سوالات استخدامی اختلالات یادگیری (حیطه اختصاصی استخدامی آموزش و پرورش)
سوالات استخدامی اختلالات یادگیری (حیطه اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش)
مجله اداریها- مطابق سرفصلهای اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور، مبحث اختلالات یادگیری را باید به عنوان یکی از دروس حیطه اختصاصی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش مطالعه کرد.
در این مطلب، نکات مهم این فصول آورده میشود. دقت نمایید که این پست تنها خلاصه ای مختصر از مبحث اختلالات یادگیری در قالب پرسش و پاسخ بوده و مطالعه آن برای آزمون کافی نمیباشد و برای مطالعه کامل، میبایستی کتاب اصلی و یا درسنامههای مفصلتر را از فروشگاه ها خریداری نمایید.
سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمونهای استخدامی را در این لینک ببینید.
نمونه سوالات استخدامی اختلالات یادگیری
۱- موضوع اختلالات یادگیری از چه دههای وارد حوزه علوم تربیتی ایران شد؟ اواخر دهه ۶۰
۲- اختلالات یادگیری از چه تاریخی مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفت؟ از دهه ۷۰
۳- چرا دکتر کریمی به اختلالات خاص یادگیری تاکید دارند؟ چون تعریف و دامنه اختلالات خاص یادگیری مشخص و محدود است
۴- برای تشخیص اختلالات یادگیری در چه زمینههایی نیاز به آزمونهای مناسب تشخیصی وجود دارد؟ در زمینههای ریاضیات و املا
۵- کتاب ارزشمند «ناتوانیهای یادگیری» در دهه اخیر اثر کیست؟ دکتر اکبر فریار و فریدون رخشان
۶- جرالد والاس و جیمز مک لافلین در چه زمینهای کتاب ارزشمندی تالیف کردن و توسط چه کسی ترجمه شده است؟ در زمینه ناتوانیهای یادگیری و توسط م . تقی منشی طوسی
۷- توجه جدی به اختلالات یادگیری چه تاثیراتی در آموزش و پرورش دارد؟ میتواند هم در بهبود مشکلات دانش آموزان و هم در تحولات آموزشی موثر واقع شود.
۸- رایجترین توجیه بچهها در صورت توفیق نیافتن در درسها چیست؟ توسل به مفهوم استعداد
۹- مفهوم اختلالات یادگیری از چه زمانی وارد حوزه علوم تربیتی شده است؟ از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی
۱۰- مهمترین تاثیر مباحث اختلالات یادگیری چیست؟ پیدا شدن افقهای جدیدی در درک دلایل یادگیری و عدم یادگیری
۱۱- دلایل مشکل افرادی که احساس میکنند هوش و استعداد مناسبی در یادگیری ریاضیات ندارد چیست؟ به دلایل عصب شناختی و یا آموزش در ریاضیات
۱۲- چرا تعریف اختلالات یادگیری کار راحتی نیست؟ بدلیل تنوع دیدگاه
۱۳-تعریف ساده اختلالات یادگیری؟ مشکل کسی که از نظرهوشبهر در حد عادی یوده اما در یک یا چند عملکرد تحصیلی دچار اختلال بوده و این اختلال تداوم دارد اختلال یادگیری نامیده میشود.
۱۴- برخی ویژیگیها مورد اتفاق نظر در تعریف اختلالات یادگیری؟ محدود بودن دامنه مشکلات ارتباط نداشتن با عقب ماندگی ذهنی
۱۵- ویژگی عمده دانش آموز دارای اختلال یادگیری؟ پیشرفت پایین تر از حد متوسط دروس
۱۶- عملکرد دانش آموز دارای اختلال یادگیری درچه زمینه هایی ممکن است در حد انتظار نباشد؟ در زمینههای خواندن، نوشتن و حساب کردن
۱۷- چند نوع مقایسه در دانش آموز دارای اختلال یادگیری مشاهده میشود؟ ۲نوع مقایسه میان فردی و مقایسه درون فردی
۱۸- اختلالات یادگیری توسط چه کسانی سبب شناسی میکنند؟ توسط متخصصان تربیتی- متخصصان یادگیری- متخصصان عصب شناسی- متخصصان پزشکی
۱۹- در زمینه اختلالات یادگیری چه عواملی مورد توجه میباشد؟ عوامل ارثی- محیطی- آموزشی- اجتماعی و فرهنگی- پزشکی و بالینی
۲۰- دیدگاه و نگرشدرمانگر و معلم به اختلالات یادگیری چگونه باید باشد؟ باید با دید مثبت و اینکه اختلالات یادگیری بیماری نیست بلکه یک مشکل است.
۲۱- درمانگران و آموزگارانی که با دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری سرو کاردارند چگونه میتوانندبه بهبود اوضاع کمک کنند؟ -با برنامههای ترمیمیارائه آموزشهای متناسب با نیازهای فردی دانش آموز
۲۲- در نظامهای آموزشی مدلهای گوناگون ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان دارای اختلالات یادکیری چگونه است؟ استفاده موثر از فنون آموزشی، همراه سازی مشاور درکنار این فنون، تشکیل کلاسهای ویژه پاره وقت، کلاسهای ویژه تمام وقت، مدارس ویژه
۲۳- آزمونهای تشخیصی اختلالات یادگیری چه نوع آزمون هایی هستند؟ آزمونهای ملاک مرجع، چون فقط به قصد نمره گذاری انجام نمی گیرد بلکه به دنبال عیب یابی و تشخیص مشکل است
۲۴- اختلالات یادگیری در چند گروه طبقه بندی میشود؟ ۴گروه: اختلالات زبان گفتاری، زبان نوشتاری، خواندن، ریاضیات
۲۵- چرا نمی توان افراد و یا گروههای اختلالات یادگیری را با هم مقایسه کرد؟ چون این افراد نه تنها از لحاظ سبب شناسی با هم تفاوت دارند بلکه در جزئیات مشکلات هم باهم فرق دارند
۲۶- توجه به چه نکتهای در تشخیص نوع مشکل هر فرد حایز اهمیت است؟ اینکه افراد دارای اختلالات یادگیری شبیه هم نیستند.
۲۷- برآورد رایج جهانی حضور دانش آموز دارای اختلال یادگیری در هر کلاس چند درصد است؟ پنج درصد
۲۸- برای معلمی که دانش آموز دارای اختلال یادگیری دارد دانستن چه مواردی ضرورت دارد؟ ویژگیها، علل، طبقه بندی و ارزیابی اختلالات یادگیری
۲۹- اگر مداخلات درمانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری کم یا غیر موثر باشد چه انتظاری میرود؟ می توان انتظار داشت این اختلال حتی در بزرگسالی و طول عمر ادامه داشته باشد.
۳۰- معلمان ودیگر عوامل آموزشی باید زیر نظر چه کسی ارائه خدمت کند؟ زیر نظر متخصص اختلالات یادگیری
۳۱- نخستین مرحله پیشگیری اختلالات یادگیری در چه سطوحی باید انجام گیرد؟ در سطح خانواده- در سطح مدرسه
۳۲- موارد مداخلات خانه و مدرسه در زمینه پیشگیری از اختلالات یادگیری کدامند؟ توجه به عوامل خطر آفرین در نوزادی و اوایل کودکی، توجه به جریانات آموزشی در پیش دبستان و دبستان، جامعیت و قوت برنامههای نظام آموزشی
۳۳- تمرکز و توجه به نارسایی آموزشی درسبب شناسی اختلالات یادگیری ما را به چه نتیجهای میرساند؟ این نکته که آموزشهای موثر و کارآمد در پیشگیری اختلالات یاد گیری نقش به سزایی دارد.
۳۴- در زمینه تشخیص و ارزیابی اختلالات یادگیری از تخصص چه افرادی میتوان کننده باشد؟ روانپزشان، روانشناسان، مشاوران، سایر تخصص ها
۳۵- مداخلات درمانی اختلالات یادگیری نیازمندچه چیزهایی است؟ طراحی برنامههای ترمیمی، آموزش و تخصص ویژه
۳۶ افراد مشهوری که دچار اختلالات یادگیری بودند؟ البرت انیشتین- ادیسون- آکوست رودین- ووپی گلد برگ- چارلز اسکواب- لئو ناردو داوینچی- بتهوون
۳۷- واژه اختلال یادگیری از چه زمانی به کار رفت؟ از اواخر دهه ۱۹۵۰و اوایل دهه ۱۹۶۰میلادی، و برای توصیف تفاوت بین هوش و مهارتهای تحصیلی
۳۸- چه کسی برای اولین باردر سال ۱۹۶۳اصطلاح اختلالات یادگیری را به کار برد؟ ساموئل کرک متخصص بهداشت روان و پیشگام در آموزش و پرورش استثنایی
۳۹- ساموئل کرک اختلال یادگیری را برای توصیف چه کودکانی به کار میبرد؟ کودکانی که اختلالاتی در زمینه رشد زبان، گفتار، خواندن و مهارتهای وابسته به ارتباط دارند
۴۰- مغز انسان از چند نیمکره تشکیل یافته است؟ دو نیمکره راست و چپ
۴۱- چه چیزی باعث میشود دو نیمکره از فعالیت همدیگر هم آگاه شوند؟ وجود جسم پنبه ای
۴۲- کدام دانشمند معتقد به غلبه طرفی مغز است؟ اورتون
۴۳- نبود غلبه طرفی مغز چه نارسایی هایی در شخص ایجاد میکند؟ نارسایی هایی در تکلم-نوشتن و خواندن و. . .
۴۴- چه کسانی مدعیاند که رشد کلامی بعد از رشد غیر کلامی اتفاق میافتد؟ افرادی چون ونر، پیاژه و برونر
۴۵- ونر پیاژه و برونر از طرفداران کدام نظریه هستند؟ نظریه شناخت گرایان
۴۶- اعتقاد طرفداران نظریه کوتاهی دامنه توجه در زمینه اختلالات یادگیری چیست؟ معتقدند کودکان ناتوان در یادگیری، در تمرکز و توجه و دقت مشکل دارند
۴۷- کدام دانشمند معتقد به نظریه کوتاهی دامنه توجه میباشد؟ راس
۴۸- نتیجه گیری راس در زمینه اختلالات یادگیری چیست؟ این کودکان در فرایند رشد دقت و توجه طبیعی، دچار تاخیر و یا وقفه شدهاند
۴۹- کدام دانشمند طرفدار نظریه تاخیر در رشد میباشد؟ کریشلی
۵۰- اعتقاد طرفداران نظریه تاخیر در رشد به چیست؟ کودکان ناتوان در یادگیری آگاهیها و محرکهای طبیعی را در زمینه هایی خاص کندتر از همسالان خود جذب میکنند و شبیه کودکان کو چکتر عمل میکنند.
۵۱- نظریه کریشلی در خصوص کودکان دارای اختلالات یادگیری چیست؟ این کودکان از نظر کیفیت یادگیر ی تفاوتی با دیگر کودکان ندارند اما ازنظر کمیت متفاوتند یعنی در فراگیری مطالب کندتر از کودکان به هنجار عمل میکنند.
۵۲- کدام دانشمند طرفدار نظریه خفیف مغزی است؟ برت نر
۵۳- نتیجه تحقیقات نظریه پردازان ضایعات خفیف مغزی چه بود؟ کودکان با ناتوانی یادگیری در مقایسه با کودکان به هنجار دارای نشانههای بیشتری از آسیبهای عصبی هستند.
۵۴- کدام دانشمند طرفدار نظریه چند عاملی در زمینه ناتوانیهای یادگیری است؟ هاستراک
۵۵- صاحب نظران در زمینه ناتوانیهای یادگیری چه کسانی هستند؟ ویلیام کروکشاتک- ساموئل اورتون- کاترینا دی هرش- ساموئل کرک- باربارا بیتمن
۵۶- در سال ۱۹۶۲ کدام دانشمند اولین تعریف ناتوانی یادگیری را ارائه داد؟ ساموئل کرک
۵۷- تعریف «ناتوانی ویژه در یادگیری» شامل چه کودکانی میشود؟ کودکان باصدمات مغز آسیب ادراکی نارساخوانی آفازی( مشکلات زبانی) را شامل میشود و مشمول گودکان دارای نقص بینایی- شنوایی- حرکتی عقبمانه ذهنی -مشکلات هیجانی و محرومیتهای اجتماعی نمیشود.
۵۸- کودکان با مشکلات ویژه یادگیری (LD) به چه کودکانی اطلاق میشود؟ کودکانی که با برخورداری از هوش متوسط و بالاتر و نداشتن نقایص حسی به دلیل آسیب شدید مغزی و مشکلات عاطفی- اجتماعی قادر به بهره گیری کامل از امکانات آموزشی وپرورشی متداول نیستند. و در یک یا چند ماده درسی ضعف محسوس و مشهود دارند.
۵۹- کدام مورد صحیح میباشد؟ کودکان مرزی (دیر آموز) جزء کودکان ناتوان ویژه یادگیری (LD) نیستند.
۶۰- ویژگیها و مشخصات کودکان ناتوان ویژه یادگیری (LD)؟ این افراد دچار بدکارکردی عصبی هستند- الگوی نامناسب رشدی دارند-دارای بهره هوشی متوسط وبالاتر هستنداز نظر حواس (بینایی-شنوایی و لامسه و . . . ) سالمند، ناهنجاریهای شدید رفتاری ندارند، کارکردتحصیلی آنها پایین تر از حد انتظار است، در استفاده از راهبردهای آموزشی انعطاف ندارند، بین تواناییها و مهارتهای آنها تفاوت درخور توجهی وجود دارد، در حافظه -ادراک دقت و تمرکز عملکرد ضعیفی دارند.
۶۱- کدام مشکل کودکان با نارسایی یادگیر ی بیشتر از بقیه مورد توجه محققان قرار گرفته است؟ مشکلات تحصیلی به رغم بهره هوشی طبیعی
۶۲- اختلالات یادگیری چند درصد کودکان دبستانی را در برمیگیرد؟ ۱۰تا ۱۵درصد
۶۳- به نظر هامیل و بارتل از سه کودک حدود دو نفر در چه زمینهای نیاز به آموزشهای جبرانی دارد؟ در زمینه ریاضیات
۶۴- علائم مشکل ویژه یادگیری از نظر والدین چه میتواند باشد؟ تاخیر در سخن گفتندشواری در بیان خواسته هاسازمان دهی ضعیفتمرکز ضعیف و فقدان خویشتنداری
۶۵- عملکرد کودکانی که در اوان کودکی مدت زمان طولانی متحمل سوء تغذیه شدهاند در آزمونهای شناختی چگونه است؟ کمتر از حد متوسط
۶۶- کودکی که نتواند اشیا را باچشم تعقیب کند قادر به چه چیزهایی نخواهد بود؟ قادر به تعقیب چشمی اعداد و نیز بالا و چپ و راست نخواهد بود.
۶۷- از عوامل شخصیتی کدام عامل در بروز اختلالات یادگیری بیشتر دخیل است؟ خجالتی بودن و پایین بودن عزت نفس
۶۸- کودکان مبتلا به اختلال خاص خواندن بیشتر در چه ماههایی به دنیا آمدهاند؟ ماههای اردیبهشت خرداد و تیر
۶۹- کدام عوامل جسمی خطر ابتلا به اختلالات یادگیری را در کودکان بالا میبرد؟ وزن بسیار پایین به هنگام تولد نارسی شدید کودکان
۷۰- به نظر کالوگر و کالسون ۸۵تا ۹۰درصد اختلالات یادگیری به کدام نوع اختلال مربوط است؟ اختلالات خواندن
۷۱- در اختلالات یادگیری تعداد پسران چند برابر دختران است؟ چهار برابر
۷۲- ویژگیهای عمومی کودکان ناتوان ویژه یادگیری چیست؟ در تمرکز مشکل دارنددر هنگام خواندن دچار لکنت میشوند، کلمه به کلمه میخوانند، به هنگام خواندن به جای حرکت چشم هایشان، سرشان را تکان میدهند، به هنگام آهسته خواندن لب هایشان را تکان میدهند، در لی لی کردن و برش کاغذ با قیچی مشکل دارند، برتری جانبی ندارند و….
۷۳- اصطلاح «هیپرلکسی »چیست؟ کودکانی که میتوانند واژهها را بخوانند آما مفهوم آن را نمی دانند.
۷۴- پیش نیازهای خواندن رانام ببرید؟ گوش دادن ادراک شنیداری-حافظه شنیداریخوب دیدن – ادراک بینایی- حافظه بینایی ترکیب ادراک بینایی و شنیداری- هماهنگی حرکات چشم و تعقیب بینایی- ادراک فضایی مناسب ازحروف- سازماندهی زمان برای چگونگی آغاز و پایان متن
۷۵- مولفههای (فرایند) خواندن؟ تشخیص کلمه درک مطلب
۷۶- منظور از ادراک شنیداری چیست؟ درک و معنی بخشیدن به کلمات وجملات شنیده شده
۷۷- منظور از حافظه شنیداری چیست؟ به ذهن سپردن مطالب شنیده شده
۷۸- منظور از درک مطلب چیست؟ فهم معنای چیزی و توانایی دریافت معنی از متن چاپی است
۷۹- منظور از ادراک بینایی چیست؟ درک و معنی بخشید ن به دیده ها
۸۰- منظور از حافظه بینایی چیست؟ به ذهن سپردن مطالب دیده شده
۸۱- منظور از ترکیب ادراک بینایی و شنیداری چیست؟ تطبیق علائم نوشتاری با واژههای زبان
۸۲- سطح پایین تر خواندن یعنی چه؟ خواندن بدون داشتن مهارت در تشخیص کلمه
۸۳- منظور از آواشناسی چیست؟ صداها با حروف یا با ترکیب حروف نوشتاری انطباق داده میشود.
۸۴- منظور از رمزگشایی؟ ایجاد ارتباط بین صدا( واج) و نماد نوشتاری حرف (نویسه)
۸۵- راهبردهای تشخیص واژه ها؟ آواشناسی-واژههای دیدارینشانههای متنیتحلیل ساختاری
۸۶- منظور از واژههای دیداری؟ منظور این است با دیدن واژه فورا و بدون تردید بتواند آنها را تشخیص دهد.
۸۷- روانخوانی مستلزم چیست؟ تشخیص بیشتر واژهها در نگاه اول
۸۸- منظور از نشانههای متنی چیست؟ نشانه هایی است که به دانش آموزکمک میکند از طریق معنی یا متن جمله، واژهای که در آن قراردارد تشخیص دهد
۸۹- راهبردهای بهبود درک مطلب؟ استفده ازمجموعه کتابهای پایه، فعال کردن دانش پیشین، معنی دادن به واژهها و مفاهیم، گسترش گنجینه ی واژگان، شبکههای واژه ها، شیوه بسته
۹۰- از چه طریقی شکلهای گوناگون یادگیری به یکدیگر پیوند داده میشود؟ از طریق تجربه زبانی
۹۱- کدام گزینه ارتباط نزدیکی با پیشرفت خواندن دارد؟ معنی دادن به واژهها و مفاهیم
۹۲- هر چه واژه ها ……. باشد فهم مفاهیم نیز دشوارتر میشود. انتزاعی
۹۳- کدام مهارتها گسترش گنجینه واژگانی را پیشرفته تر میکند؟ مهارتهای طبقه بندی خلاصه کردن تعمیم دهی
۹۴- راهبردی که به کمک آن اطلاعات به گونهای تنظیم میشود که فهم ویادگیری آن آسانتر شود؟ شبکههای واژه ها
۹۵- کدام شیوه برای ایجاد درک و مهارتهای زبانی بسیار مفید است؟ روش بسته
۹۶- شیوه بسته ایده کدام دانشمند است؟ گشتالت
۹۷- منظور از شیوه بسته گشتالت چیست؟ تمایل به کامل کردن و به صورت کل در آوردن از طریق پر کردن جاهای خالی
۹۸- در شیوه بسته گشتالت بعد از نوشتن چند کلمه جای خالی برای تکمیل کردن گذاشته میشود؟ بعد از حدود ۷ الی ۱۰ کلمه
۹۹- عوامل بروز اختلالات یادگیری؟ عوامل ژنتیکی آسیبهای مغزیعوامل محیطی،آموزشی
۱۰۰- نتایج پژوهشها بر روی دو قلوهای هم سان و نا همسان در خصوص نقش وراثت بر اختلالات یادگیری؟ وقوع اختلالات یادگیری در دوقلوهای همسان بیشتر از دوقلوهای ناهمسان است
۱۰۱- وراثت روی کدام اختلال یادگیری بیشتر از دیگر اختلالات نقش دارد؟ اختلالات خواندن
۱۰۲- بر اساس پژوهشها اختلال خواندن مربوط به ژنهای کدام کروموزم میباشد؟ ژنهای کروموزم ۱۵ و۶
۱۰۳- آسیبهای مغزی در چه دورانهایی از حیات انسان اتفاق میافتد؟ پس از تولدحین بارداری آسیبهای دوران جنینی
۱۰۴- عوامل آسیبهای مغزی پس از تولد؟ از طریق ضربه -تصادف-سقوط -تشنج بعد از تب شدید
۱۰۵- عوامل آسیبهای مغزی حین تولد؟ آنوکسی (کمبود اکسیژن) نارسی نوزاد-وزن کمزایمان سخت و طولانی
۱۰۶- عوامل آسیبهای مغزی دوران جنینی؟ ابتلای مادر به بیماریهای عفونی مانند سرخجهعاملRH
۱۰۷- نقش بدکارکردی عصبی روی اختلالات یادگیری از کدام عوامل سبب شناسی است؟ عوامل محیطی و آموزشی
۱۰۸- چه عوامل محیطی و آموزشی کودک را در معرض بد کارکردی عصبی شناختی و بروز اختلالات یادگیری قرار میدهد؟ شرایط اقتصادی، اجتماعی و ضعف همراه با عواملی چون سوء تغذیهعدم رعایت مراقبتهای بهداشتیبارداری در سنین نوجوانیمصرف مواد مخدر
۱۰۹- اصطلاح ADHDبه کدام اختلال مربوط است؟ کودکان دارا اختلال نقص توجه و بیش فعالی
۱۱۰- وجه تمایز کودکان عقب مانده ذهنی با کودکان اختلال یادگیری؟ کودکان عقب مانده ذهنی برخلاف کودکان اختلال یادگیری در اکثر زمینههای رشدی و تحصیلی، کندی دارند
۱۱۱- مشخصه کودکان دیر آموز(مرزی)؟ این کودکان در بیشتر حیطههای کلامی و عملی و در اکثر زمینههای تحصیلی ضعف عمومی دارند و به علت محدودیت تواناییهایشان، مشکلات آنها با آموزش ویژه نیز کاملا برطرف نمی شود
۱۱۲- کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی به کدام اختلال شبیه است؟ اختلال یادگیری
۱۱۳- وجه تمایر کودکان بیش فعال با نقص توجه و کودکان اختلال یادگیری چیست؟ پیشرفت تحصیلی کودکان بیش فعال همراه با نقص توجه متناسب با سطح تواناییهای فردیشان است درحالی که در اختلال یادگیری اینگونه نیست.
۱۱۴- طبقه بندی ناتوانییهای یادگیری؟ ناتوانی یادگیری تحولی ناتوانی یادگیری تحصیلی
۱۱۵- پیش نیازهای یادگیری خواندن؟ برای یادگیری خواندن باید از نظر شنوایی و بینایی، ادراک شنیداری و دیداری، حافظه شنیداری ودیداری، مهارتهای زبانی و سایر عملیات ذهنی باید کامل شود.
۱۱۶- ناتوانیهای یادگیری تحصیلی؟ ناتوانی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، محاسبه کردن و ناتوانیهای غیر کلامی
۱۱۷- مهارتهای نوشتاری؟ انشا یا توانایی خلق عقاید و بیان آنها در ساختار دستوری هجی کردن یا توانایی استفاده از حروف برای ساختن کلمات دست خط بد یا توانایی نگارش فیزیکی علائم نوشتاری
۱۱۸- مشکل اصلی کودکان دارای اختلال نوشتن چیست؟ سازمان دادن به افکار خویش و تبدیل آنها به شکل صحیح نوشتاری
۱۱۹- کلمه بندی نوشتاری مهارتی است که کودک پس از…… و …. آن را فرا میگیرد؟ گفتار و خواندن
۱۲۰- اختلال نوشتاری به چه شکلهایی دیده میشود؟ دست خط بد دارندبه فاصله حروف و کلمات و نقطه گذاری توجه نمی کنند. بخشی از کلمه را جا میاندازنددر انشا نوشتن از لغات و جملات متنوع و پرمفهوم استفاده نمی کنند.
۱۲۱- طرح آموزش IEP؟ طرح گسترده آموزشی که به منظور رفع ضعفهای موجود در زمینه های خاص تحصیلی و به صورت برنامه یک ساله یا یک ترم خاص اجرا میشود.
۱۲۲- نوع غلط املایی کلمات زیر را مشخص کنید؟ منزور بجای منظور (حافظه دیداری) مسباک بجای مسواک (حساسیت شنیداری) تجربهها بجای تجربهها (آموزشی) شعال بجای شغال (دقت) ردخت بجای درخت (حافظه توالی دیداری) دوز بجای زود (تمیز دیداریدقت)
۱۲۳- اصطلاح «دیس کالکولیا» چیست؟ ناتوانی یادگیری در حیطه فهم حسال و اختلال در مفهوم و یادگیری کمی
۱۲۴- طبق DSN-IV در ریاضیات در چند گروه تخریب مشخص شده است؟ مهارتهای زبانی- مهارتهای ادراکی- مهارتهای ریاضی- مهارتهای مربوط به توجه
۱۲۵- در ریاضیات مهارتهای زبانی کدامند؟ فهمیدن نام بردن عملها نام بردن اصلاحات ریاضی فهیمیدن و نام بردن عملها و مفاهیم ریاضی و تبدیل مکتوب به نمادهای ریاضی
۱۲۶- در ریاضی مهارتهای ادراکی شامل چه مواردی است؟ شناخت و خواندن نمادهای عددی یا یشانه هایحسالی و گروه بندی ارقام
۱۲۷- در ریاضیات مهارتهای ریاضی کدامند؟ رعایت مراحل ریاضی شمارش اشیا و یادگیری جدول ضرب
۱۲۸- در ریاضیات مهارتهای مربوط به توجه را نام ببرید؟ کپی کردن درست ارقام- به خاطر سپردن ارقام- مشاهده نمادهای عملیات به طور صحیح
۱۲۹- اختلال ریاضی در چند درصد کودکان دبستانی شیوع دارد؟ ۶درصد
۱۳۰- اختلال ریاضی درکدام جنسیت شایع تر است؟ در دخترها شایع تر از پسرها است
۱۳۱- اختلال ریاضی در کودکان با هوش بهر بالا تاچه کلاسی ممکن است مشخص نشود؟ تا کلاس سوم و چهارم دبستان
۱۳۲- مشکل ریاضی با کدام اختلالها ارتباط کامل دارد؟ اختلال در توجه و اختلالات رفتاری و ارتباطی
۱۳۳- عامل علی مشکلات کودکان دردرس ریاضی؟ فقدان آمادگی یادگیری آموزش ضعیف پافشاری نابجا علاقه و انگیزش حافظه
۱۳۴- توانایی تشخیصاندازهها و شکلهای گوناگون، باکدام تواناییهای کودک در ارتباط است؟ توانایی کودک در تشخیص اعداد
۱۳۵- موارد آموزشهای ناصحیح در ریاضی؟ آرائه نشدن مطالب به ترتیب صحیح و استفاده نادرست از مطالب آموزشی
۱۳۶- تاکید برنامههای جدید ریاضی بر چیست؟ بر به کارگیری ودرک مفاهیم و مهارتهای مختلف
۱۳۷- چرا علاقه و انگیزش کودکان در ریاضی پایین است؟ بدلیل ناکامیهای پیشین
۱۳۸- ناتوانی تشخیص اعداد به هنگام مشاهده به چیزی مربوط است؟ به حافظه
۱۳۹- توانایی شمارش -جورکردن دسته بندی مقایسه کردن و درک تناظر یک به یک به چه عاملی بستگی دارد؟ به تجربههای کودک در به کارگیری اشیا
۱۴۰- پیش نیازهای یادگیری اولیه ریاضی؟ فهم تناظر یک به یک طبقه بندی ردیف کردن ونگهداری ذهنی
۱۴۱- کودکی که از درک فاصله بین اعداد ردیف شده روی خط ناتوان است و نداند “عدد سه به چهار نزدیک است یا به شش” به کدام اختلال ریاضی دچار است؟ اختلال درک روابط فضایی
۱۴۲- کسی که مربع رابه صورت یک شکل با چهار خط نامربوط ببیند به کدام اختلال مبتلا است؟ اختلال در ادراک دیداری
۱۴۳- نگرش دانش آموز دارای اختلال ریاضی به راهبرد حل مسئله؟ آنها یا از هیچ راهبردی استفاده نمی کنند یا راهبردهای نامناسب را انتخاب میکنند.
۱۴۴- تعریف اضطراب ریاضی؟ واکنشی هیجانی نسبت به ریاضیات است که باعث میشود افراد در مواجها با مسازل ریاضی یا در هنگام امتحان ریاضی مات و مبهوت بمانند و خشکشان بزند.
۱۴۵- مشخصه کودکان ناتوان درحساب؟ معمولا فهم درستی از جهت و زمان ندارندخیلی زود نشانهها را فراموش میکنند. راه منزل دوستش را فراموش میکند. برخی از آنها در زنگ تنفس به تصور این که مدرسه تعطیل شده است به خانه باز میگردد.
۱۴۶- نتیجه پژوهش جانسون و میکلباست در خصوص نمرههای بلوغ اجتماعی و ادراک اجتماعی چیست؟ میانگین ضریب اجتماعی کودکان دیسکالکولیا به طور چشم گیری پایین تر از ضریب هوش کلامی آنهاست.
۱۴۷- به نظر چلفانت و شفه لین چه عواملی در تعیین هم بستگی بین قوالی روانی و عصبی و ناتوانیهای یادگیر ی در تفکر کمی مفید است؟
۱.تعیین کنید آیا کودک از ساخت عدد واعمال حسابی استنباطی داردو مفهوم اعداد را میفهمد؟ آیا میتواند اعدادرا بخواند و بنویسد؟
۲. مهارت جهت یابی فضایی را دارد و در نوشتن اعداد، جهت از چپ به راست را رعایت میکند؟
۳. آیا در جای گزینی انگشتی با اشکال روبرو است؟ آیا میتواند هر یک از انگشتان دست را نام ببردو آن را نشان دهد؟
۴. چگونه و تا چه اندازه توانایی زبانی اش بر مشکلات وی در حساب تاثیر دارد؟
۱۴۸- تاکید فری داس به اهمیت وارسی دقیق پیش آموختههای کمی کودک برای چیست؟ برای اینکه این کار به ما در تعیین وطراحی آن چه لازم است طفل بیاموزد کمک میکند.
۱۴۹- به عقیده فری داس چه مراحلی به رشد مفاهیم کمی کودک کمک میکند؟
۱. چیدن و مرتب کردن ۲. دسته بندی کردن ۳. سنجیده و جفت کردن ۴. شمارش ۵. توجه به امتیاز کمی ۶. نسبتهای جزء به کل و جزء به جزء دیگر ۷. عملیات ۸. سیستم ده دهی
۱۵۰- اولین ابزار ارتباطی چه نام دارد؟ واژه
۱۵۱- پیشرفته ترین و پیچیده ترین دستاوردنظام زبان چیست؟ نوشتن
۱۵۲- سلسله مراتب مهارتهای زبان آموزی؟ گوش دادن (دریافت زبان شفاهی)، سخن گفتن(بیان زبان شفاهی)، خواندن (دریافت زبان نوشتاری)، نوشتن (بیان زبان نوشتاری)
۱۵۳- در سلسله مراتب مهارتهای زبان آموزی کدام مهارتها بر دیگری مقدم است؟ مهارتهای دریافتی مقدم بر مهارتهای بیانی است . یعنی گوش دادن مقدمه سخن گفتن،و خواندن مقدمه نوشتن
۱۵۴- مشکلات عمده نوشتن؟ نارسانویسی، اختلال در املانویسی، اختلال در انشا نویسی (بیان نوشتاری)
۱۵۵- ملموس ترین صورت مهارتهای نوشتاری؟ دست نوشته یا خط
۱۵۶- اشکال در درست نویسی به چه صورتی بروز میکند؟ نارسانویسی
۱۵۷- نارسا نویس به چه کودکانی اطلاق میشود؟ به کودکانی که برخلاف هوش طبیعی بسیار بد مینویسند
۱۵۸- مشکل عمده کودکان نارسانویس؟ قادر به انجام دادن اعمال حرکتی موردنیاز نوشتن نیستندو نمی توانند اطلاعات دیداری را به اعمال حرکتی ظریف تبدیل کنند
۱۵۹- عوامل نارسا نویسی؟ نداشتن انگیزهعدم هماهنگی چشم ودستعدم توانایی کنترل بازو، دست و انگشتانعدم استفاده صحیح از میز،صندلی و مدادبه دست گرفتن نامناسب و نادرست مدادعدم توانایی در ترسیم شکل صحیح هر یک از حروف و کلماتدشواری در حفظ و تاثیرات دیداری- بیقراری و پرتحرکی، تاخیر در تکلم، فقر آموزش، ضعف در انتقال ادراک حس دیداری به حرکتی
موفق باشید
بیشتر بخوانید: منابع حیطه عمومی و حیطه اختصاصی جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش