
خلاصه و نکات کلیدی علوم پایه دوم و چهارم و ششم
خلاصه و نکات کلیدی علوم پایه دوم و چهارم و ششم
۱- علوم تجربی حاصل کوشش انسان برای درک واقعیتهای هستی و کشف فعل خداوند است
۲- فرایند علمی شامل مهارتهای فرایندی مانند مشاهده، جمع آوری اطلاعات، تغییر یافتهها، فرضیه و مدلسازی، اندازهگیری، پیشبینی است
۳- دریادگیری زمینه محور(تماتیک)آموزش مفاهیم علمی در زمینه زندگی روزمره فراگیران، اصل قرار میگیرد و با همین راهبرد است که یادگیری جذابتر میشود
۴- دیدن متداولترین روش برای جمع آوری اطلاعات است
۵- محیط زیست: هرآنچه که فرایند زیستن را احاطه کرده و آن رادر خود فرو گرفته و با آن در کنش متقابل قرار دارد.
۶- زباله: کلیه اشیای منقولی که مالک تمایل رهایی از آن را داشته و جمع آوری و دفع بی خطر آن به خاطر حفظ سلامت و رفاه جامعه ضروری میباشد
۷- مهم ترین زباله ها براساس منبع و تولید: زباله خانگی و شبه خانگی، زباله صنعتی و ساختمانی، زباله عفونی
۸- سخن پیامبر: خدا پاک است و پاکی را دوست دارد ، پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد
۹- منظور از حرکت وضعی زمین که باعث شب و روز است (حرکت زمین به دور خود)
۱۰- منظور از حرکت انتقالی زمین که باعث پیدایش سال و فصلهای مختلف است(حرکت زمین به دور خورشید)
۱۱- حرکت وضعی: گردش زمین به دور محور فرضی که از دو قطب آن میگذرد.
۱۲- حرکت زمین به دور محور خود در جهت غرب به شرق است
۱۳- حرکت انتقالی: حرکت سالیانه زمین به دور خورشید بر روی مداری بیضی نزدیک به دایره
۱۴- حرکت انتقالی زمین در جهت غرب به شرق است
۱۵- محور زمین نسبت به صفحه مدار گردش زمین به دور خورشید ۲۳.۵ درجه انحراف دارد
۱۶- باربستری: ذراتی که در سطح زمین در اثر غلتیدن یا جهشهای متوالی به جلو رانده میشوند
۱۷- ماه گرفتگی: اگر زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد ، زمین جلوی نور خورشید را میگیرد و سایه آن روی ماه میافتد و آن را تاریک میکند
۱۸- منابع تجدید ناپذیر: نفت، گازطبیعی، بنزین
۱۹- منابع تجدید پذیر: خورشید، باد، آب جاری
۲۰- تخمدان گیاه به میوه تبدیل میشود
۲۱- اگر پوسته دانه را از یک دانه لوبیای خیسانده شده جداکنیم رویان باقی میماند
۲۲- برنج از گیاه دو لپه نیست
۲۳- کاج از گیاه چند لپه است
۲۴- اولین نشانه رویش دانه تورم ریشه چه است
۲۵- در نخود لپه ها از خاک خارج نمیشوند
۲۶- تعداد دندان شیری ۲۰ و دندان دائمی ۳۲ است
۲۷- مرحله رویش دندانهای دائمی از ۶ تا ۲۱ سال است
۲۸- یادداشت برداری پس از مشاهده به ما کمک میکند تا مشاهدات خود را دقیق تر بیان کنیم
۲۹- مهم ترین هدف آموزش علوم تجربی مهارت پایه یادگیری و مهارت فرایندی علوم است
![]() |
![]() |
۳۰- جدول شناسه درسی: حقایق، فعالیت ها، شناسههای ارزشیابی براساس جدول ارزشیابی، فعالیتهای پیشنهادی و واژههای علمی
۳۱- در قسمت ارزشیابی مهارت دانش آموزان(دانش آموز به کمک نیاز ندارد)در سطح چهارم این ستون قرار داردو (دانش آموز به کمک کمی نیاز دارد) در سطح سوم این ستون قرار دارد
