درسنامه و خلاصه نکات منابع استخدامی

خلاصه و نکات جدال دو اسلام

خلاصه و نکات جدال دو اسلام

مجله اداری‌ها- کتاب جدال دو اسلام خلاصه ای از جلد بیست و یکم صحیفه امام خمینی رحمه الله با موضوع جدال اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و اسلام آمریکایی می باشد.

اولین و اصلی ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله «اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله» است؛ یعنی اسلام ظلم ستیز، اسلام عدالت خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پا برهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان.

در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکایی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. «اسلام آمریکایی» یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده خواهی، اسلام بی تفاوت در مقابل دست اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه اینها می سازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: «اسلام آمریکایی». (رهر معظم انقلاب)

کتاب جدال دو اسلام ‌پیرامون جلد بیست و یکم صحیفه امام خمینی (قدس سره) با موضوع جدال اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله وسلم و اسلام آمریکایی نوشته شده است.

بخش نخست، مقالات و گفت‌گوهایی است از وحید جلیلی (مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) و محسن صفایی فرد (فعال فرهنگی) در تبیین اندیشه‌های امام خمینی و تشریح اسلام  ناب محمّدی صلی الله علیه و آله وسلم و اسلام آمریکایی.

بخش دوم نیز با عنوان «مصحف انقلاب»، گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام است که حاوی مطالب مهم در آخرین سال‌های حیات ایشان است که به لحاظ تاریخی، فقهی، سیاسی و حوادث و اتفاقات دو سال آخر عمرشان بسیار مورد توجّه است.

با توجه به اینکه این کتاب از مباحث حیطه عمومی آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی  و همچنین، مربیان امور تربیتی تعیین شده است، خلاصه و نکاتی از این کتاب برای آشنایی و جمع بندی داوطلبان آورده می شود.

گفتنی است، سوالات تسلط بر مبانی اسلامی- انقلابی از منابع زیر خواهد بود:

لینک خرید کتاب استخدامی

خلاصه و نکات جدال دو اسلام

۱. شیعه حول ⬅️ «اکملت لکم دینکم» شکل می‌گیرد یعنی ⬅️ ۱. دین همه‌ی دین است. ۲. تحقق دین کامل توسط انسان کامل.

۲. امامت یعنی ⬅️ نگهبانی از جامعیت دین و همین است که دین بدون بدون امامت کامل نیست و در معرض از هم گسیختگی است.

۳. «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» یعنی ⬅️ دین شقه شقه و دین ابتر

۴. انقلاب اسلامی ⬅️ ظهور مجدد دین بود. احیاء دین بود.

۵. با توجه به “یخشونه ولا يخشون احدا الا الله” معنویت ⬅️ در قاموس رهروان روح الله است.

۶. در قاموس رهروان روح الله بودن منجربه ⬅️ ۱. بی پروایی از غیر خدا ۲. خشیت از خدا

۷. دین محمد (ص) قبله اش ⬅️ اقامه قسط و سرنوشت آن  ⬅️حکومت مستضعفان

۸. بسیج و بسیجی در تعریف حضرت امام ⬅️ در تقابل با استکبار پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس مآبی معنا می‌شود.

۹. دوگونه تقابل با امام ⬅️ ۱. معنویت منهای عدالت .۲ عدالت منهای معنویت

۱۰. تحریف انقلاب از تحریف اسلام ناب شروع می‌شود.

۱۱. در نگاه کمونیست‌ها دین افیون توده‌هاست.

۱۲. آینه دق حزب توده و خار چشم انجمن حجتیه ⬅️ انقلاب اسلامی

۱۳. زمینه ادامه توحید آسمانی ⬅️ عدالت

۱۴. در راس تمام واجبات ⬅️ حفظ اسلام و حکومت اسلامی و بطور اخص واجب بر ملت ایران است.

۱۵. از بزرگترین عنایات حق تعالی بر جمهوری اسلامی ایران نماز جمعه

۱۶. کلید واژه عدالت توحیدی خمینی ⬅️ مفهوم ملکوتی مستضعف.

۱۷. در نگاه حضرت روح الله “سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود جهان را تکان داد” ⬅️ صدای شکستن استخوانهای مارکسیسم

۱۸. مذهبی که وسیله شود تا سرمایه‌های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در اختیار ابر قدرت ها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است که مخدر جامعه است ولی این دیگر مذهب واقعی نیست بلکه مذهبی است که مردم ما آن را مذهب آمریکایی می‌نامند.

۱۹. تضاد بین اسلام انقلابی و اسلام غیرانقلابی ⬅️ تقابل بین اسلام فردی و اسلام اجتماعی

۲۰. این جمله امام مملکتی که با استکبار و پول پرستی و تحجر گرایی و مقدس مآبی مخالف است همه افرادش باید بسیجی باشند پیام امام درباره ⬅️ اهمیت بسیج (آذر ۱۳۶۷)

۲۱. در نگاه امام خمینی مقدس مآبی ⬅️ نه صرف توجه به احکام فردی و ظاهری دینی بلکه غفلت از آرمان ها و مسئولیت اجتماعی دین است.

۲۲. از ارکان اصلی بسیج مستضعفین ⬅️ آزمان عدالت خواهی و ظلم ستیزی ( در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی)

۲۳. اسلام آمریکایی یعنی ⬅️ ۱. توحید بی خطر ۲. توحید بدون «لا اله» که هرگز به «تفلحوا» نمی رسد (قولوا لا الله الا الله تفلحوا)

۲۴. اسلام ناب محمدی یعنی ⬅️ اسلام انقلابی که دعوتش به توحید و معاد برای جبهه کفر و سرمایه داری خانه برانداز و فتنه انگیز است.

۲۵. بیشترین موضوع پیام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام مربوط به مسئله حج و تبیین وضعیت جهان اسلام در دوران معاصر

۲۶. استفاده از گفتمان اسلام ناب – اسلام آمریکایی و جنگ فقر و غنا در پیام قطعنامه مبین توسط امام خمینی ⬅️ در بعد معرفتی

۲۷. امام در پیام به روحانیت ⬅️ به طور مشخص و مفصل درباره مسائل فقهی صحبت می‌‌کنند.

۲۸. هدف امام از مرتد نشان دادن فتوای سلمان رشدی ⬅️ ۱. صلابت انقلاب را به رخ جهانیان بکشاند ۲. ظرفیت‌های ‌‌وحدت را نشان داد و گل جهان اهل سنت را متوجه حضرت امام کرد ۳. با توجه به تمام تبلیغات مسمومی که علیه انقلاب ایران به عنوان یک انقلاب صرفاً شیعه ای شده بود این پیام که جهان اسلام تبدیل کرد همه مجموعه نیروهای جهان اسلام را تقویت کرد و هم شیعه را به مثانه خط مقدم دفاع از رسول الله تقویت کرد.

۲۹. این فرموده حضرت امام که میگوید شما و امثال شما چه کسی هستید که بخواهید در برابر ملت و اراده آن از این تازها یکنید و اگر شماها هم نباشید هیچ اتفاقی نمی افتد مربوط به ⬅️ نگاه دقیق امام به پشت جبهه است نه نگاه دقیق به دولت و مجموعه نهادهای نظام است.

۳۰. در منشور برادری حضرت امام در رابطه با نیروهای فعال سیاسی حجت را تمام می‌کند.

۳۱. از نظر امام خمینی ( ره ) بسیاری از تفرقهها و اختلافات از هوای نفس نشات می‌گیرد.

۳۲. امام خمینی راه نجات کشور و ملت از انحراف را ⬅️ نجات دانشگاه از انحراف

۳۳. از نظر امام خمینی (ره) معیار برای ارزیابی تعهد هر کسی به جمهوری اسلامی ایران ⬅️ حال فعلی او

۳۴. از دیدگاه امام خمینی بقای جمهوری اسلامی به چه چیزی مرهون است؟ ⬅️ خدمات به مستضعفان و محرومان

۳۵. از توطئه‌های ‌‌بزرگ دشمنان (آمریکا و رژیم صهیونیستی) ⬅️ به دست گرفتن مراکز تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاه ها است که مقدرات کشورها در دست محصولات آنها است.

۳۶. از نظر حضرت امام خمینی بزرگترین آفت یک جامعه انقلابی ⬅️ ۱. پرهیز از افراط و تنگ نظری ۲. پرهیز از فرهنگ مصرف گرایی

۳۷. این گفته رهبری که می‌فرماید “۴۰ تار موی یک خانم تمام منکرات نیست” اشاره به تمام منکرات دارد ⬅️ ۱. منکرات سیاسی ۲. منکرات فرهنگی ۳. منکرات اقتصادی

۳۸. از مسائلی که بعد از جنگ گریبان گیر برخی بچه‌های ‌‌حزب الله شد و آنها را از فضای جهاد دور کرد ⬅️ ۱. صرف به مباحث نظری بود در حالی که مباحث تاریخی یا به فراموشی سپرده می‌شد یا کمرنگ ۲. سکوت بچه‌های ‌‌بسیج

۳۹. مهم‌ترین انگیزه قیام سیدالشهدا ⬅️ اقامه عدل و نهی از منکر

۴۰. عدل آمریکایی ⬅️ یعنی هر کس خاضع به من شد. آن یک چیزی است که ما او را قبولش داریم هر کسی منافع مملکت را به ما داد ما او را قبول داریم

۴۱. از آغاز انقلاب تاکنون هدف استکبار گسستن مردم از آرمانهای اجتماعی و سیاسی اسلام است.

۴۲. مدافع اسلام ناب محمدی دارای مولفه‌های ⬅️ ۱. در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین اسلام مستضعفين اسلام رنج دیدگان تاریخ اسلام باشند ۲. متعهد به اسلام و وفادار به مردم باشند ۳. در خدمت مردم احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند ۴. اسلام عارفان مبارزه جو و اسلام پاک طینتان عارف باشد.

۴۳. مولفه‌های ‌‌اسلام ناب آمریکایی ⬅️ ۱. اسلام سرمایه داری و اسلام مستکبرین ۲. اسلام فرصت طلبان و اسلام منافقین ۳. اسلام مرفهین بی درد و اسلام راحت طلبان

۴۴. این روایت که هر علمی بلند شود قبل از ظهور آن حضرت آن علم علم باطل است در مورد این تفسیر صحیح است ⬅️ هر کسی که علم بلند کند با علم مهدی به عنوان “مهدویت” بلند کند باطل است.

۴۵. امام خمینی درنگ امروز فردای اسارت باری را به دنبال دارد امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون نمود و زره جهاد و مقاومت پوشید و در افق تلیه فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقای خون شهیدان بود.

۴۶. طبق فرموده امام خمینی (ره) بالاترین سد راه برای انسان که باید آن را ترک کند ⬅️ شهوات باطنی

۴۷. گروهی بودند که انتظار فرج را میگفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد بر علت ها چه میگذرد بر ملت ما چه می‌گذرد به این چیزها ما کار نداشته باشیم. دومین برداشت غلط از انتظار فرج که ما تکلیف نداریم

۴۸. این گفته امام که اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است و اگر در مجلسی اختلاف نباشد این مجلس ناقص است اشاره به ⬅️ لزوم دوستی با وجود اختلاف سلیقه دارد

۴۹. من عقیده ام بهترین دعا از برای مثال رئیس جمهور آمریکا و نوکرهای او مثل صدام ⬅️ که خدا مرگشان دهد این دعا برای آنهاست.

۵۰. امام خمینی بهترین نفرین را برای امثال رئیس جمهور آمریکا و نوکرهایش چی می‌داند ⬅️ اگر می‌خواهید نفرین کنید بگویید خداوند حفظشان کند برای اینکه هر روزی که برای امثال اینها می‌گذرد جهنمشان بدتر میشود. جهنم مراتبش مثل خود مراتب انسان لایتناهی است هر روزی که بر اهل معصیت بگذرد جهنمشان بدتر و داغ تر می‌شود.

۵۱. از نظر امام خمینی نمایندگان محترم مجلس باید به چه سمتی حرکت کنند ⬅️ ۱. با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی کشور مرتفع گردد ۲. سیاستهای زیربنایی کشور در امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف مدون و به و به مورد اجرا درآید.

۵۲. از دیدگاه امام خمینی مجمع تشخیص مصلحت یکی از نهادهای با پشتوانه عظیم و با برکت و پرتمری برای کشور ماست.

۵۳. از نظر امام خمینی گناهی بالاتر از آن شاید وجود نداشته باشد و هیچ عذر و بهانه ای در انقلاب برای آن پذیرفته نیست ⬅️ کناره گیری و ترک صحنه انقلاب

۵۴. از نظر امام خمینی (ره) چه گناهی در راس گناهان کبیره است؟ ⬅️ مسامحه در امر انتخابات و سرنوشت کشور

۵۵. از مهمات امور ⬅️ تعهد وکلای مجلس شورای اسلامی

۵۶. رزمندگان عزیز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسیج با تکیه بر ⬅️ ایمان، امید به نصرت حق و با حمایت مردم به نبرد و به دفاع مقدس خود ادامه دهند و پیروزی را به ارمغان آورند.

۵۷. سرنوشت جنگ ⬅️ در جبهه ها رقم می‌خورد نه در میدان مذاکره ها

۵۸. امام خمینی: مساله ای را که لازم دیدم تذکر دهم این است که قوام نظام اسلامی ایران ⬅️ بر اتحاد در روش و حرکت در کلیت سیاست مورد قبول اسلام می‌باشد. همگی باید سعی کنیم هر حرکتی اعم از ،سیاسی ،نظامی اقتصادی و اجتماعی که انجام میدهیم به آن کلیت صدمه نزند.

۵۹. جنگ امروز ما جنگ با ابر قدرت‌های ‌‌شرق و غرب نیست جنگ ما ⬅️ جنگ مکتب ماست. بر عليه تمامی ظلم و جور می باشد.

۶۰. امام خمینی در نامه ای که به آیت الله منتظری نوشته اند غفلت از مسائل جنگ را به منزله خیانت به رسول الله است.

۶۱. در پیام سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ امام کشتار فجیع رو اینگونه توصیف کردند ⬅️ آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگان حق، نه تنها حرم را ، بلکه جهان اسلام را آلوده به خون شهیدان نمود.

۶۲. بزرگترین درد جوامع اسلامی ⬅️ این است که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده اند به حج با آن همه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت خشک و یک حرکت بی حاصل و بی شعر باقی مانده است.

۶۳. امام فرمودند: چیزی که تا به حال از ناحیه ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض یا جیره خواران به عنوان فلسفه حج ترسیم شده است. این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی سیاحتی است.

۶۴. دول استکباری شرق و غرب خصوصا آمریکا و شوروی عملا جهان را به دو بخش تقسیم کردند ⬅️ ۱. بخش آزاد ۲. قرنطینه سیاسی

۶۵. بخش آزاد جهان ⬅️ ابر قدرت‌ها هستند که هیچ مرز و حد و قانونی نمین شناسند. و تجاور به منافع دیگران و استعمار و استثمار و بردگی ملتها را امری ضروری و کاملا توجیه شده و منطقی و منطبق با همه اصول و موازین خود ساخته و بین المللی می‌دانند.

‌۶۶. بخش قرنطینه سیاسی ⬅️ اکثر ملل ضعیف عالم و خصوصا مسلمانان در آن محصور و زندانی شده اند و هیچ حق حیات و اظهار نظری وجود ندارد و همه قوانین و مقررات و فرمولها همان قوانین دیکته شده و دلخواه نظام‌های دست‌نشاندگان و در بر گیرنده منافع مستکبران خواهد بود.

۶۷. آمریکا کدام سیاست ما را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ می‌داند؟ ⬅️ ۱. گسترش نفوذ اسلام در جهان ۲. کم کردن سلطه جهانخواران

۶۸. امام خمینی در پیام خود به تمامی مسلمانان جهان ⬅️ عزت و حیات درسایه مبارزه است.

۶۹. از نظر امام اولین گام در مبارزه با دشمنان اسلام اراده است.

۷۰. طبق گفته امام حادثه مکه ⬅️ منشا تحولات بزرگی در جهان اسلام شد و زمینه ساز مناسبی برای ⬅️ ریشه کن شدن نظامهای فاسد کشورهای اسلامی و طرد روحانی نماها خواهد بود.

۷۱. از دیدگاه امام خمینی سرمایه‌های بالقوه انقلاب ⬅️ معتقدین به اصول انقلاب اسلامی در سراسر جهان هستند.

۷۲. عده ای از خدا بی خبر برای از بین بردن انقلاب هر کسی را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کنند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فورا او را کمونیست و التقاطی می‌خوانند.

۷۳. امام خمینی از چه کسانی به عنوان مدعیان بی هنر امروز و قاعدین کوته نظر نام می‌برد و حساب این گونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا می‌داند؟ ⬅️ ۱. آنهایی که در این چند سال مبارزه و جنگ به هر دلیلی از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال فرزندشان و دیگران را از آتش حادثه دور کردن ۲. کسانی که از معامله با خدا طفره رفتند خسارت و زبان بزرگی کرده‌اند و حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید.

۷۴. منظور حضرت امام خمینی از کلمه روحانیت که در نوشته‌ها و صحبت‌هایشان از آنان قدردانی کرده اند مربوطه به ⬅️ علمای پاک و متعهد و مبارز

۷۵. از نظر امام کدام گروه مورد لعن و نفرین خدا و و رسول و مردم بودند و و ضربات اصلی را به انقلاب وارد نمودند؟ ⬅️ روحانیون وابسته و مقدس مآیی و دین فروش

۷۶. طبق فرمایش امام آن چیزی که روحانیت نباید از آن عدول کند ⬅️ حمایت از محرومین و پابرهنه است، چرا که هر کس از آن عدول کند از ⬅️ عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است.

۷۷. امام خمینی: شما را از دل و جان دوست دارم و علاقمندم که فرد فرد شما عالم و متخصصی متعهد برای اسلام ناب محمدی و مبارزی سرسخت علیه اسلام آمریکایی باشید.

۷۸. از دیدگاه امام خمینی ویژگی‌های هنر مورد قبول قرآن ⬅️ ۱. صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه خدا اسلام فقرای دردمند اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد. ۲. کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام باشد. ۳. نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد.

۷۹. چه کسانی تا همیشه تاریخ مشعل داران راه اولیا، افتخار روشنایی طرق الی الله را بر عهده گرفته‌اند؟ ⬅️ خانواده شهدا

۸۰. از فرمایشات حضرت امام خمینی در مورد مسئله بازسازی و سازندگی و وابستگی ⬅️ ۱. من اطمینان دارم که شخصیت‌های ‌‌رده بالای نظام و مسئولین محترم مردم وفادار هرگز قبول نمیکنند که نیل به این هدف به قیمت وابستگی ایران اسلامی به شرق یا غرب تمام شود. ۲. اگر مصلحت نظام و اسلام سکوت است دردمندانه سکوت کنید که اجرای سکوت برای پیشبرد اهداف نظام و اسلام به مراتب بیشتر از دفاع از اتهام وابستگی است ۳. بازسازی و سازندگی جز از طریق تعاون و همفکری میسر نیست.

۸۱. نکاتی که در بازسازی و سازندگی توجه به آن ضروری است ⬅️ ۱. بر دست‌اندرکاران نظام است که ذوق و استعداد و توان خود را در هر چه بهتر رسیدن به امور معنوی و مادی و ارزشی و فرهنگی این یادگاران هدایت نور (خانواده شهدا و ایثارگران) به کار گیرند و از خدمت بی شائبه وبی منت با آنان دریغ نکنند۲. با قبول و اجرای صلح تصور نشود که از تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور و توسعه و گسترش صنایع تسلیحاتی کشور بی نیاز شده ایم بلکه توسعه و تکامل صنایع و ابزار مربوط به قدرت دفاعی از اهداف اصوایی و اولیه بازسازی است ۳. توجه به بازسازی مراکز صنعتی نباید موجب غفلت از خودکفایی در کشاورزی شود بلکه اولویت و تقدم این امر باید محفوظ بماند. ۴. مهمترین عامل در کسب خود کفایی و بازسازی توسعه مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصصی است که شهامت مبارزه با جهل را دارند.

۸۲. مهمترین عامل در کسب خود کفایی و بازسازی کشور ⬅️ توسعه مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبی مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصصی است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصاری علم به غرب و شرق درآمده و نشان داده‌اند که میتوانند کشور را روی پای خود نگه دارند.

۸۳. هدف از حفظ و نگهداری ترکیب یک یا چند شهر خراب شده در جنگ بعد از قطعنامه ۵۹۸ به منظور ⬅️ ۱. ترسیم علنی تجاوز دشمنان علیه انقلاب و کشورمان ۲. نشان دادن قدرت دفاع و مقاومت قهرمانانه ملت

۸۴. از نظر امام (ره) کدام یک از افراد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست بگیرد ⬅️ ۱. اگر فرد اعلم در علوم باشد معهود حوزه‌ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد ۲. اگر فردی نتواند افراد سالم و معید را از افراد ناسالم تشخیص دهد ۳. فردی که در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد.

۸۵. توصیه امام به اختلاف جریانهای سیاسی و جناحهای موجود وابسته به انقلاب چه بود؟  ⬅️ ۱. اگر اختلاف صرفا سیاسی باشد ولو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود تهدیدی متوجه انقلاب نیست ۲. اکثریت قاطع هر دو جریان میخواهند کشورشان مستقل باشدهر دو میخواهند اسلام قدرت بزرگ جهان باشد ۳. موضع گیریها باید به گونه ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشه تاریخ حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه داری غرب و در راس آن آمریکای جهان خوار و کمونیسم و سوسیالیزم بین الملل و در راس آن شوروی متجاوز باشند.

۸۶. طبق فرموده حضرت امام خمینی تنها راه رهایی و مبارزه با حب نفس (که همه باید از شر آن به خدا پناه ببریم) ⬅️ ریاضت

۸۷. توصیه امام خمینی به پیشنهاد آقایان خامنه ای و هاشمی در مورد ساختن مصلی تهران چه بود؟ ⬅️ ۱. با حفظ جهات شرعی در مورد زمین مذکور با پیشنهاد آقایان خامنه‌ای و هاشمی موافقت می‌شود ۲. سادگی مصلی باید یاد آور سادگی محل عبادت مسلمان صدر اسلام باشد ۳. شدیدا از زرق و برق ساختمانهای مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود.

۸۸. بسیج، شجره طیبه و درخت تناور و پرتمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.

۸۹. جهاد، شمایل دنیای آزادی و استقلال در عرصه کار و تلاش و پیکار علیه فقر و تنگدستی و رذالت و ذلت است.

۹۰. از نظر امام یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای کنونی ⬅️ نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم گیری‌ها است.

۹۱. امام خمینی در نامه خود به آقای گورباچف بزرگترین و بالاترین ضربه بر پیکر مردم کشور شوروی را چه می‌داند؟ ⬅️ خدا زدایی و دین زدایی

۹۲. مارکسیسم جوابگوی نیازهای واقعی انسان نیست زیرا ⬅️ مکتبی است مادی و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتماد به معنویت که اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق به درآورد

۹۳. به فرموده امام خمینی (ره) اساسی ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق ⬅️ مسئله مادی بودن مکتب

۹۴. مادیون (جهان بینی مادی) ⬅️ معیار شناخته در جهان بینی خویش را حس دانسته و چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می‌داند و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد موجود نمی داند.

۹۵. از دیدگاه امام کتب ادب ائمه معصومین ⬅️ قرآن ساعد

۹۶. عکس العملی حضرت امام بعد از چاپ و انتشار کتاب آیات شیطانی این بود که ⬅️ ۱. فتوای اعدام ناشرین مطلع از محتوای کتاب را صادر کردند ۲. فتوای اعدام نویسنده کتاب را صادر کردند.

۹۷. از نظر دیدگاه امام خمینی مخالفت روحانیون با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته به جهت ⬅️ ترس از نفوذ اجانب بوده

۹۸. برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزه ها اولین وظیفه شرعی و الهی که ⬅️ اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود.

۹۹. در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه ها اینجانب (امام) معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی دانم.

۱۰۰. دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد ⬅️ زمان و مکان می‌باشند.

۱۰۱. از ویژگی‌های یک مجتهد جامع ⬅️ ۱. خلوص و تقوا و زهدی که در خور شان مجتهد است ۲. مدیر و مدیر باشد ۳. زیرکی و هوش و فراست

۱۰۲. ” تحويل حال إلى احسن الحال ” يعنی ⬅️ تحول بر ایمان حاصل بشود ما در این سال نو تغییرات روحی بدهیم.

۱۰۳. هیچ پیغمبری جنگ نکرد الا برای خدا و صلح نکرد الا برای خدا.

۱۰۴. تنها نیرویی که میتواند غرب و شرق را از صحنه خارج کند اسلام است.

۱۰۵. مرکز اسلام ناب محمدی ایران می‌باشد

۱۰۶. امام خمینی میفرماید: من بارها اعلام کردم که با هیچکس در هر مرتبه‌ای که باشد عهد اخوت نیستم، چارچوب دوستی من در درستی راه فرد نهفته است.

۱۰۷. از نظر امام دلیل عدم صلاحیت آقای منتظری برای تصدی رهبری نظام جمهوری اسلامی ⬅️ به علت حمایت ایشان از لیبرال‌ها و منافقین بوده است

۱۰۸. نصحیت امام خمینی در زمان پذیرش استعفای آقای منتظری به وی این بود که ⬅️ ۱. بیت خود را از افراد ناسالم پاک نمایید تا سهم امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی نریزد ۲. از آنجا که ساده لوح هستید و سریعا تحریک نشوید در سیاست دخالت نکنید ۳. دیگر برای من نامه ننویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند.

۱۰۹. حضرت امام خمینی در نامه ای که به رئیس مجلس خبرگان نوشتند لزوم کدام شرط برای رهبری لازم ندانستند؟ ⬅️ مرجعیت

۱۱۰. این کتاب بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر ⬅️ نهج البلاغه

۱۱۱. بیانگر مکتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملت ها فقه سنتی است.

۱۱۲. اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن ⬅️ سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می‌کند

۱۱۳. در نگاه امام خمینی ویژگی تعهد عملی و پرهیزگاری شخصی موجب شده تا ⬅️ روحانیت در جامعه اسلامی موفق و نفوذپذیر باشد.

۱۱۴. رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند.

۱۱۵. دو رکن اصلی رمز بقای انقلاب اسلامی ⬅️ ۱. انگیزه الهی ۲ مقصد عالی حکومت اسلامی

۱۱۶. پاسخ امام در مورد کسانی که دین و سیاست را از هم جدا می‌دانند ⬅️ ۱. قرآن کریم و سنت رسول الله آنقدر که در حکومت و سیاست احکام دارد در سایر چیزها ندارد ۲. بسیاری از احکام عبادی اسلام، عبادی- سیاسی است ۳. تشکیل حکومت توسط پیغمبر اسلام با انگیزه بسط عدالت اجتماعی

۱۱۷. از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات ⬅️ حکومت حق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعی

۱۱۸. از امور لازمه در بین حکومت‌ها ⬅️ سیاست سالم بوده است.

۱۱۹. از نظر امام خمینی ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر از ⬅️ ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیر المومنین و حسین بن علی بهتر می‌باشند.

۱۲۰. به کدام دلیل خداوند در سوره توبه مسلمانان حجاز در عهد رسول الله را وعده عذاب داده به این علت که ⬅️ از پیامبر اطاعت نمی کردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی رفتند.

۱۲۱. کشورهای غربی به چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشاندن و مصرفی نمودن ملت ها و کشورها به چیز دیگری فکر نمی کنند میخواهند با این وسایل و امثال آن ⬅️ شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان “نیمه وحشی” نگاه دارند.

۱۲۲. نصیحت امام به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات ⬅️ ۱. تبلیغات انتخاباتی شما باید در چارچوب تعالیم و اخلاق عالی اسلام انجام شود ۲. از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد ۳. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد ۴. در صورتی که رقیب انتخاباتی به مجلس راه یافت که دوستی و برادری که چیزی شیرین تر از آن نیست لطمه نخورد.

۱۲۳. از مهمات امور مسئله قضاوت است که سر کار آن با جان و مال و ناموس مردم است.

۱۲۴. وصیت امام خمینی برای تعیین عالی ترین مقام قضایی به رهبر و شورای رهبری ⬅️ نصب اشخاص متعهد سابقه دار و صاحب نظر در امور شرعی اسلامی و در سیاست

۱۲۵. امام خمینی در وصیت خویش چه عاملی را موجب به نام نمودن حوزه‌ها در کوتاه مدت می‌داند ⬅️ نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های ‌‌علمیه

۱۲۶. امام خمینی در وصیت خویش چه عاملی را موجب بد نام نمودن حوزه‌ها در دراز مدت می داند؟ ⬅️ به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی در علوم اسلامی و جا زدن خود در بین توده ها و قشرهای مردم پاک و علاقه مند آنان به خویش ضربه مهلک را به حوزه‌های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب برساند.

۱۲۷. از بالاترین و والاترین حوزه‌هایی که لازم است به طور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد ⬅️ علوم معنوی اسلامی از قبیل علم اخلاق و تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله که جهاد اکبر می‌باشد.

۱۲۸. آزادی به شکل غربی ⬅️ موجب تباهی جوانان و دختران و پسران میشود از نظر اسلام و عقل محکوم است.

۱۲۹. تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است.

۱۳۰. امام خمینی در وصیت خود به وزرای کشور توصیه میکند که چه معیارهایی را در انتخاب استاندارها مدنظر داشته باشد؟ ⬅️ ۱. عاقل و سازگار با مردم ۲. لایق بودن ۳. متدین و متعهد

۱۳۱. وصیت اینجانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصا عصر حاضر که ویژگی خاصی دارد آن است که ⬅️ برای تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامی کوشش کنند.

۱۳۲. وصبت اکید امام خمینی به قوای مسلح در مورد احزاب و گروه ها و جبهه ها ⬅️ ۱. از مقررات نظام، عدم دخول افراد نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها است به آن عمل نمایند ۲. قوای مسلح مطلقا چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.

۱۳۳. وصیت امام خمینی به ثروتمندان و پولداران مشروع ⬅️ ۱. بکار انداختن ثروت‌های مشروع و عادلانه ۲. فعالیت سازنده در مزارع و روستاها و کارخانه‌ها

۱۳۴. وصیت امام خمینی (ره) به جامعه محترم روحانیت خصوصاً مراجع معظم ⬅️ که خود را از مسائل جامعه خصوصاً امثال انتخاب رئیس جمهور و وکلای مجلس کنار نکشند و بی تفاوت نباشند.

۱۳۵. وصیت امام به اقلیت‌های مذهبی رسمی ⬅️ به وکلای خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیروابسته به قدرت‌های جهانخوار و بدون گرایش به مکتب‌های الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب نمایند.

۱۳۶. وصیت حضرت امام خمینی (ره) به دولت، مجلس و دست اندرکاران ⬅️ خدمت‌گزاری به مردم خصوصا مستضعفان ، محرومان و ستم دیدگان که نور چشم ما و اولیای نعم هم هستند (نکته: نور چشم ما و اولیای نعم : مستضعفان، محرومان و ستم دیدگان)

۱۳۷. وصیت حضرت امام به مردم و ملت ایران ⬅️ ثابت قدم بودن (يثبت اقدامکم)

۱۳۸. توصیه امام خمینی (ره) به ملت‌های اسلامی ⬅️ ۱. از حکومت جمهوری اسلامی و از ملت مجاهد ایران الگو بگیرید ۲. حکومتهای جائر خود را در صورتی که به خواست ملتها، با تمام قدرت برکنار و به جای خد بنشانید ۳. به بوق‌های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید.

۱۳۹. توصیه امام خمینی (ره) به ملتهای مسلمان ⬅️ ۱. پیروی شایسته از ائمه اطهار و فرهنگ سیاسی اجتماعی، اقتصادی نظامی آنها ۲. نماز جمعه و جماعت را نباید فراموش کرد ۳. عزاداری ائمه اطهار و بویژه حضرت ابی عبدالله الحسین نباید فراموش شود.

۱۴۰. وصیت سیاسی- الهی امام ⬅️ اختصاص به ملت عظیم الشان ایران ندارد بلکه توصیه به جميع ملل اسلامی و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب می‌باشد.

دو مجموعه مکمل حیطه عمومی آزمون دستگاه‌های اجرایی کشور:


مشاهده

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
فهرست