سؤالات آزمون های استخدامی

تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳ کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی (گروه ریاضی و فنی)

سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳ (گروه ریاضی و فنی) – کنکور دانشگاه فرهنگیان

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳ (گروه ریاضی و فنی) از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی ۱۴۰۳

۱۰۶- اعمال ما انسانها در کجا به طور جدی محاسبه خواهد شد و پیامبر اکرم(ص) در این رابطه چه فرمودند؟

۱) برزخ- ثمرة المحاسبة صلاح النفس
۲) برزخ – حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا
۳) قیامت – ثمرة المحاسبة صلاح النفس
۴) قیامت – حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- در قیامت به طور جدی اعمال ما را محاسبه خواهند کرد و پیامیر (ص) در این باره فرمود: «حاسبوا انفسکم قبل أن تحاسبوآ: به حساب خود رسیدگی کنید، قبل از این‌که به حساب شما برسند.»

۱۰۷- طبق فرمایش امام علی (ع) محاسبه نفس چه آثاری دارد؟

۱) استقال الذنوب – صلاح النفس – سعد – وقف على عیوبه
۲) صلاح النفس – وقف على عیوبه – ذلك من عزم الأمور – سعد
۳) استقال الذنوب – ذلك من عزم الأمور – وقف على عیوبه ـ صلاح النفس
۴) استقال الذنوب ـ حاسبوا قبل ان تحاسبوا ـ اصلح العیوب ـ ذلك من عزم الامور

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- امام علی (ع) در مورد آثار محاسبه نفس احادیث زیر را می‌فرماید:
«من حاسب نفسه وقف علی عیوبه و احاط بذنوبه و استقال الذنوب و اصلح العیوب»
«ثمره المحاسبه صلاح النفس»
«من حاسب نفسه سعد»

۱۰۸- از حدیث شریف «ما احب الله من عصاه» کدام مفهوم دریافت می‌شود؟

۱) اگر قلب انسان با خدا باشد کافی است چون خداوند به باطن افراد توجه می‌کند.
۲) وقتی محبت خداوند در دلی خانه کرد، در آن محبت غیرخدا رنگی نخواهد داشت.
۳) اگر محبت خدا در قلب انسان قرار بگیرد باید از دستوراتش پیروی کند.
۴) عاشقان خدا زندگی خود را در محبت با او سپری می‌کنند و با شرک مبارزه می‌کنند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- امام صادق (ع) فرمودند: «ما احبّ الله من عصاه: کسی که از فرمان خدا سرپیچی می‌کند، او را دوست ندارد.»، بر این اساس اگر محبت خدا در قلب انسان قرار بگیرد، باید از دستوراتش پیروی کند.

۱۰۹- اگر کسی به شهری برود که رفتن او بیشتر از چهار فرسخ شرعی و مجموعه رفت و برگشت او بیشتر از هشت فرسخ باشد. نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟

۱) هرچند روز بماند، در هر صورت باید نمازش را شکسته بخواند و روزه را نگیرد.
۲) اگر کمتر از ده روز بماند، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگیرد.
۳) اگر کمتر از ده روز بماند، نمازش کامل است و نمی تواند روزه بگیرد.
۴) هرچند روز بماند در هر صورت، نمازش کامل است و نمی تواند روزه بگیرد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- کسی که به سفر میرود، اگر روفتن او بیشتر از 4 فرسخ شرعی (حدود 22/5 کیلومتر) و مجموعه رفت و بگرشت او بیش‌تر از 8 فرسخ باشد، باید نمازش را شکسته بخواند و نباید روزه بگیرد.

۱۱۰- حضرت علی علیه السلام می فرماید چه عملی باعث می‌شود انسان با انجام گناه به جنگ خدا برود؟

۱) خود را برای جلب توجه دیگران بیارایی
۲) لباس نازک و بدن نما بپوشند
۳) دچار افراط و تفریط در آراستگی شوند
۴) زیبایی باطنی و ظاهری خود را آشکار کنند

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- امام علی (ع) می‌فرماید: «مبادا خود را برای جلب توجه دیگران بیارایی که در این صورت ناچار می‌شوی با انجام گناه به جنگ خدا بروی»

۱۱۱- رابطه میان پوشش مناسب و عفاف چیست و چگونگی و نوع پوشش تابع چه امری است؟

۱) عفاف علت پوشش مناسب است – توصیه ها و دستورات پیامبران
۲) پوشش مناسب نشانه عفاف است – توصیه ها و دستورات پیامبران
۳) عفاف علت پوشش مناسب است – آداب و ملت ها و رسوم و اقوام
۴) پوشش مناسب، نشانه عفاف است ـ آداب و رسوم ملت‌ها و اقوام

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- پوشش مناسب از نشانه‌های «عفاف» است. چگونگی و نوع پوشش، تا حدود زیادی تابع آداب و رسوم ملت‌ها و اقوام است.

۱۱۲- از دقت در آیه شریفه ….. مفهوم می‌گردد که راه وصول به عزت و کرامت …… خداوند است

۱) من كان یرید العزة فلله العزة جمیعاً – اطاعت از
۲) من كان یرید العزة فلله العزة جمیعاً – ایمان به
۳) و لله العزة ولرسوله وللمؤمنین – اطاعت از
۴) و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین – ایمان به

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- با توجه به آیه «من کان یرید العزه فلله العزّه جمیعاً…»، راه وصول به عزت و کرامت بندگی و اطاعت خداوند است.

۱۱۳- سخن خداوند خطاب به انسان که «ای فرزند آدم این مخلوقات را برای تو آفریدم و تو را برای خودم»، بیانگر چه واقعیتی است و ره آورد آن چیست؟

۱) برتری انسان بر بسیاری از همنوعانش – توجه به عظمت خدا و تلاش برای بندگی او
۲) جایگاه انسان در نظام خلقت در نزد خدا ـ توجه به عظمت خدا و تلاش برای بندگی او
۳) جایگاه انسان در نظام خلقت و در نزد خدا ـ شناخت ارزش خود و نفروختن خویش به بهای اندک
۴) برتری انسان بر بسیاری از همنوعانش – شناخت ارزش خود و نفروختن خویش به بهای اندک

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- خداوند، جایگاه ما انسان‌ها را در خلقت بیان می‌کند و می‌فرماید: «ما فرزندن آدم را کرامت بخشیدیم… و بر بسیاری از مخلوقات برتری دادیم.»ف که این موضوع به شناخت ارزش خود و نفروختن خویش به بهای اندک اشاره می‌کند.

۱۱۴- پیامبر گرامی اسلام(ص) در چه شرایطی فرمودند: «اگر اینان خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند. از راه حق دست برنمی دارم و تسلیم نمی‌شوم.»

۱) در روزی که سران قریش را به یگانگی خداوند دعوت میکرد آنان با هم تصمیم گرفتند با تطمع و تهدید پیامبر را راضی کنند.
۲) در محاصره طاقت فرسای مشرکان مکه، سران قبایل با هم تصمیم گرفتند با تطمع و تهدید پیامبر را راضی کنند.
۳) در روزی که سران قریش را به یگانگی خداوند دعوت می‌کرد آنان به او وعده ثروت و قدرت و ریاست بر این شهر را می‌دادند.
۴) در محاصره طاقت فرسای مشرکان مکه بودند و بزرگان مکه به او وعده ثروت و قدرت و ریاست بر این شهر را میدادند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- پیامبر اکرم (ص)، هنگامی که در محاصره طاقت فرسای مشرکان مکه بود و جز ابوطالب (ع) و حضرت خدیجه (س) و یارانی اندک و فقیر، پشتوانه ای نداشت، به بزرگان مکه که به او وعده ثروت و قدرت و ریاست بر مکه می دادند، فرمود:
«اگر اینان خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند، از راه حق دست برنمی‌دارم و تسلیم نمی‌شوم.»

۱۱۵- یکی از نشانه های حکیمانه بودن خلقت آفرینش همسرانی آرامش آفرین است پیام کدام آیه شریفه به این مطلب اشاره دارد و این آرامش ناشی از چیست؟

۱) أن خلق لكم من انفسکم ازواجا – بنین و حفدة
۲) أن خلق لكم من أنفسكم ازواجا – مودة ورحمة
۳) والله جعل لكم من انفسكم ازواجاً – مودة ورحمة
۴) والله جعل لكم من انفسكم ازواجا – بنین و حفدة

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- بر اساس آیه شریفه «و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمه انّ فی ذلک لأایات لقوم یتفکرون»، آرامش حاصل از انس با همسر ناشی از مودت و رحمت است.

۱۱۶- نتیجه تفاوت «زن بودن» و «مرد بودن» انسانها در چیست؟

۱) از نظر ویژگی‌های انسانی مشترک هستند و هر دو هدف واحدی دارند.
۲) زن و مرد به گونه‌ای آفریده شده اند که زوج یکدیگر باشند و در کنار هم قرار گیرند.
۳) هر دو به یکدیگر نیازمند هستند و بدون اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشند.
۴) هر دو تکمیل کننده یکدیگر هستند و فقط در ویژگی‌ها انسانی با هم اختلاف دارند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- زن و مرد اگر چه در ویژگیهای انسانی با هم مشترک هستند و خداوند برای هر دو هدف واحدی معین کرده است، اما از جهت «زن بودن» و «مرد بودن»، یعنی از نظر خصوصیات جسمی با هم متفاوتند. این تفاوت‌ها به گونه ای است که هر دو را به هم نیازمند کرده است؛ بدون اینکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد.

۱۱۷- «فرزند، تحکیم بخش وحدت روحی خانواده است» بیانگر کدام برنامه در مورد تشکیل خانواده است؟

۱) توجه به اهداف ازدواج
۲) آمادگی برای ازدواج
۳) تقویت عفاف و پاکدامنی
۴) رشد اخلاقی و معنوی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- جمله مذکور مربوط به «رشد و پرورش فرزندان»، یکی از اهداف ازدواج است.

۱۱۸- از حدیث شریف «حب الشیء یعمی و یصمّ» چه مفهومی دریافت می‌شود و از همین منظر کدام مورد ضروری است؟

۱) علاقه و محبت شدید به هر شخصی، باعث باز شدن چشم و گوش انسان میشود – مشورت با پدر و مادر برای انتخاب همسر
۲) علاقه و محبت به یک شخص چشم و گوش را میبندد و عقل را به حاشیه میراند – مشورت با پدر و مادر برای انتخاب همسر
۳) علاقه و محبت به یک شخص چشم و گوش را میبندد و عقل را به حاشیه میراند اجازه پدر و مادر برای ازدواج
۴) علاقه و محبت شدید به هر شخصی، باعث باز شدن چشم و گوش انسان میشود – اجازه پدر و مادر برای ازدواج

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- علاقه و محبت به یک شخص، چشم و گوش را می‌بندد و عقل را به حاشیه می‌راد. این سخن امام علی مربوط به مواردی از همین قبیل است: «حبّ الشیء یعمی و یصمّ: علاقه شدید به چیزی، ادم را کور و کر می‌کند.» به همین خاطر پیشوایان دین از ما خواسته‌اند که در مورد همسر آینده با پدر و مادر خود مشورت کنیم تا به انتخابی درست برسیم.

۱۱۹- براساس آیه شریفة «و یضع عنهم إصرهم والأغلال التی كانت علیهم»، یکی از وظایف انبیاء چه چیز است؟

۱) رفاه بیشتر
۲) تعلیم و تربیت انسانها
۳) نجات بشر از شر طاغوتها
۴) رهاسازی افکار جامعه از بندها

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- قرآن کریم یکی از وظایف انبیا را رهاسازی افکار جامعه از غل و زنجیرهایی برشمرده است که به آن گرفتار شده بودند: «و از آنان بار گران (تکالیف سخت) و بندهایی را که بر آنان بوده است، برمی‌دارد و آزادشان می‌کند.»

۱۲۰- اولین دعای حضرت موسی (ع) بعد از اینکه از طرف خداوند مأمور ارشاد و هدایت مردم شد چه بود؟

۱) پروردگارا کارهای مرا برایم آسان فرما
۲) خدایا سینه ام را برایم گشاده گردان
۳) خدایا مرا بر فرعون پیروز گردان
۴) پروردگارا گره از زبانم باز نما

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- اولین دعای حضرت موسی (ع) این بود که خدایا سینه‌ام را برایم گشاده گردان.

۱۲۱- امام باقر علیه السلام در توصیف چه کسانی فرمودند: «سخت‌ترین حسرت را در قیامت خواهد داشت»؟

۱) از عدالت سخن بگوید ولی عادل نباشد
۲) از علم تعریف کند ولی خودش عالم نباشد.
۳) از محبت سخن بگوید ولی خودش مهربان نباشد.
۴) از نظم تعریف کند ولی خودش منظم نباشد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- امام باقر (ع) می‌فرماید: «کسی که از عدالت سخن بگوید ولی عادل نباشد، سخت‌ترین حسرت را در قیامت خواهد داشت.»

۱۲۲- رمز موفقیت هر کاری در داشتن کدام امر است و خداوند تعالی به پیامبرش در این مورد چه دستوری می‌دهد؟

۱) بصیرت و شناخت – فارسلنا فیهم رسولاً منهم
۲) بصیرت و شناخت – ادعو الى الله على بصیره
۳) صبر و پایداری- و لریک فاصبر
۴) صبر و پایداری- و تواصوا بالصبرة

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- داشتن صبر و پایداری، رمز موفقیت در هر کاری است. خداوند به پیامبرش دستور صبر می‌دهد: «ولربّک فاصبر»

۱۲۳- حضرت علی علیه السلام فرمودند: «اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی …» به چه امری سفارش کردند؟

۱) تقوا و عدالت در رفتار
۲) صداقت و عدالت در رفتار
۳) صداقت و نظم در کارها
۴) تقوا و نظم در کارها

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- امام علی (ع) می‌فرماید: «شما دو فرزندم و همه فرزندان و خانواده‌ام و تمام کسانی که در طول تاریخ، نامه من به آنها می‌رسد را به تقوا و نظم در کارها سفارش می‌نمایم.»

۱۲۴- در خصوص «آداب و سنت‌ها» چگونه باید عمل کرد؟

۱) باید با نوگرایی از سنتهای گذشته عبور کرد.
۲) باید به دنبال برداشتها و راههای جدید بود.
۳) باید با حفظ سنتها از تجارب گذشتگان بهره برد.
۴) باید بر اساس عمل به خیر و کنار گذاشتن کارهای غلط عمل کرد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- در مورد سنت‌ها و آداب، باید بر اساس عمل به خیر و کنار گذاشتن کارهای غلط عمل کرد.

۱۲۵- قرآن در پاسخ کسانی که زندگی در محیط ناسالم را ارتکاب به گناه می‌خواندند و می‌گفتند: «کنا مستضعفین فی الارض» چه فرموده است؟

۱) انا مكنا له فی الارض و آتیناه من كل شیء سببا
۲) الم تكن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها
۳- والذین آمنوا و لم یهاجروا ما لكم …
۴) من ولایتهم من شیء حتى یهاجروا

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- قران کریم در پاسخ می‌فرماید: «مگر زمین خدا وسیع نبود که در آن مهاجرت کنید؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا