
شیوه نامه ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای
ابلاغ شیوه نامه ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای
مجله اداریها- با ابلاغ شیوه نامه ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای به دستگاههای اجرایی، سنجش شایستگیهای كلیدی، پیششرط انتصاب مدیران حرفهای شد.
به گزارش مجله اداریها، سازمان اداری و استخدامی کشور، «شیوهنامه ارزیابی شایستگیها و ویژگیهای عمومی مدیران حرفهای» را طی بخشنامهای به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد.
بر اساس ماده (۲) این شیوهنامه که در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ و در اجرای ماده (۱۰) دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب، انتصاب و ارتقای افراد به پستهای مدیریت حرفهای، تدوین و ابلاغ شده است، «دستگاههای اجرایی موظفند پیش از انتصاب یا ارتقای افراد به پستهای مدیریت حرفهای، نسبت به ارزیابی شایستگیهای عمومی آنها از طریق کانونهای ارزیابی اقدام کنند.»
این ارزیابی باید با رعایت سایر مفاد تصویبنامه شماره ۳۴۶۹ شورایعالی اداری، مصوب ۲۳ فروردینماه سال جاری، صورت گیرد.
در این شیوهنامه، شایستگیهایی چون تفکر راهبردی و آیندهنگری، تفکر انتقادی، تحلیلگری، رهبری، توان مذاکره و متقاعدسازی، کار گروهی، حل مسئله، ارتباط مؤثر، نظارت و کنترل، تابآوری و سایر ویژگیهای کلیدی، بهعنوان معیارهای اصلی برای ارزیابی مدیران حرفهای تعیین شده است.
براساس این بخشنامه، مسئولیت رعایت ضوابط و معرفی افراد واجد شرایط به کانونهای ارزیابی و انتصاب آنها برعهده دستگاههای اجرایی است. سازمان اداری و استخدامی کشور نیز از طریق سامانه اختصاصی کانونها، بر فرآیند اجرا و پایبندی به این شیوهنامه نظارت خواهد داشت.
در این بخشنامه، «مدیران حرفهای» به آن دسته از کارمندان دستگاههای اجرایی اطلاق میشود که در سمتهای مدیریتی اشتغال دارند؛ بهاستثنای سمتهای مدیریت سیاسی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها.
گفتنی است «دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب، انتصاب و ارتقای افراد به پستهای حرفهای» در ۲۳ فروردینماه سال جاری در شورایعالی اداری به تصویب رسید و به شماره ۳۴۶۹ ابلاغ شده است.