۳۲- در سال اول مهارت مشاهده را فرامیگیرند
۳۳- مشاهده: به کارگیری حواس پنجگانه برای به دست آوردن اطلاعات درباره یک جسم، ماده یا پدیده
۳۴- پیشبینی: اظهار نظردر یک موقعیت تازه درباره آینده یک رخ داد براساس تجربه یا تجربههای قبلی و اطلاعات تجربی موجود
۳۵- مهارتهای پایه و فرایندی علوم: مشاهده ، پیشبینی، طبقه بندی
۳۶- دانش آموز از وسایل مناسب به درستی استفاده میکند و دانش آموز از مشاهدات استفاده میکند جزو سطح چهار مهارت ارزشیابی است
۳۷- دانش آموز ضوابط کار گروهی را رعایت میکند جزو سطح سه مهارت ارزشیابی است
۳۸- در مخلوطهای یکنواخت و محلول ها اجزای سازنده را نمیتوان تشخیص داد
۳۹- مخلوط همگن: آب نمک
۴۰- ویژگی مخلوط ناهمگن: کدر است وشفاف نیست، ازچند ماده تشکیل شده، مواد ته نشین میشود
۴۱- الکترون کوچک ترین بار الکتریکی است، ذرات بسیار کوچک با بارمنفی هستند که به دور هسته میچرخند
۴۲- کارامدترین شکل انرژی ، الکتریکی است
۴۳- هسته شامل دو ذره پروتون و نوترون است
۴۴- نارسای الکتریکی: مواردی که تعداد الکترونهای آزاد و متحرک در آن ها ناچیز است
۴۵- رسای الکتریکی: اجسامی که تعداد الکترونهای آزاد متحرک در آن ها زیاد است
۴۶- جهت واقعی جریان الکتریسیته از قطب منفی باتری به قطب مثبت است اما در مدار جهت قراردادی جریان را به کار میبرند که از قطب مثبت باتری به قطب منفی است
۴۷- بازه اندازه گیری دماسنج پزشکی ۲۳ تا ۴۲ است
۴۸- کاهش اتلاف انرژی در خانه از راه سقف ۲۵ درصد است
۴۹- کاهش اتلاف انرژی در خانه از راه کف ۱۵ درصد است
۵۰- کاهش اتلاف انرژی در خانه از راه پنجره ۱۰ درصد است
۹۶- اتشفشان دماوند وتفتان نیمه فعال است و آتشفشان سبلان و سهند غیر فعال است
۹۷- اتشفشان کراکاتوا در اندونزی انفجاری است
۹۸- به گازهای خارج شده از دهانه آتشفشان فورمول میگویند
۹۹- ریزش باران اسیدی از اثرات ثانویه آتشفشان است
۱۰۰- کمیتی چون نیرو را که هم اندازه دارد و هم جهت کمیت برداری میگویند
۱۰۱- وقتی سطوح روی هم میلغزد یا میخواهند بلغزد نیروی اصطکاک وارد کار میشود
۱۰۲- مخمر جزو جانداران تک سلولی است
۱۰۳- مناسبترین قسمت گیاه برای انجام عمل فتوسنتز برگ است
۱۰۴- اولین حلقه هر زنجیره غذایی یک جاندار تولید کننده است
۱۰۵- ناقل بیماری مالاریا پشه آنوفل است و ناقل بیماری طاعون موش است
۱۰۶- اولین سد دفاعی بدن پوست است و دومین سد گولبولهای سفید است و روش دفاعی گلبول سفید بیگانه خواری و ترشح پادتن است
۱۰۷- نوتروفیل میتواند از رگها خارج شود وظیفه آن بیگانه خواری است
۱۰۸- بازوفیل دو قسمت روی هم افتاده دارد و وظیفه آن ترشح دو ماده هپارین وهیستامین است
۱۰۹- لنفوسیت هسته گرد دارد و دو نوع Bترشح پادتن وTمبارزه با سلول سرطانی دارد
۱۱۰- هیستامین نقش گشاد کننده رگ در ایمنی است
بیشتر ببینید: منابع حیطه عمومی و حیطه نحصصی مشترک آزمون استخدامی آموزش و پرورش