سوالات تست تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳ (آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز)
سوالات تست تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳ (آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز)
مجله اداریها- آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز روز جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ برگزار شد. «سوالات تست تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳» این آزمون منتشر میشود.
سایر سوالات آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۳ آموزش و پرورش را به صورت تفکیکی در لینکهای زیر مشاهده کنید:
الف) حیطه عمومی
- سوالات معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی
- سوالات تعلیم و تربیت اسلامی
- سوالات دانش سیاسی اجتماعی و حقوق اساسی
- سوالات تاریخ و فرهنگ تمدن
ب) حیطه اختصاصی
- سوالات سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی
- سوالات اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش
- سوالات روش ها و فنون تدریس
- سوالات روان شناسی تربیتی
- سوالات روان شناسی رشد و اختلالات یادگیری
ج) حیطه تخصصی
سوالات تست تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳
۴۱- منظور از اینکه تربیت رسمی امری تاریخمند است، چیست؟
۱) نظیر پدیدههای اجتماعی تکمیل و تحول مییابد
۲) با نظامهای تربیتی جوامع پیشرفته هماهنگ است.
۳) با مقتضیات زمان و مکان و فلسفه اجتماع متناسب است.
۴) با فلسفه تربیتی جوامع اسلامی متناسب است.
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱ (گزینه ۳ هم صحیح است اما به احتمال زیاد طراح سوال با اضافه کردن “فلسفه اجتماعی” گزینه ۳ را غلط در نظر گرفته باشد)
۴۲- کدام مراحل رشد از اهمیت بیشتری برخوردارند و علت آن کدام است؟
۱) کودکی، به دلیل جنبههای کمّی و کیفی رشد
۲) جوانی، به دلیل حساسیت بیشتر و ویژه آن
۳) بزرگسالی، به دلیل رشد کیفی و کمال
۴) مراحل اولیه، به دلیل آثار قابل توجه و غیرقابل جبران
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۴
۴۳- کوچکترین واحد اجتماعی و مهمترین و تأثیرگذارترین واحد تربیتی، به ترتیب، کدام است؟
۱) خانواده- مدرسه
۲) خانواده- خانواده
۳) مدرسه- مدرسه
۴) مدرسه- خانواده
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۲
۴۴- این جمله که «تربیت عملی دو سویه است» به کدام معنا است؟
۱) تعامل معلم و یادگیرنده
۲) همکاری معلم با سایر منابع آموزشی
۳) همکاری و تعامل والدین با دستاندرکاران تعلیم و تربیت
۴) تعامل خانه و مدرسه
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱
۴۵- ساختهای تربیتی کدام است؟
۱) اعتقادی- فرهنگی، اجتماعی- سیاسی، علمی- فرهنگی، زیبایی شناسی و جسمی- بدنی
۲) اعتقادی- عبادی، علمی- فرهنگی، اجتماعی- سیاسی، زیبایی شناختی و هنری، فیزیکی- بدنی
۳) اعتقادی- عبادی و اخلاقی، علمی و فناوری، اجتماعی- سیاسی، اقتصادی و حرفهای، زیبایی شناختی و هنری، زیستی و بدنی
۴) اعتقادی، علمی- عقلائی، اجتماعی- فرهنگی، زیباییشناختی و جسمی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۳
۴۶- انواع تربیت از نظر دربرگیری تمام افراد جامعه، کدام است؟
۱) عمومی و تخصصی
۲) عمومی، نظری و تخصصی
۳) نظری، تخصصی و فنی و حرفهای
۴) نظری و فنی و حرفهای
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱
۴۷- انواع تربیت از نظر سازماندهی و اعتبار قانونی کدام است؟
۱) رسمی و عمومی
۲) رسمی و غیررسمی
۳) رسمی، عمومی، تخصصی و غیررسمی
۴) عمومی و تخصصی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۲
۴۸- انواع تربیت از نظر حضور یادگیرندگان و چگونگی برخورداری از آن کدام است؟
۱) رسمی و غیررسمی
۲) رسمی و عمومی
۳) عمومی و تخصصی
۴) الزام و اختیاری
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۴
۴۹- مهمترین راهکار توسعه پایدار جوامع کدام مورد است؟
۱) تربیت رسمی نظری و حرفهای
۲) تربیت رسمی و عمومی
۳) تربیت رسمی و غیررسمی
۴) تربیت عمومی و تخصصی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۲
۵۰- از نظر عدالت اجتماعی چه انتقادی بر تربیت رسمی- عمومی وارد است؟
۱) بی توجهی به خانوادههای یادگیرندگان طبقات فقیر
۲) بازتولید نابرابری اجتماعی
۳) بیتوجهی به تفاوتهای فردی
۴) توزیع نامناسب امکانات در سطح کشور
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۲
۵۱- منظور از بازتولید نابرابری اجتماعی در تربیت رسمی چیست؟
۱) تولید مجدد منابع درسی به نفع خانوادههای برخوردار در جامعه است.
۲) رفتار کادر آموزشی و اداری مدرسه با دانش آموزان برخوردار سهلگیرانه است.
۳) طبقات برخوردار جامعه فرصت بیشتری برای استفاده از تربیت رسمی دارند.
۴) دانشآموزان خانوادههای …. به نابرابری اجتماعی دامن میزنند.
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۳
۵۲- سیاست جوامع امروزی در مقابل تمرکزگرایی شدید چیست؟
۱) تووجه به فرهنگ جامعه
۲) مدیریت اقتدارگرایانه
۳) سیاستگذاری متوازن
۴) واگرایی مدیریتی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۴
۵۳- منظور از «سکولاریسم با نگرش سکولار» چیست؟
۱) ارزشهای دینی مبنای اقدامات و سازوکارهای اجتماعی نباشد.
۲) آموزش بیتوجهی به دین و اخلاقیات در جامعه
۳) تفکیک دین و اخلاق در خانواده و مدرسه
۴) رابطه جهتدهنده دین و ارزشهای دینی در تربیت رسمی مورد توجه قرار گیرد.
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱
۵۴- منظور از اینکه کار معلم آتشگیره است، چیست؟
۱) معلم اطلاعات و معلومات لازم برای پرورش دانشآموزان را فراهم میکند.
۲) وظیفه معلم تعلیمو تربیت دانش آموزان برای سعادت دنیا و آخرت است.
۳) معلم وسیله پرورش عقلی و استقلال فکری دانش آموز را فراهم می کند.
۴) معلم از طریق آموزش، بهترین علم را برای پرورش عقل دانش آموزان ارائه میدهد.
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۳
۵۵- منظور از جهل چیست؟
۱) نداشتن آگاهی در امور مختلف
۲) عمل بدون علم و آگاهی
۳) تفکر بدون شناخت و آگاهی
۴) گفتن مطالب بدون فکر و تعقل
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۴
۵۶- معلمی که به دانش آموزان حقیقتجویی و دوری از تعصت و غرور را آموزش میدهد، مصداق چیست؟
۱) دوری از سنتهای خرافه
۲) آموزش روحیه علمی
۳) توأم بودن علم و عقل
۴) پرورش تواضع و فروتنی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۲
۵۷- تربیت به کدام معناست؟
۱) پرورش روح الهی در انسانها
۲) پرورش انسانهای ارزشمند برای جامعه
۳) پرورش استعدادهای بالقوه موجود زنده
۴) پرورش موجودات مفید و ارزشمند
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۳
۵۸- کدام دوره عمر برای شکوفایی استعدادها مناسبتر است؟
۱) ۷ تا ۲۰ سالگی
۲) ۵ تا ۲۵ سالگی
۳) تولد تا ۴۰ سالگی
۴) ۷ تا ۱۴ سالگی
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱
۵۹- کدام مورد از مهمترین موانع علم است؟
۱) تعصب
۲) تنبلی
۳) بخل
۴) جهل
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۱
۶۰- کدام جمله زیر در تمام ادیان آمده است؟
۱) با دوستان و مؤمنان با مروت رفتار کن و با دشمنان و کافران مدارا کن
۲) با دوستان خدا دوست و با دشمنان خدا دشمن باش
۳) با همه مردم به نیکی و انصاف رفتار کن
۴) برای دیگران همان را دوست بدار که برای خود دوست داری و همان را دشمن بدار که برای خود دشمن میداری
پاسخ کتاب اداریها: گزینه ۴
بیشتر ببینید: منابع حیطه عمومی و حیطه اختصاصی جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش