از نگاه یکپارچه به هویت انسان به نگاه تجزیهای و تفکیکی
د) تبدیل از انحصار نگری در تربیت به مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان و عوامل مهم و موثر پاسخ
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۶- تصمیمگیری در مورد چگونگی تشویق و تنبیه دانش آموزان از وظایف و اختیارات کدام ارکان مدرسه است؟
الف) مدیر مدرسه
ب) شورای مدرسه
ج) شورای معلمان
۴) معاون آموزشی و پرورشی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۷- توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان ناظر بر کدام اصل حاکمیت بر مدیریت مدرسه است؟
الف) تعادل و توازن
ب) عدالت آموزشی و تربیتی
ج) تنوع بخشی به محیط های یادگیری
د) رعایت کرامت انسانی و آزادی عمل
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۸- کدام گزینه به تغییرات هماهنگ و منظمی که باید تمامی مولفهها و عناصر و فرایندها و روابط درون و بیرون مدرسه را در برگیرند تا مدرسه از وضع موجود به وضع مطلوب برسد، اشاره دارد؟
الف) برنامه محوری
ب) چرخشهای تحول آفرین
ج) مشارکت
د) هدف مدرسه
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۹- عدالت آموزشی و تربیتی که از اصول مدیریت مدرسه است،. شامل چه مواردی است؟
الف) توجه به تفاوتهای فردی
ب) غنی سازی و تنوع بخشی به محیط یادگیری
ج) استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای محیط بیرونی
د) هر سه مورد صحیح است
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۴۰- کدام مورد از وظایف مدیران مدارس در نقش رهبری آموزشی و تربیتی میباشد؟
الف) برقراری ارتباط با جامعه محلی و نقش آفرینی در آن
ب) مدیریت بهینه منابع مالی مدرسه
ج) تشکیل پرونده پرسنلی برای عوامل مدرسه
د) مدیریت و نظارت بر امور مدرسه از طریق سامانه ها
پاسخ اداریها: گزینه الف
بیشتر ببینید: مجموعه سؤالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی ۱۴۰۳ (استخدامی جهاد دانشگاهی)
جواباتون غلطه