سؤالات آزمون های استخدامی

هوش و استعداد معلمی ۱۴۰۳ کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی (گروه ریاضی و فنی)

سؤالات هوش و استعداد معلمی ۱۴۰۳ (گروه ریاضی و فنی) – کنکور دانشگاه فرهنگیان

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سؤالات هوش و استعداد معلمی ۱۴۰۳ (گروه ریاضی و فنی) از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات هوش و استعداد معلمی ۱۴۰۳

راهنمایی: در این بخش از آزمون یک متن داده شده است. این متن را به دقت بخوانید و پاسخ سؤال‌هایی را که در زیر آن آمده است با توجه به آنچه می‌توان از متن استنتاج یا استنباط کرد انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.

یکی از ارکان اصلی نظام آموزش ریاضی معلم ریاضی است. تجربه نشان داده است که هر قدر هم که برنامه‌ریزی آموزشی دقیق و علمی انجام شود و روش‌های پیشنهادی تدریس مبتنی بر تحقیق و یافته‌های پژوهشی باشد، در صورت عدم استقبال معلمان ریاضی از آنها چه به دلیل نداشتن باور به آن برنامه‌ها و روش‌ها و چه به دلیل نداشتن دانش لازم آن برنامه‌ریزی آموزشی محکوم به شکست خواهد بودو از این رو می‌توان ادعا کرد که شناسایی ظرفیت‌های موجود در جامعه معلمان ریاضی و برنامه‌ریزی برای آموزش های قبل و ضمن خدمت آنها جزو اولین قدم‌ها برای ایجاد تحول در آموزش ریاضی مدرسه ای است.

از طرفی آموزش آموزگاران معلمان دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا علاوه بر مؤلفه‌های متعدد تأثیرگذار برآموزش ابتدایی به پشتوانه تحقیقات متنوع در حوزه‌های مختلف روانشناسی کودک نیز ارجحیت تربیت معلمی آموزگاران بر تربیت موضوعی محتوایی ایشان، در همه جای جهان تبدیل به یک رسم مألوف شده است؛ در عین حال، آموزگارانی که تربیتشان عمومی است پایه گذار یادگیری‌های تخصصی موضوعی دانش آموزان در ریاضی و سایر موضوع‌های درسی هستند. بدین سبب برنامه‌های تدوین شده جهت آموزش و ارتقای یادگیری معلمان عمومی با معلمان موضوعی تفاوت بسیار دارد و این درحالیست که آموزش هر دو دسته از معلمان در مجموعه تربیت معلم» قرار می‌گیرد.

۱۲۶- منظور از واژه «مألوف»، که در متن زیر آن خط کشیده شده، کدام است؟

۱) جنجالی
۲) جدید
۳) دانشگاهی
۴) مرسوم

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- متن، موضوعی را «مألوف» دانسته است برای آن‌که بر رایج بودن آن تأکید کند. «مرسوم» بهترین پاسخ است.

۱۲۷- کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از پاراگراف اول متن استنباط کرد؟

۱) حداقل در برخی از کشورها، معلم ریاضی اصلی‌ترین رکن نظام آموزش ریاضی است.
۲) در موفقیت برنامه‌ریزی‌های آموزشی در نظام آموزش ریاضی، نقش معلم ریاضی را نمیتوان نادیده انگاشت.
۳) در یک نظام آموزشی کارآمد نقش معلمان ریاضی بسیار مهم تر از نقش معلمان موضوعات غیر نظری، مانند ورزش، است.
۴) آموزش ریاضی مدرسه ای نیازمند تحولی جدی است که اولین گام در این جهت شناسایی ظرفیتهای موجود در جامعه معلمان ریاضی است.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- معلم در متن رکنی اساسی (و نه مهمترین‌ رکن) در آموزش دانسته است، ولی آن را بر دیگر معلمان ترجیح نداده است. همچنین از لزوم تحول نیز چیزی نگفته است.

۱۲۸- متن حاضر، اطلاعات کافی برای پاسخ دادن به کدام پرسش‌های زیر را دارد؟
الف) متداول‌ترین دلیل ناکارآمدی روش‌های پیشنهادی تدریس در نظام‌های آموزشی چیست؟
ب) چرا آموزش معلمان دوره ابتدایی دارای اهمیت ویژه‌ای است؟
ج) چرا علیرغم تفاوت معلمان عمومی و معلمان موضوعی آموزش آنها تحت عنوان واحد «تربیت معلم» انجام می‌شود؟

۱) «الف» و «ج»
۲) فقط «ج»
۳) فقط «ب»
۴) فقط «الف»

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- متن یکی از دلایل ناکارآمدی روش‌های پیشنهادی تدریس را گفته است ولی از «متداول‌ترین» چیزی نگفته است. همچنین درباره «علت» این که تربیت معلمان عمومی و موضوعی نامی یکسان دارد چیزی نگفته است.

راهنمایی: برای پاسخگویی به سؤالهای ۱۲۹ تا ۱۳۲ لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه‌ای را که فکر می‌کنید پاسخ مناسب‌تری برای آن سؤال است، انتخاب کنید. هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به مطالب مطرح شده در هر سؤال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیح‌تر به نظر می‌رسد انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۳۹- در ریاضیات آنچه مهم است فکر کردن، استدلال کردن و نتیجه گرفتن است. ریاضیات راهی برای اندیشیدن و روشی برای استدلال و درست فکر کردن است. استدلال وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توانیم از روی اطلاعاتی که داریم حقایقی را کشف کنیم البته ریاضیات به تجربه و مشاهده نیز مربوط می‌شود، اما….
کدام مورد جای خالی متن را به منطقی‌ترین شکل، کامل می‌کند؟

۱) قسمت اعظم آن همان اندیشیدن استدلال کردن و نتیجه گرفتن است.
۲) اگر نقش آنها از تفکر استدلال و نتیجه گیری بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.
۳) در حوزه های علوم انسانی هم اساساً تجربه و مشاهده نقش پررنگ تری دارند
۴) تأکید بر نقش اندیشیدن استدلال و نتیجه گیری در این علم هم اصلاً قابل توجیه نیست

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- حرف ربط «امّا» باید تفاوتی میان دو جمله را نشان دهد. در متن، در جای خالی، باید بر اهمیت استدلال و نتیجه گیری در ریاضی در قیاس با تجربه و مشاهده تأکید شود.

۱۳۰- تاریخ تقریبی پاپیروس رایند (یا احمس) سال ۱۶۵۰ قبل از میلاد است. این پاپیروس یک متن ریاضی است که تا حدودی ماهیت یک کتاب راهنما را دارد و شامل ۸۵ مسئله به خط هیراتیک است. احمس کاتب، آن را از روی یک اثر قدیمی‌تر نسخه‌برداری کرده است. این پاییروس در سال ۱۸۵۸ میلادی توسط مصرشناس اسکاتلندی، هنری رایند در مصر خریداری و سپس به موزه بریتانیا منتقل شد که هم اکنون هم در همین موزه نگهداری می‌شود.
کدام مورد در صورتی که صحیح فرض شود، ادعای متن را درباره قدمت «پاپیروس رایند» به قوی ترین شکل زیر سؤال می برد؟

۱) تاریخ تقریبی نسخه ای که مورد استفاده احمس کاتب قرار گرفته، حدود ۱۷۵۰ سال قبل از میلاد است.
۲) مصرشناسان می‌گویند کشف یک پاپیروس که صرفاً ماهیت یک کتاب راهنما را دارد، نمی‌تواند دلیلی برای رونق ریاضیات در مصر باستان باشد.
۳) در دهه های اخیر، دلالان کپی جعلی اثری باستانی را تولید کرده و تلاش کرده‌اند تا آن را به موزه‌های مشهور بفروشند.
۴) پاپیروس‌ها ماندگاری‌ای در حدود هزار سال دارند و تا همین دهه‌های اخیر، روشی برای افزایش ماندگاری آنها وجود نداشت.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- پاپیروس احمس ۱۶۵۰ سال پیش از میلاد نوشته شده است. ا گر گزینه چهار درست باشد، این پاپیروس باید هزار سال بعد نابود شده باشد، یعنی تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد چیزی از آن باقی نمانده است که رایند آن را از کسی بخرد. بنابراین گفته های متن با این گزینه به خوبی رد می شود.

۱۳۱- مشهور است که دالامبر، ریاضیدان، فیزیک‌دان، فیلسوف و دایرةالمعارف‌نویس فرانسوی قرن هجدهم، تصور می کرد که اگر یک سکه را دو بار پرتاب کنیم احتمال اینکه دقیقاً یک بار رو بیاید برابر یک سوم است. او این‌گونه استدلال می‌کرد: در چنین آزمایشی، سه حالت وجود دارد: «هر دو رو»، «هر دو پشت» و «یک بار رو و یک بار پشت». در نتیجه احتمال وقوع هر یک از این حالات یک سوم است!
کدام مورد، رابطه بین دو بخشی که زیر آنها خط کشیده شده است را به منطقی ترین شکل، نشان می‌دهد؟

۱) اولی یک حقیقت پذیرفته شده علمی است و دومی بهترین روش اثبات آن است.
۲) اولی یک خطا در حوزه علم احتمالات ،است و دومی روشی برای تصحیح آن خطاست.
۳) اولی ادعایی منسوب به یک فیلسوف فرانسوی است و دومی دلیل او برای عقیده به آن ادعاست.
۴) اولی نتیجه گیری یک ریاضیدان فرانسوی است و دومی دلیل وی برای نادرستی آن نتیجه گیری است.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- اگر یک سکه را پرتاب کنیم احتمال آنکه دقیقا یک بار رو بیاید، یک دوم است. قسمت نخست متن ادعایی نادرست است و قسمت دوم آن، تصور یک شخص در اثبات این ادعای نادرست.

۱۳۲- برخی از مسائل روزمره زندگی را می‌توان به کمک مدل سازی نخست به یک مسئله ریاضی تبدیل نمود و سپس با حل مسئله ریاضی، مسئله اصلی را نیز حل کرد. به طور کلی، بعضی مفاهیم ریاضی در مدل سازی مسائل زندگی واقعی بسیار پرکاربرد هستند. «احاطه‌گری» یکی از این مفاهیم پرکاربرد است که تاریخچه‌ای خواندنی دارد. در قرن نوزدهم مسائلی مانند یافتن حداقل تعداد مهره وزیری که می‌توانند با چینش مناسب تمام صفحه شطرنج را بپوشانند (یعنی هر خانه صفحه شطرنج که در آن وزیر قرار نگرفته است توسط حداقل یک وزیر تهدید شده باشد) ذهن مردم اروپا را به خود مشغول کرده بود. تفکر درباره پرسش‌هایی از این دست باعث ایجاد مفهومی در شاخه گراف با نام احاطه‌گری شد.
کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از متن حاضر استنباط کرد؟

۱) اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر میکنند همه مفاهیم ساده و پیچیده ریاضی صرفاً نظری هستند و کاربرد واقعی ندارند، سخت در اشتباه هستید.
۲) احاطه گری» را باید پرکاربردترین مفهوم ریاضی برای مردم عادی دانست که تسلط بر آن میتواند به آنها در حل مسائل روزمره زندگی کمک فراوان کند.
۳) ریاضیات بیشتر از آنکه علمی محض ،باشد علمی کاربردیست زیرا همه مفاهیم ریاضی در مدل سازی مسائل زندگی واقعی کاربرد فراوان دارند.
۴) اگر در حل کردن مشکلات شخصـ خود درمانده‌اید پیش از هر کاری باید به کتابهای ریاضی دوره دبیرستان خود سری بزنید.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- در متن، احاطه‌گری لزوماً بر کاربردترین مفهوم ریاضی دانسته نشده است. همچنین کاربردی بودن آن نیز در متن بیش از محض بودن آن دانسته نشده است. همچنین گفته نشده است که راه حل مشکلات ریاضی روزمره در کتاب های درسی مدرسه بیان شده است.

راهنمایی: اطلاعات زیر را بخوانید و با توجه به آن، پاسخ سؤال‌های ۱۳۳ تا ۱۳۵ که در زیر آن آمده است را در پاسخنامه علامت بزنید.

حمید می‌خواهد با کنار هم قرار دادن اعداد دورقمی «۱۱»، «۱۲»، «۲۸»، «۳۳» و «۴۹» یک عدد ده رقمی بنویسد. در خصوص عدد ده رقمی و نحوه قرار گرفتن اعداد دو رقمی اطلاعات زیر موجود است:
• عدد ده رقمی زوج است.
• هیچ دو جفت عدد دورقمی کنار هم دارای شمارنده مشترک غیر یک نیستند.

۱۳۳- کدام عدد رقم صدگان کوچکترین عدد ده رقمی است که حمید می‌نویسد؟

۱) ۹
۲) ۳
۳) ۱
۴) ۱

سوال 133

۱۳۴- کدام عدد دورقمی برای نوشتن ارقام سوم و چهارم (از سمت راست) بزرگترین عدد ده رقمی، استفاده می‌شود؟

۱) ۳۳
۲) ۲۸
۳) ۱۲
۴) ۱۱

134

۱۳۵- اگر رقم اول عدد ده رقمی از سمت چپ، ۲ باشد، عدد ۹ کدام رقم از سمت راست است؟

۱) سوم
۲) پنجم
۳) ششم
۴) هفتم

135

راهنمایی: سؤال‌های ۱۳۶ تا ۱۳۹ را به دقت بخوانید و جواب هر سؤال را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۳۶- بین اعداد هر یک از اشکال زیر ارتباط یکسان و مشترکی برقرار است به جای علامت سؤال کدام عدد باید قرار گیرد؟

۱) ۳
۲) ۴
۳) ۱۱
۴) ۱۲

136

۱۳۷- در یک آپارتمان ۹ واحدی، در هر واحد ۲، n یا ۴ نفر سکونت دارند. اگر در این آپارتمان ۲۹ نفر ساکن بوده و حداکثر ۴ نفر در هر واحد اقامت داشته باشند، حداقل در چه تعداد واحد n نفر ساکن هستند؟

۱) ۳
۲) ۴
۳) ۱
۴) ۲

137

۱۳۸- جواد در یک ساعت می‌تواند سه برابر اسماعیل کار کند. او به تنهایی کاری را ۴ ساعت زودتر از اسماعیل به اتمام می‌رساند. اگر آنها با هم کار کنند در چند دقیقه کار به اتمام می‌رسد؟

۱) ۶۰
۲) ۹۰
۳) ۱۲۰
۴) ۱۵۰

138

۱۳۹- نسبت دو عدد مثبت ۳ به ۵ است. اگر x واحد به عدد کوچک‌تر بیافزایید. این دو عدد برابر می‌شوند. عدد بزرگ‌تر چند برابر x است؟

۱) ۲
۲) ۲.۵
۳) ۳
۴) ۳.۵

139

راهنمایی: سؤال ۱۴۰ شامل دو مقدار است. یکی در ستون «الف» و دیگری در ستون «ب». مقادیر دو ستون را با هم مقایسه نموده و با توجه به دستورالعمل زیر، پاسخ صحیح را تعیین کنید:. اگر مقدار ستون «الف» بزرگتر است، در پاسخنامه گزینه ۱ را علامت بزنید.
. اگر مقدار ستون «ب» بزرگتر است، در پاسخنامه گزینه ۲ را علامت بزنید.
. اگر مقادیر دو ستون «الف» و «ب» با هم برابر هستند، در پاسخنامه گزینه ۳ را علامت بزنید.
. اگر نتوان رابطه‌ای بین مقادیر دو ستون «الف» و «ب» تعیین نمود، در پاسخنامه گزینه ۴ را علامت بزنید.

۱۴۰- عدد دو رقمی а، مضرب ۶ و ۸ است.

سوالات هوش

140

راهنمایی: این بخش از آزمون، سؤال هایی از نوع تجسمی را شامل می‌شود. هر یک از سؤال‌های ۱۴۱ تا ۱۴۵ را به دقت بررسی نموده و جواب صحیح را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۴۱- کدام شکل دوران یافته شکل روبه رو است؟ هوش

هوش 2

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱- با توجه به قسمت‌های رنگی و سفید شکل تنها گزینه (۱) دوران یافته شکل اصلی است که با دوران ۹۰ درجه به شکل اصلی تبدیل می‌گردد.

۱۴۲- کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

هوش 3

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- رنگ شکل‌ها در هر جزء از یک الگو پیروی می‌کند که تکرار شونده است. مثلاً مثلث بالای علامت اصلی در شکل اول خاکستری، بعد سیاه و بعد سفید شده است. پس این بار حتماً باید خاکستری باشد (رد گزینه‌های ۲ و ۴). نقطه بالای تقسیم نیز از یک الگوی متوالی رنگی پیروی می‌کند. ابتدا سفید، سپس مشکی و در اخر خاکستری است. اینبار مجدد سفید است. پس به گزینه (۳) می‌رسیم.

۱۴۳- شکل زیر با تکرار کدام الگو حاصل می‌شود؟ (جابه جایی دایره‌ها، دوران و روی هم قرار گرفتن الگو مجاز نیست.)

هوش 4

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳- به کمک نقطه یابی روی شکل هر یک از گزینه‌ها را در شکل اصلی امتحان کنید و به گزینه «۳» می‌رسید.

۱۴۴- کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

هوش 5

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴- دو شکل اول و دوم از سمت چپ مکمل یکدیگر هستند یعنی اگر قسمت‌های رنگی آنها جمع شود، یک مثلث خاکستری به شما می‌دهد. لذا مکل شکل سوم را بیابید تا به گزینه «۴» برسید.

۱۴۵- در شکل زیر، چند مربع وجود دارد که حداقل یک ضلع آن به مثلث مشکی، چسبیده است؟

هوش 6

۱) ۴
۲) ۳
۳) ۲
۴) ۱

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲- سه مربع مشخص شده در شکل زیر حداقل با یک ضلع مثلث مشکی اشتراک دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا