سؤالات آزمون های استخدامی

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم تجربی ۱۴۰۳ – کنکور دانشگاه فرهنگیان

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم تجربی ۱۴۰۳ – کنکور دانشگاه فرهنگیان

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم تجربی ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم تجربی ۱۴۰۳

راهنمایی: در این بخش از آزمون، یک متن داده شده است. این متن را به دقت بخوانید و پاسخ سؤال‌هایی را که در زیر آن آمده است، با توجه به آنچه می‌توان از متن استنتاج یا استنباط کرد، انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.

در همه نظام‌های آموزشی جهان، آموزش و یادگیری علوم تجربی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و تلاش می‌شود تا دانش آموزان ضمن آشنایی با اصول و مفاهیم علوم تجربی، آگاهی‌های لازم برای یک شهروند مطلوب را کسب نمایند. مطابق «سند برنامه درسی ملی»، ارزشیابی باید به گونه‌ای باشد که با ارائه شواهد کافی، امکان قضاوت در خصوص سطح دستیابی دانش آموزان به اهداف برنامه درسی را فراهم کند. توانایی مهارت‌آموزی دانش آموزان را ارتقا دهد و مانع از ایجاد اضطراب و پریشانی خاطر در آنان شود. ارزشیابی باید وسیله‌ای برای ایجاد رغبت و کسب عادات صحیح در دانش آموزان و عامل ارتقای آنان باشد.

در ارزشیابی علوم می‌بایست فرایندهایی نظیر کاوشگری، تفکر و استدلال مورد تأکید قرار گیرند و ابزارهای آن باید در جهت دستیابی به اهداف آموزشی باشد. آنچه برای معلم در امر آموزش اهمیت دارد، شناخت یادگیرنده و تسهیل یادگیری برای یادگیرنده است. لذا آموزش و یادگیری ضمن ارتباط با یکدیگر، دو فرایند مستقل‌اند و بر همین اساس، ارزشیابی از آموزش معلم و میزان یادگیری دانش‌آموزان ضرورت دارد تا بازده برنامه های آموزشی روشن شود. امروزه علاوه بر ارزشیابی تکوینی و تراکمی، که در گذشته بیشتر استفاده می‌شد، از شیوه‌های نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مانند واقعه نگاری، ایستگاه سنجش، روش آزمایش و … استفاده می‌شود.

۱۷۶- طبق پاراگراف اول کدام مورد زیر در خصوص ارزشیابی مورد نظر در «سند برنامه درسی ملی» ذکر نشده است؟

۱) مانع از ایجاد اضطراب و پریشانی خاطر در دانش آموزان می‌شود
۲) به درخواست و صلاحدید معلم و دانش آموزان انجام می‌شود
۳) به افزایش توانایی مهارت آموزی دانش آموزان کمک می‌کند
۴) موجب ایجاد رغبت و انگیزه در دانش آموزان می‌شود

۱۷۷- مطابق متن، کدام یک از گزاره های زیر صحیح است؟

۱) شیوه‌های نوین ارزشیابی در علوم تجربی عبارتند از واقعه نگاری، ایستگاه سنجش، تکوینی و تراکمی
۲) امروزه، با ظهور روش‌های نوین ارزشیابی مختلف، روش‌های سنتی ارزشیابی، عملا کارکرد خود را از دست داده‌اند.
۳) در نظام‌های آموزشی دنیا سعی بر این است که در آموزش علوم تجربی، از افزایش آگاهی‌های مدنی دانش آموزان غفلت نشود.
۴) آموزش و یادگیری علوم تجربی، صرفاً در کشورهای دارای سند برنامه درسی ملی یکی از مهم‌ترین عناوین درسی است.

۱۷۸- متن حاضر، اطلاعات کافی برای پاسخ دادن به کدام پرسشهای زیر را دارد؟
الف) چرا ارزشیابی از آموزش معلم و میزان یادگیری دانش آموزان حائز اهمیت است؟
ب) کدام یک از روش‌های نوین ارزشیابی امروزه بیشترین کاربرد را دارد؟
ج) یکی از کشورهایی که ارزیابی آموزشی در آن به صورت اصولی انجام می‌شود، کدام است؟

۱) «الف» و «ج»
۲) فقط «ج»
۳) فقط «ب»
۴ فقط «الف»

راهنمایی: برای پاسخگویی به سؤال‌های ۱۷۹ تا ۱۸۲، لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه‌ای را که فکر می‌کنید پاسخ مناسب‌تری برای آن سؤال است، انتخاب کنید. هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به مطالب مطرح‌شده در هر سؤال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیحتر به نظر می‌رسد انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۷۹- زندگی روزانه ما به منابع زمین وابسته است. صبحانه امروز خود را در نظر بگیرید؛ جای خود را در استکانی شیشه‌ای نوشیده‌اید که از شن و ماسه ساخته شده و برای هم زدن چای از قاشقی استفاده کرده‌اید که از فولاد ضدزنگ ساخته شده است، فولادی که از سنگ معدن به دست می آید. از سوی دیگر، سوختی را که با استفاده از آن خانه را گرم می‌کنید، از دل زمین بیرون کشیده‌اند. تأمین این نیازها و نظایر آن موجب افزایش تقاضای جهانی برای استفاده از هدایای زمینی شده است، به گونه‌ای که سالانه از حجم انبوهی از منابع زمین بهره‌برداری می‌شود با این توصیف، ……..
کدام مورد، جای خالی متن را، به منطقی‌ترین شکل کامل می‌کند؟

۱) این سیاره کوچک، دیرزمانیست در فضا معلق است
۲) باید باور کنیم که زمین انباری از ذخایر ارزشمند است
۳) مشکلات زیست محیطی کمتری دامنگیر کشورهای فقیر جهان است
۴) باید دانست که تبدیل سنگ معدن به فولاد کار چندان آسانی هم نیست

۱۸۰- برخی از اجرام و پدیده‌های آسمانی به وسیله کاوشگران شناسایی شده‌اند و برخی دیگر به دلایلی از جمله فاصله بسیار، تاکنون حتی رصد هم نشده‌اند و اطلاعاتی از آنها در دست نیست. اندازه‌گیری‌های نجومی نشان می‌دهند که کیهان در حال گسترش است و کهکشان‌ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند. در این زمینه، پرسش‌هایی نظیر: گسترش کیهان از چه زمانی آغاز شده است؟ آینده کیهان چگونه خواهد بود؟ سرنوشت منظومه شمسی و زمین چیست؟ سازوکار تشکیل اقیانوس‌ها چگونه است؟ و … مطرح می‌شود.
کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از متن حاضر استنباط کرد؟

۱) تعداد مجهولات بشر در حوزه نجوم بیشتر از تعداد آنها در زمینه‌های دیگر است.
۲) همه پرسش‌های انسان درباره جهان هستی بالاخره روزی به پاسخ خواهند رسید.
۳) نظر به گسترش کیهان، ممکن است رصد کهکشان‌های دور دست، با گذشت زمان، برای انسان دشوارتر شود.
۴) رصد اجرام آسمانی، هم برای پژوهشگران نجوم و هم برای مردم عادی، همیشه جذاب و شگفت‌انگیز بوده است.

۱۸۱- پرتودهی غذاها فرایندی است شامل فراوری غذاها با امواج نامرتی انرژی که باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها می‌شود. پرتودهی باعث افزایش عمر غذاها و مانع از گسترش میکروارگانیسم‌ها به خصوص در غذاهای با خطر بالای فساد مانند گوشت می‌شود. در حال حاضر مصرف غذاهای پرتودهی شده در ۴۰ کشور رایج است. غذاهایی که پرتودهی شده‌اند، با برچسب «Rudra» مشخص می‌شوند.
کدام مورد زیر، در صورتی که صحیح فرض شود، نمی‌تواند دلیلی برای رایج نشدن غذاهای پرتودهی شده در سایر کشورها باشد؟

۱) برای مردم سایر کشورها، اساساً میزان و کمیت مواد غذایی اهمیت چندانی ندارد.
۲) پرتودهی مواد غذایی باعث افزایش چشمگیر قیمت تمام شده آنها می‌شود.
۳) هرچند پرتودهی مواد غذایی ماندگاری آنها را افزایش می‌دهد، اما از ارزش غذایی آنها می کاهد.
۴) در سایر کشورها پژوهشگران حوزه سلامت تبلیغات گسترده‌ای درباره تبعات منفی مصرف غذاهای پرتودهی شده انجام داده‌اند.

۱۸۲- در انتقال خون موارد متفاوتی رعایت می‌شود. یکی از این موارد، سازگاری بین گروه خونی دریافت کننده و اهداکننده خون است. دریافت خون از گروه خونی ناسازگار خطر مرگ را برای فرد دریافت کننده به همراه دارد؛ به همین علت، ابتدا نوع گروه خونی تعیین و با توجه به گروه‌های خونی سازگار، انتقال انجام می‌شود. علاوه بر تعیین گروه خونی، وضعیت سلامت فرد اهدا کننده و خون او نیز بررسی می‌شود تا سلامت فرد اهدا کننده به خطر نیفتد و گیرنده نیز در خطر بیماریهایی مانند ایدز و هپاتیت قرار نگیرد.
کدام مورد، رابطه بین دو بخشی که زیر آنها خط کشیده شده است را، به منطقی‌ترین شکل، نشان می‌دهد؟

۱) اولی ادعایی علمی است و دومی مهم‌ترین دلیل برای درستی آن ادعاست.
۲) اولی بیان یک فرایند علمی است و دومی روشی برای تحقق کامل آن فرایند است.
۳) اولی یک نکته در زمینه پزشکی است و دومی با ذکر مثال درباره آن نکته توضیح کوتاهی می‌دهد.
۴) اولی پیشنهادی کوتاه در زمینه فرایند انتقال خون است و دومی شرط درستی آن پیشنهاد را بیان می‌کند.

راهنمایی: اطلاعات زیر را بخوانید و با توجه به آن، پاسخ سؤال‌های ۱۸۳ تا ۱۸۵ که در زیر آن آمده است را در پاسخنامه علامت بزنید.

یک دبیرستان متوسطه دوم دارای رشته‌های ریاضی و تجربی در هر سه پایه است. شماره و نحوه قرارگیری اتاق‌های یک طبقه از ساختمان این مدرسه در شکل زیر نمایش داده شده است. اتاق‌هایی مجاور هم هستند که دیوار مشترک داشته باشند. در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها، اطلاعات زیر موجود است:
• کلاس‌های هر سه پایه یکی از رشته‌ها در این طبقه برگزار می‌شود.
• در هیچ دو اتاق مجاوری رشته و پایه دانش آموزان یکسان نیست.

۱۸۳- اگر کلاس هر سه نپایه از رشته ریاضی در این طبقه باشد کلاس درس یکی از پایه‌های رشته تجربی در کدام اتاق زیر برگزار می‌شود؟ کلاس

۱) ۵
۲) ۱
۳) ۳
۴) ۲

۱۸۴- اگر اتاق ۱، کلاس درس دوازدهم ریاضی باشد، کلاس دانش آموزان دوازدهم تجربی در کدام اتاق برگزار می‌شود؟

۱) ۳
۲) ۴
۳) ۵
۴) نمی‌توان تعیین کرد.

۱۸۵- اگر اتاق‌های ۱ و ۵، کلاس‌های رشته تجربی باشند، کدام مورد به طور قطع صحیح است؟

۱) کلاس هر سه پایه رشته تجربی در این طبقه برگزار می‌شود.
۲) کلاس هر سه پایه رشته ریاضی در این طبقه برگزار می‌شود.
۳) کلاس پایه های یازدهم و دوازدهم رشته ریاضی در اتاق‌های ۲ و ۴ است.
۴) کلاس پایه های یازدهم و دوازدهم رشته تجربی در اتاق‌های ۱ و ۵ است.

راهنمایی: سؤال‌های ۱۸۶ تا ۱۸۹ را به دقت بخوانید و جواب هر سؤال را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۸۶- بین اعداد در هر یک از اشکال زیر ارتباط یکسان و مشترکی برقرار است به جای علامت سؤال کدام عدد باید قرار گیرد؟

هوش معلمی

۱) ۱
۲)۳
۳) ۴
۴) ۷

۱۸۷- هر یک از خطوط پنجگانه مترو یک شهر دارای ۱۲، K یا ۱۰ ایستگاه هستند. اگر این شهر مجموعاً دارای ۶۴ ایستگاه مترو باشد، چند مقدار مختلف برای k وجود دارد؟

۱) ۴
۲) ۳
۳) ۶
۴) ۵

۱۸۸- علی کاری را به تنهایی در ۸ روز و محمد همان کار را به تنهایی در ۱۲ روز انجام می‌دهد. اگر حسن به آنها اضافه شود، این کار در ۴ روز به اتمام می‌رسد. حسن چه کسری از کار را انجام می‌دهد؟

۱) ۱/۶
۲) ۱/۸
۳) ۲/۷
۴) ۲/۹

۱۸۹- یک محلول ۴۰ لیتری از آب و شیر به نسبت ۱ به ۴ تهیه شده است. اگر مقداری آب به این محلول اضافه کنیم تا این نسبت ۳ به ۲ شود، در محلول جدید چند لیتر آب وجود دارد؟

۱) ۲۴
۲) ۳۲
۳) ۴۰
۴) ۴۸

راهنمایی: سؤال ۱۹۰ شامل دو مقدار است، یکی در ستون «الف» و دیگری در ستون «ب». مقادیر دو ستون را با هم مقایسه نموده و با توجه به دستورالعمل زیر، پاسخ صحیح را تعیین کنید:
• اگر مقدار ستون «الف» بزرگتر است در پاسخنامه گزینه ۱ را علامت بزنید.
• اگر مقدار ستون «ب» بزرگتر است در پاسخنامه گزینه ۲ را علامت بزنید.
• اگر مقادیر دوستون «الف» و «ب» با هم برابر هستند، در پاسخنامه گزینه ۳ را علامت بزنید.
• اگر نتوان رابطه‌ای بین مقادیر دوستون «الف» و «ب» تعیین نمود در پاسخنامه گزینه ۴ را علامت بزنید.

۱۹۰- ۱۵ میلی لیتر از یک ماده شیمیایی را به ظرفی که حاوی آب است می‌افزاییم تا ۳/۴ از حجم آن ظرف پر شود.

الف: ۱/۳ حجم ظرف
ب: ۱/۲ حجم آب داخل ظرف

راهنمایی: این بخش از آزمون سؤال‌هایی از نوع تجسمی را شامل می‌شود. هر یک از سؤال‌های ۱۹۱ تا ۱۹۵ را به دقت بررسی نموده و جواب صحیح را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۹۱- کدام شکل دوران یافته شکل روبه رو است؟

تست

۱۹۲- کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

تست هوش

۱۹۳- شکل زیر با تکرار کدام الگو حاصل می‌شود؟ (جابه‌جایی دایره‌ها، دوران و روی هم قرار گرفتن الگو مجاز نیست.)

تست هوش ها

۱۹۴- کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

هوش

۱۹۵- در شکل زیر چند مربع وجود دارد که حداقل یک ضلع آن به مثلث مشکی، چسبیده است؟ هوش معلمی

۱) ۶
۲) ۵
۳) ۴
۴) ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا