سؤالات آزمون های استخدامی

تعلیم و تربیت اسلامی علوم انسانی ۱۴۰۳- کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی

تعلیم و تربیت اسلامی علوم انسانی ۱۴۰۳- کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی علوم انسانی ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی علوم انسانی ۱۴۰۳

۱۶۱- خداوند در قرآن می‌فرماید «واصبر علی ما اصابک …» بر آنچه به تو می‌رسد صبر کن. بیانگر کدام اقدام در مسیر قرب الهی است؟

۱) عهد و پیمان بستن با خدا
۲) تصمیم و عزم برای حرکت
۳) مراقبت
۴) محاسبه

۱۶۲- از آیه شریفه «الیس الله بکاف عبده» کدام مفهوم دریافت می‌شود؟

۱) انسان متوکل میداند که باید جمله خدایا بر تو توکل می‌کنم را بر زبان جاری کند.
۲) انسان مؤمن باید در قلب خود بر خدا اعتماد کند و واقعاً او را تکیه‌گاه خود در کارها ببیند.
۳) انسان مؤمن می‌داند باید در راستای راهیابی به نیازها و خواسته هایش از ابزار و اسباب بهره جوید.
۴) انسان متوکل می‌داند که در صورت انجام وظیفه هر نتیجه ای که به دست آید به مصلحت اوست.

۱۶۳- «نشاط، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی» در چه شرایطی در انسان ظهور می‌کند و کدام آیه شریفه حاکی از آن است؟

۱) قلب انسان جایگاه خدا شود – والذين آمنوا حيا الله
2) رذائل اخلاقی را از خود دور کند – والذين آمنوا حبا الله
۳) قلب انسان جایگاه خدا شود – قل ان کنتم تحبون الله
۴) رذائل اخلاقی را از خود دور کند – قل ان کنتم تحبون الله

۱۶۴- مهمترین فائده روزه چیست و به کدام معناست؟

۱) ایمان – حفاظت و نگهداری
۲) تقوا – حفاظت و نگهداری
3) تقوا – اطاعت و عبودیت
۴) ایمان – اطاعت و عبودیت

۱۶۵- اگر کسی که روزه است، بعد از ظهر مسافرت کند، حکم روزهاش کدام مورد است؟

۱) باید روزه خود را ادامه دهد.
۲) می‌تواند روزه خود را افطار کند.
۳) روزه آن روز را نمیتواند بگیرد و باید بعداً قضای آن را به جا آورد
۴) باید تا حد ترخص روزه اش را نگه دارد و پس از آن می‌تواند افطار کند.

۱۶۶- «چگونگی و نوع پوشش» و «میزان و مقدار» آن به ترتیب تابع کدام امر است؟

۱) دستور اسلام – آداب و رسوم ملت‌ها و اقوام
۲) آداب و رسوم ملتها و اقوام – فرهنگ جامعه
۳) آداب و رسوم ملتها و اقوام ـ دستور اسلام
(۴) فرهنگ جامعه – آداب و رسوم ملت‌ها و اقوام

۱۶۷- کدام آیه شریفه مؤید این تفکر است که: حجاب برای سلب آزادی زنان در جامعه نیست، بلکه سبب حضوری مطمئن و همراه با امنیت است و ادیان الهی چه جایگاهی برای حجاب قائلاند؟
۱) يدنين عليهن من جلابيبهن – علتی برای ایمان
۲) ذلک ادنى ان يعرفن فلا يوذين – علتی برای ایمان
۳) وذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين – لازمه دینداری
۴) يدنين عليهن من جلابيبهن – لازمه دینداری

۱۶۸ وقتی می‌گوییم «انسان عزیز است» به کدام معناست؟

۱) در برابر مستکبران و ظالمان با قدرت قیام کند.
۲) او دوست داشتنی و گرامی و از گناه به دور است.
۳) نسبت به مخلوقات دیگر از کرامت و برتری برخوردار است.
۴) کسی نمی تواند در اراده او نفوذ نماید و او را تسلیم خود کند.

۱۶۹- ترجمه آیه شریفه «ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم … و بر بسیاری از مخلوقات برتری دادیم» به کدام موارد اشاره دارد؟

۱) راه‌های تقویت عزت – توجه به عظمت خداوند
۲) راه‌های تقویت عزت- شناخت ارزش انسان
۳) ایستادگی در مقابل تمایلات- شناخت ارزش انسان
۴) ایستادگی در مقابل تمایلات – توجه به عظمت خدا

۱۷۰- کدام مورد از خواسته‌های «نفس لوامه» است؟

۱) در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ دهد.
۲) با سرکوب تمایلات فروتر به کمال برسد.
3) به همۀ تمایلات خود پاسخ مثبت دهد.
۴) فقط به تمایلات عالی و برتر توجه شود.

۱۷۱- از آیه شریفه «و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة و رحمة ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون» كدام مفهوم دریافت می‌شود؟

۱) همسر شایسته مایه آرامش روحی، جسمی و روانی انسان است.
۲) انسان به حکم خلقت نیازمند آرامش، مودت و رحمت است.
۳) زمینه ساز مودت و رحمت احساس آرامش درونی زن و مرد است.
۴) دوستی و رحمت عامل پیوند و ارتباط همۀ افراد جامعه و خانواده است.

۱۷۲- مهم‌ترین عامل پایداری خانواده در کدام مورد است؟

۱) شناخت از تفاوت‌های میان زن و مرد به جهت وظایف
۲) درک درست از خلقت زن و مرد و تشکیل زندگی مشترک
۳) شناخت خصوصیات روحی و جسمی زن و مرد از جهت تفاوت
۴) درک درست از زوجیت و مکمل هم بودن و عمل به این درک

۱۷۳- از نظر قرآن کریم مهمترین معیار همسر شایسته کدام است؟

۱) سلامت جسمی
۲) با ایمان بودن
۳) اخلاق خوب داشتن
۴) اصالت خانوادگی داشتن

۱۷۴- مشکل بزرگ امروز جامعه بشری چیست و هنر معلمی در آموزش کدام است؟

۱) جدا شدن علم از دین- آموزش مسائل علمی با نگاه توحیدی و تربیتی
۲) جدا شدن علم از دین- شکوفایی علم و معرفت و انسانیت در متعلمین
3) جدا شدن عمل از علم – شکوفایی علم و معرفت و انسانیت در متعلمین
۴) جدا شدن عمل از علم – آموزش مسائل علمی با نگاه توحیدی و تربیتی

۱۷۵ کدام یک از نشانه‌های «تکلف» است؟
۱) توقع نداشتن از مردم
۲) اقرار به جهل در جایی که ندانیم
3) نداشتن خواسته نامعقول
۴) سخت گیری در گفتار و مقید بودن به شأن

۱۷۶ در صورتی که معلم و استاد شناخته شده باشند ….. ….. و آیة شريفة ….. حاکی از آن است.

۱) بیشتر با او همکاری می‌کنند – ام لم يعرفوا رسولهم فهم له منكرون
۲) کمتر مورد انکار قرار می‌گیرند – ام لم يعرفوا رسولهم فهم له منكرون
۳) کمتر مورد انکار قرار می‌گیرند- لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه…
۴) بیشتر با او همکاری می‌کنند- لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه…

۱۷۷- اگر بگوییم، استادی موفق است که مخاطبین او را عادل بدانند و ضوابط را فدای روابط و دوستی نکند، کدام عبارت گویای این مطلب است؟

۱) «قالوا لاتخف و لاتحزن انا منجوک
۲) اني اعظک ان تكون من الجاهلين
3) انّه ليس من اهلک
۴) و لما ان جاءت رسلنا لوطا

۱۷۸- از آیه شریفه «قل ان ادری آقريب ما توعدون ام يجعل له ربّی امدا» به کدام وظیفه معلمی پی می‌بریم؟

۱) شهامت در گفتن «نمی‌دانم»
۲) سنت پذیر و نوپذیر بودن
3) عملی بودن دعوت‌ها
۴) امیدوار بودن و امیدبخشی

۱۷۹- با توجه به آیه شریفه «قل انما اعظلكم بواحدة ….» خداوند مردم را به چیز اندرز می‌دهد؟

۱) دعوت به رسالت
۲) هدایت در گرایش
3) تفکر در معرفت الله
۴) قیام برای خداوند

۱۸۰- با توجه به اینکه قرآن می‌فرماید: «ادفع بالتي هی احسن» این کار چه برکاتی به همراه دارد؟

۱) گذشت و ایثارش زیاد می‌شود و نسبت به آنها مهربان می‌شودو
۲) دشمنی بین آنها از بین می‌رود و خداوند بر توفیقاتش می افزاید.
۳) ایمان و اخلاق حسنه و شرح صدر در وجودش تقویت می‌شود.
۴) کینه و دشمنی بین شما و آن شخص را به دوستی گرمی تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا