
منابع آزمون مدیر جوان ۱۴۰۴ (آزمون سنجش تناسب شغل و شخصیت)
منابع آزمون مدیر جوان ۱۴۰۴
مجله اداریها- منابع درج شده برای آزمون استخدامی مدیر جوان در این صفحه بر اساس منابع جدید اعلام شده در دفترچه ۱۴۰۴ میباشد که توسط مرکز آموزشی مدیریت دولتی (مجری آزمون) برگزار خواهد شد.
پیشنهاد میشود قبل از هر چیز مفاد دفترچه راهنما را با دقت مطالعه فرمایید:
مراحل سنجش و ارزیابی داوطلبان در برنامه
داوطلبان واجد شرایط موضوع بخش دوم این فراخوان، پس از ثبتنام، در سه مرحله، مطابق جدول زیر مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و پذیرفتهشدگان نهایی از طریق سازوکار مربوط انتخاب میشوند.
| مرحله | معیار مورد سنجش | مواد آزمون یا سنجش | شرط قبولی |
| اول | تناسب شغل و شخصیت | – جیمت (GMAT) – تفکر تحلیلی و انتقادی – شناخت نظام اداری |
موفقیت در آزمون سنجش تناسب شغل و شخصیت |
| دوم | شایستگیهای عمومی | – تفکر سیستمی – تفکر راهبردی و آیندهنگری – تفکر خلاق – پایش و کنترل – مسئولیتپذیری و پاسخگویی – تابآوری و انعطافپذیری – مدیریت منابع – متقاعدسازی و قدرت مذاکره – کار تیمی و شبکهسازی – مشارکتپذیری |
کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز کل ارزیابی شایستگیهای عمومی |
| سوم | شایستگیهای اختصاصی | عناوین و نحوه ارزیابی شایستگیهای اختصاصی، با همکاری سازمان و دستگاههای اجرایی تعیین شده و در جدول شماره (۵) دفترچه راهنمای ثبتنام آمده است. | کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز کل ارزیابی شایستگیهای اختصاصی |
- در مرحله اول، مرکز بر اساس شرایط و مواد آزمون مندرج در جدول فوق، نسبت به سنجش «تناسب شغل و شخصیت» داوطلبان بهصورت آزمون کتبی، بهشرح مواد امتحانی مندرج در جدول زیر، اقدام نموده و پس از آن، نسبت به اعلام نتایج بر اساس نمرات فضلی به میزان چهار برابر ظرفیت پذیرش اعلامی در دفترچه راهنمای ثبتنام، و دعوت داوطلبان قبول شده به مرحله «سنجش شایستگیهای عمومی» اقدام مینماید.
مواد امتحانی آزمون سنجش تناسب شغل و شخصیت
| معیار مورد سنجش | مواد امتحانی | |
| تناسب شغل و شخصیت | جیمت (GMAT) | درک مطلب؛ استدلال منطقی/ تجسمی؛ تحلیلی؛ کمی |
| تفکر تحلیلی و انتقادی | استنباط؛ شناسایی مفروضات؛ استنتاج؛ تفسیر و ارزشیابی استدلالهای منطقی | |
| شناخت نظام اداری | نظام اداری در قانون اساسی؛ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ سیاستهای کلی نظام اداری؛ قوانین برنامه ۵ ساله توسعه کشور/ برنامههای اصلاح نظام اداری | |
- در مرحله دوم، مرکز با همکاری کانونهای ارزیابی شایستگیهای عمومی مورد تأیید سازمان، نسبت به سنجش و ارزیابی «شایستگیهای عمومی» داوطلبانی که مرحله اول را با موفقیت طی کردهاند، طبق موارد مندرج در بند دوم جدول فوق، اقدام میکند. قبولی در این مرحله، منوط به کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز کل شایستگیهای عمومی است.
- در مرحله سوم، افراد پس از کسب حد نصاب امتیاز لازم در مرحله دوم، برای سنجش «شایستگیهای اختصاصی»، به دستگاه مشمول (حسب مورد) معرفی میشوند. دستگاه مشمول نسبت به سنجش شایستگیهای اختصاصی افراد، طبق جدول شماره (۶)، اقدام و نتیجه را به سازمان اعلام مینمایند. موفقیت در این مرحله، منوط به کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز کل ارزیابی شایستگیهای اختصاصی است.
پس از طی مراحل سهگانه فوق، سازمان بر اساس نمرات فضلی مکتسبه داوطلبان، با اعمال ضریب وزنی (۶۰) درصد برای امتیاز سنجش شایستگیهای عمومی (موضوع مرحله دوم) و (۴۰) درصد برای امتیاز سنجش شایستگیهای اختصاصی (موضوع مرحله سوم)، و با در نظر گرفتن اولویت انتخابی داوطلب و سهمیه اعلامی دستگاههای مشمول در هر یک از حوزههای کلیدی و راهبردی و مشاغل متناظر با آنها، نسبت به معرفی پذیرفتهشدگان نهایی برای شرکت در برنامه اقدام مینماید.
منابع آزمون تناسب شغل و شخصیت مدیر جوان
- جی مت (GMAT)
- درک مطلب
- استدلال منطقی
- تجسمی
- تحلیلی
- کمی
با توجه به اینکه منابع خاصی برای آزمون مشخص نشده است و این آزمون برای نخستین بار بار توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار میشود، منابعی که در اینجا آورده میشود، صرفاً برای آمادگی و آشنایی با موضوع است.
![]() |
اصل سوالات جی مت کنکور MBA (سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱) |
- تفکر تحلیلی و انتقادی
- استنباط
- شناسایی مفروضات
- استنتاج
- تفسیر و ارزشیابی استدلال های منطقی
با توجه به اینکه منابع خاصی برای آزمون مشخص نشده است و این آزمون برای نخستین بار بار توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار میشود، منابعی که در اینجا آورده میشود، صرفاً برای آمادگی و آشنایی با موضوع است.
| سوالات رایگان تفکر تحلیلی و انتقادی در آزمون بانک ملی | ||
![]() |
کتاب جامع آزمون تفکر تحلیلی- سیستمی | مشاهده کتاب |
![]() |
کتاب آزمون تفکر تحلیلی سیستمی |
|
|
|
- شناخت نظام اداری
- نظام اداری در قانون اساسی
- قانون مدیریت خدمات کشوری
- سیاست های کلی نظام اداری
- قوانین ۵ ساله توسعه کشور
- برنامه های اصلاح نظام اداری









