مجله کارگزینی

صفر تا صد فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان

صفر تا صد فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان

مجله اداری‌ها- با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص تصویب فوق العاده ویژه کارکنان وزارت بهداشت و درمان و انعکاس نادرست مراحل تصویب و اجرایی در برخی رسانه‌ها، در این مطلب مروری بر روایت صحیح و حقوقی تصویب این امر خواهیم داشت.

سابقه تصویب فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ اقداماتی برای اختصاص فوق العاده خاص به کارکنان دستگاه های اجرایی با اولویت فوق العاده خاص کارکنان وزارت کشور داشتند که همگی با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و اصرار نمایندگان برای تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام ثمری نداشت.

به گزارش مجله اداری‌ها، موارد حذف شده از قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در خصوص اعطای فوق‌العاده خاص به شرح زیر بود:

۱- به منظور نگهداشت و ایجاد انگیزش کارکنان وزارت کشور، سازمان های تابعه و وابسته و استانداری های سراسر کشور، فوق العاده خاص به میزان یک و نیم (۵/۱) برابر مجموع حق شغل و حق شاغل در احکام ایشان برقرار و مشمول کسور بازنشستگی می‌شود. این فوق‌العاده بر اساس دستورالعمل پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب شورای حقوق و دستمزد انجام می‌شود.

۲- به منظور نگهداشت و ایجاد انگیزه در نیروی انسانی از ابتدای سال ۱۴۰۳، ۳ هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ و معادل ریالی این امتیاز برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ و سایر قوانین و مقررات استخدامی تحت عنوان فوق العاده خاص در احکام کارگزینی و یا قراردادهای آن ها اعمال می گردد. این فوق العاده مشمول کسور بازنشستگی می باشد و صرفا در محاسبه پاداش پایان خدمت، ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی و حقوق بازنشستگی قابل محاسبه است. اعمال این امتیاز در خصوص کارمندانی که طی سال های گذشته از فوق العاده خاص بهره مند شده اند در سقف امتیاز موضوع این ماده بلامانع است.

مطلب مرتبط: حذف فوق العاده خاص کارکنان وزارت کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی از بودجه 1403

در ادامه و در زمان تصویب بخش دوم لایحه بودجه سالیانه (جداول و پیوست‌ها)، نمایندگان مجلس بدون آنکه حکم مشخصی در خصوص نحوه پرداخت و اختصاص این فوق‌العاده را ذکر کنند، اعتبار خاصی برای این منظور درنظر گرفتند که مجدداً مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

در نهایت نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ( بخش دوم جداول) اعاده شده از شورای نگهبان جهت رفع ابهامات و مغایرت‌های اعلامی تصمیم‌گیری کردند و به‌رغم انجام برخی اصلاحات در سایر موارد، بر حکم قبلی خود در خصوص فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان اصرار ورزیدند.

از آنجایی که نمایندگان مجلس در خصوص حکم مربوط به پرداخت فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان، اصلاح جدیدی را صورت ندادند و همچنان بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند، این حکم برای تعیین تکلیف مستقیماً به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نتیجه با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد.

نکته مهم: بر این اساس نیازی به ارجاع مجدد به شورای نگهبان نبود!

حکم فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان چه می‌گوید؟

بر اساس اظهارات قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب این حکم، دولت و کمیسیون برای بحث مربوط به ردیف جدول ۷ وزارت بهداشت و درمان، با توجه به شرایط کادر درمان به ویژه پرستاران، پیشنهاد داده‌اند که از محل تراز جداول، ۱۰ همت از اعتبارات وزارتخانه را برای تصویب فوق‌العاده خاص پرستاران و کادر درمان در نظر بگیرند.

اظهارات رییس مجلس در زمان تصویب فوق‌العاده خاص:

نحوه محاسبه فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت

مطابق بند ۱۶ ماده ۵۴ آیین نامه اداری و استخدامی اعضاء غیرهیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان شده است: «موسسه مجاز است پس از تصویب هیأت امناء، فوق العاده خاصی را تحت عنوان خاص هیأت امناء، بر اساس عواملی نظیر مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و… ‌به کارمندان موسسه پرداخت نماید.» اما به نظر می‌رسد.

همان‌گونه که در آیین‌نامه مشخص شد، تعیین این فوق‌العاده خاص فرمول محاسبه خاصی ندارد و هیأت امنا می‌تواند حسب مورد فرمول‌های مختلفی را در نظر بگیرد؛ اما با توجه به سابقه برقراری این فوق‌العاده در آن وزارت و همچنین قوانین و مقررات و حتی طرح‌های قبلی، به‌نظر می‌رسد فرمول محاسبه بر اساس ضریبی از مجموع ریالی حق شغل و حق شاغل تعیین گردد. یعنی:

فوق العاده خاص = K × (حق شغل + حق شاغل)

‌‌‌به‌عنوان مثال اگر k و یا همان ضریب برابر با ۳ تعیین گردد، مبلغ ریالی این فوق‌العاده سه برابر مجموع حق شغل و شاغل خواهد بود.

ضریب k بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ با توجه به این‌که اعمال این حکم در سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، با توجه به محدودیت منابع مربوط، بزرگی این رقم فارغ از اینکه مطلوب چه باشد، کاملاً با دایره شمول افراد بهره‌مند از این فوق‌العاده مرتبط خواهد بود.

دایره شمول فوق العاده خاص چه کسانی هستند؟

با توجه به اینکه هنوز متن کامل مصوبه منتشر نشده است، در مورد دایره شمول کارکنان بهره‌مند به طور قطعی نمی‌توان نظر داد اما همان‌طور که بالاتر آورده شد، در زمان تصویب صحبت از کادر درمان (با تأکید بر پرستاران) است. مع‌الوصف، مسؤولان وزارت بهداشت و درمان از عبارات عام‌تری استفاده کرده‌اند به طوری که در برخی موارد از همه کارکنان وزارت بهداشت و درمان نام برده شده است.

مراحل برقراری فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان

پس از اینکه بخش دوم جداول قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد و حکم برقراری فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان تبدیل به قانون شد، پیش از طرح در مراجع قانونی ذی‌ربط وزارت بهداشت و درمان (هیئت امنای دانشگاه‌ها)، لازم است نسبت به طرح در جلسه شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و اخذ تأییدیه این شورا اقدام شود.

زمان برقراری فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت و درمان

ب️ا توجه به این‌که این حکم در جداول قانون بودجه به‌تصویب رسیده و طبق اخبار اعلامی صرفاً به تعیین سرجمع اعتبار مورد نیاز برقراری این فوق‌العاده اشاره کرده است، علی القاعده برقراری آن بعد از طی کلیه مراحل مورد نیاز برقراری خواهد بود مگر این‌که توسط شورای حقوق و دستمزد و متعاقباً هیئت امنا زمان دیگری (مثلاً ابتدای سال ۱۴۰۳) مشخص شود.

4 دیدگاه

  1. کارمندان وزارت کشور و کادر درمان خونشون از بقیه کارمندان رنگین تره؟؟کارمندان شهرداری که زیر مجموعه وزارت کشور هس هرچی زمین تو هر شهر هس برمیدارن خودشون قیمت میذارن میفروشن به مردم.بعد در بودجه 1403اول برا ترمیم حقوق وزارت کشور بودجه کنار گذاشتن

  2. هیچ چی بدبخت شدیم با توجه به اینکه به دست هییت امنا افتاد فقط کادر درمان پرستاران و پژشکان شده بقیه اصلا کار نمیکنند

    1. واسه رای دادن حکم دادن مجلس راحت این کارو انجام میده هیئت امنای که بدون چون چرا چسبیدن به هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چه جوری میخوان از چهارتا کارمند زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همایت بکنن میخوام در آخر حرفام اینو بگم مادر درمان یا همون هئیت علمی اگر یه ما کارمند حقوق دستمزد نباشه که احکام واسشون بزنه چه جوری میخوان حقوق بگیرن یا اون پرستاری که از مکاتبات اداری بنده خدا فقط اسمش شنیده چه جوری میخواد روال کار اداری روشو انجام بده همون دبیرخانه واحد های دانشگاه علوم پزشکی اگه نباشه چه جوری مکاتبات وزارتخانه ویا مکاتبات پرسنل انجام میشه پس خواهش میکنم بیشتر ازاین پرسنل اداری شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی رو سوا نکنید کادر درمان مکمل کادر اداری و همین طور برعکس

  3. حق خاص باید حتما با ضریب3K برقرار بشه نه این که چندرقاز بزارن رو حقوقامون بعد هم جاااار بزنن به پرستارا حق خاص دادیم، پدرمون دراومده زیر این همه شب کاری،اضافه کاری اجباری،فوش دادنا و توهین های مریض و همراه مریض،جواب پس دادن ریز به ریز تمام کارا به مسئول بخش و مترون و سوپروایزر،دقیقه به دقیقه ترس و استراب جون مریض، بخدا این شغل حرامه تو این مملکت،10ساله پدرم دراومده پیر شدم بخدا،ای کاش پرستاری نمیخوندم از اول میرفتم دنبال شغل آزاد،الان خاهرم یه مغازه کوچیک روسری فروشی زده ته یه پاساژ درآمدش از من بیشتره،شاهی میکنه برا خودش،خودش ارباب خودشه،کارش خییییییلی راحته، بخدا من دارم جون میکنم و جون میدم تا جون آدما رو نجات بدم،آخرشم میزننش تو سرم،بخدا اگه بتونم مهاجرت میکنم اگه هم نتونستم انصراف میدم از پرستاری،گدایی کنم هم کارم راحت تره هم درآمدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
فهرست