
سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش
مجله اداریها- مجموعه سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش که در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۴ برگزار شده است، منتشر شد.
فوری:
لینک سوالات و پاسخنامه آزمون آموزگاری:
- سوالات استخدامی سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی زبان انگلیسی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی معارف اسلامی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی فناوری اطلاعات و کامپیوتر آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی زبان و ادبیات فارسی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
- سوالات استخدامی قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
-
سوالات استخدامی اسناد و قوانین بالادستی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴
۱۵۳- آموزگاری پس از مشاهده رفتار مطلوب (مانند اجازه گرفتن) از یک دانشآموز به او یک برچسب آفرین میدهد. این عمل آموزگار نمونه کدام مفهوم است؟
الف) خاموشی
ب) تنبیه
ج) تقویت
د) تصمیم
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
تقویت کننده: ارائه رویداد مطلوب به ارگانیسم که خواستار آن است یا رهانیدن ارگانیسم از چیزی که از آن بیزار است، که هر دو حالت باعث افزایش رفتار میشود و به آن تقویتکننده میگویند. حالت اول که در آن رفتار ارگانیسم برایش چیز مطلوبی به بار میآورد تقویتکننده مثبت و حالت دوم که رفتار ارگانیسم باعث رهایی از چیز نامطلوب میشود، تقویتکننده منفی نام دارد.
۱۵۴- آموزگاری از دانشآموزان میخواهد تا جایی که میتوانند کاربردهای مختلفی برای یک «آجر» پیدا کنند. این تمرین برای پرورش کدام نوع تفکر طراحی شده است؟
الف) همگرا
ب) واگرا
ج) انتقادی
د) انتزاعی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
تفکر همگرا را با هوش مرتبط دانسته و آفرینندگی را معادل تفکر واگرا میداند.
در تفکر همگرا جواب از قبل مشخص است و تنها یک جواب وجود دارد؛ اما در تفکر واگرا جواب قطعی وجود ندارد و ممکن است چندین جواب از لحاظ منطقی درست باشد.
ویژگیهای تفکر واگرا
1- سیالی یا روانی؛ یعنی تولید تعدادی اندیشه در یک زمان معین
2- انعطاف پذیری یا نرمش؛ یعنی تولید اندیشهها و راهحلهای متنوع و غیرمعمول برای یک مسئله
۱۵۵- دانش آموزی با استعداد، از ترس مسخره شدن توسط همکلاسیهایش، عمداً خودش را ضعیف نشان میدهد و در فعالیتهای کلاسی شرکت نمیکند. بهترین راهبرد معلم برای کمک به او چیست؟
الف) صحبت خصوصی با او، تأکید بر ارزش توانمندیهایش و ایجاد فرصتهای موفقیتآ»یز
ب) نادیده گرفتن کامل او تا زمانی که خودش تصمیم بگیرد رفتارش را تغییر دهد.
ج) تنبیه او در حضور جمعبرای اینکه یاد بگیرد تواناییهایش را پنهان نکند.
د) صحبت با همکلاسیهای او و درخواست از آنها برای تمسخر نکردن آن دانشآموز.
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۵۶- وقتی میگوییم دانشآموزان «سبکهای یادگیری» (Learning Styles) متفاوتی دارند، منظور چیست؟
الف) برخی دانش آموزان ذاتاً باهوشتر از دیگران هستند و سریعتر یاد میگیرند.
ب) دانش آموزان روشهای ترجیحی متفاوتی برای دریافت و پردازش اطلاعات دارند.
ج) برخی دانش آموزان به دلیل شرایط خانوادگی، انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارند.
د) دانش آموزان باید فقط از یک روش ثابت و یکسان برای یادگیری استفاده کنند.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
سبک یادگیری: سبک یادگیری، رویکرد شخصی یادگیرندگان به یادگیری، حل مسئله و پردازش اطلاعات است یا روشی است یادگیرنده در یادگیری خود، آن را به روشهای دیگر ترجیح میدهد.
ترجیح یادگیری: وولفک اصطلاح ترجیح یادگیری را بهتر از سبک یادگیری میداند.
– اصطلاحات سبک یادگیری و ترجیح یادگیری معادل هم بهکار میروند.
۱۵۷- بر اساس نظریه «استاد»، دانش آموزی که موفقیت خود را به «شانس» و شکستش را به «سختی امتحان» نسبت میدهد، چه پیامدی را تجربه خواهد کرد؟
الف) افزایش تلاش و پشتکار برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر در آینده
ب) کاهش تلاش و احساس عدم کنترل بر نتایج و پیامدهای تحصیلی
ج) افزایش اعتماد به نفس به دلیل توانایی در تحلیل دقیق موقعیتها
د) بهبود روابط با همکلاسیها به دلیل داشتن نگرش مثبت به زندگی.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
منبع کنترل یا عزت نفس افراد رابطه دارد: علتهای نسبت داده شده به خویشتن یا احساس ارزش شخصی را افزایش میدهد یا موجب یک تصور منفی از خود میشود.
۱۵۸- آموزگاری متوجه میشود که یکی از دانشآموزانش در یادگیری از طریق بحثهای گروهی عالی است، اما در یادگیری از طریق خواندن متن به تنهایی مشکل دارد. این موضوع کدام دیدگاه هوشی را تأیید میکند؟
الف) نظریه هوش عمومی (g-factor) اسپرمن که بر یک توانایی کلی تأکید دارد.
ب) نظریه هوشهای چندگانه گاردنر که بر وجود انواع مختلف هوش تأکید دارد.
ج) نظریه هوش سیال و متبلور کتل که هوش را به دو دسته کلی تقسیم میکند.
د) نظریه هوش هیجانی گلمن که بر اهمیت درک و مدیریت هیجانات تأکید دارد.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
گاردنر معتقد است که احتمالاً بیش از هشت هوش وجود دارد و در یکی از آثار خود هوش روحانی و هوش وجودی یا هستی گرایانه را نیز مطرح کرده است.
منطور او از طرح این هوشها اذعان به وجود تواناییهای اندیشیدن درباره پرسشهای بزرگ مربوط به معنای زندگی است.
۱۵۹- دانش آموزی که تکالیفش را فقط برای گرفتن نجایزه یا ترس از تنبیه انجام میدهد، دارای کدان نوع انگیزش است؟
الف) انگیزش درونی
ب) انگیزش بیرونی
ج) انگیزش پیشرفت
د) فقدان انگیزش
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
تفاوت انگیزش درونی و بیرونی: انگیزش بیرونی از پاداش بیرونی سرچشمه میگیرد در حالی که منشأ پاداش در انگیزه درونی به کاری که انجام میگیرد وابسته است؛ مانند اشتیاق فرد برای انجام کار
۱۶۰- تفاوت اصلی «مسئولیت» با «مجبوریت» چیست؟
الف) مسئولیت با آگاهی و آزادی همراه است، در حالی که مجبوریت با فشار و اکراه است.
ب) مسئولیت فقط در برابر خداست، در حالی که مجبوریت در برابر انسانهای دیگر است.
ج) مسئولیت همیشه منجر به پاداش میشود، در حالی که مجبوریت همیشه با تنبیه است.
د) مسئولیت یک مفهوم ذهنی است، در حالی که مجبوری یک واقعیت کاملاً عینی است.
مواد و منابع سیزدهمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی سال ۱۴۰۴ به شرح زیر است:
حسابدار کارشناس حقوقی کارشناس شبکه متصدی امور دفتری بانکدار گروه حقوقی بانکدار گروه امور مالی کارشناس تحلیل و تولید نرمافزار کارشناس برنامهریزی فناوری اطلاعات کاردان امور مالی کارشناس فناوری اطلاعات کارشناس حراست فناوری اطلاعات کارشناس امور مالی مسئول دفتر کارشناس حسابرسی مالیاتی کاردان آزمایشگاه تشخیص طبی کارشناس مطالعات بار و طراحی شبکه برق کارشناس برنامهریزی ارتباطات و مخابرات کارشناس برنامهریزی منابع فناوری اطلاعات کارشناس توسعه و مدیریت منابع کارشناس دیسپاچینگ و حفاظت برق کارشناس حراست نیروی انسانی کارشناس برنامهریزی طرحهای آب و فاضلاب کارشناس کنترل کیفیت و استاندارد تجهیزات برق کارشناس راهبری و بهرهبرداری از تأسیسات شبکه برق کارشناس بازطراحی، بهینهسازی و ارتقای شبکه برق کارشناس تعمیرات و نگهداری تأسیسات آب و فاضلاب کارشناس قیمتگذاری و بازرسی کالاها و خدمات کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی کارشناس آمار کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی کارشناس زیرساخت ارتباطات هواشناسی کارشناس برنامهریزی کارشناس گزینش کارشناس آموزش و بهسازی منابع انسانی کارشناس اشتغال و کاریابی کارشناس پردازش دادههای هواشناسی کارشناس طراحی و نظارت بر اجرای تأسیسات آب و فاضلاب کارشناس امور قضایی و حقوقی کارشناس روابط کار کارشناس امور تعاونی کارشناس امور ساختمان و تأسیسات کارشناس امور پژوهشی حسابرس کارشناس امور اداری کارشناس برنامه و بودجه کارشناس تجهیزات هواشناسی بانکدار گروه امور کامپیوتر و فناوری اطلاعات روانشناس کارشناس خدمات مشترکین آب و فاضلاب
مواد و منابع آزمون استخدامی وزارت بهداشت و درمان سال ۱۴۰۴ به شرح زیر است:
نگهبان کاردان هوشبری کارشناس تغذیه کارشناس خرید کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی کارآزمای آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی سلامت داروساز پرستار فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی کاردان بهداشت خانواده کاردان پیشگیری و مبارزه با بیماریها کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی کارشناس امور آموزشی کارشناس امور پژوهشی کارشناس امور پشتیبانی کارشناس امور حقوقی کارشناس برنامهریزی کارشناس امور دانشجویان کارشناس تعالی سازمانی سلامت کارشناس شبکه کارشناس تأسیسات کارشناس بهداشت محیط مددکار بهداشتی و درمانی ماما کارشناس هوشبری کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریها کارشناس سلامت روان کارشناس امور مالی متصدی امور دفتری و بایگانی کارشناس منابع انسانی کارشناس طراحی و تحلیل نرمافزار کارشناس بهداشت خانواده مربی خدمات بهداشتی کاردان بهداشت محیط کارشناس برنامه و بودجه کارشناس آزماشگاه تشخیص طبی کارشناس امور اجرایی سلامت کارشناس سختافزار کارشناس امور دفتری کارشناس ساختمان کارآزمای اقتصاد سلامت کارشناس پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد
نمونه کتابهای مناسب حیطه عمومی استخدامی:
![]() |