سؤالات آزمون های استخدامی

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم انسانی ۱۴۰۳- کنکور دانشگاه فرهنگیان

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم انسانی ۱۴۰۳ – کنکور دانشگاه فرهنگیان

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم انسانی ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات هوش و استعداد معلمی علوم انسانی ۱۴۰۳

راهنمایی: در این بخش از آزمون، یک متن داده شده است. این متن را به دقت بخوانید و پاسخ سؤال‌هایی را که در زیر آن آمده است، با توجه به آنچه میتوان از متن استنتاج یا استنباط کرد، انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.

علوم انسانی یکی از زمینه‌هایی است که دانش آموزان دوره متوسطه می‌توانند به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند. اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در این زمینه، شناسایی، ترغیب و هدایت نخبگان به سمت این رشته است؛ به طوری که در سند تحول بنیادین بند (۱۵، راهکار ۲) به تقویت علوم انسانی و پرهیز از غلبه رویکرد فنی و تجربی در آموزش رسمی توجه شده است. در برنامه پنجم توسعه نیز به هدایت تحصیلی براساس علائق و ویژگی‌های دانش‌آموزان و سرمایه انسانی مورد نیاز کشور اشاره شده و بر جذب دانش‌آموزان مستعد و علاقمند به رشته ادبیات و علوم انسانی از بین دانش آموزان متوسطه اول تأکید شده است.

نظر به اینکه مدرسه یکی از عوامل محیطی مؤثر بر انتخاب رشته دانش آموزان دوره متوسطه است و مباحث مطرح شده ذیل «برنامه درسی پنهان» ضرورت توجه به تمامیت آنچه دانش آموزان در اثر حضور در متن نظام آموزش رسمی تجربه می کنند را یادآوری می‌کند، باید به نقش این برنامه در انتخاب رشته علوم انسانی از سوی دانش آموزان توجه نمود. در واقع «برنامه درسی پنهان» به تدریس ضمنی و غیر رسمی نظام ارزش‌ها و هنجارها و همچنین جنبه‌های غیر آکادمیک مدارس اطلاق می‌شود که متأثر از کل نظام تربیت است. این برنامه شامل جنبه‌هایی از آموزش است که فراتر از برنامه درسی قصد شده است و به نظر می‌رسد در ارزش‌ها، ادراکات و رفتارهای دانش آموزان تأثیر داشته باشد.

۱۸۱- طبق پاراگراف اول متن، کدام مورد زیر در خصوص «سند تحول بنیادین» صحیح است؟

۱) اولین سند ملی است که به تقویت نقش علوم انسانی توجه دارد
۲) بر جلوگیری از سیطره نگرش فنی و تجربی در آموزش رسمی تأکید دارد
3) تنها سند آموزشی بالادستی است که اهداف آن به صورت کامل محقق شده‌اند
۴) بیشتر بندهای آن معطوف به کاهش نقش رویکردهای فنی و تجربی در آموزش دوره متوسطه است

۱۸۲- کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از پاراگراف دوم متن استنباط کرد؟

۱) اگر دانش آموزان دوره متوسطه را به حال خود واگذاریم، همه آنها تصمیم خواهند گرفت که یا دکتر یا مهندس شوند.
۲) تأثیر «برنامه درسی پنهان» بر انتخاب رشته دانش آموزان، به مراتب بیشتر از علائق و خواسته های درونی خود آنان است.
۳) دانش آموزان می‌توانند در تعیین سرفصل‌ها و محتوای آموزشی «برنامه درسی پنهان» نقش فعال داشته باشند تا به هر چه پویاتر شدن محیط مدرسه کمک کنند.
۴) انتخاب رشته دانش آموزان دوره متوسطه لزوماً یک تصمیم از پیش تعیین شده نیست و ممکن است تحث تأثیر عوامل محیطی تغییر کند.

۱۸۳- متن حاضر اطلاعات کافی برای پاسخ دادن به کدام پرسش‌های زیر را دارد؟
الف) مهمترین دغدغه ملی در زمینه آموزش دوره متوسطه کدام است؟
ب) چرا توجه به نقش «برنامه درسی پنهان» در انتخاب رشته علوم انسانی از سوی دانش آموزان حائز اهمیت است؟
ج) آیا قلمرو «برنامه درسی پنهان» محدود به برنامه کلاسی است؟

۱) «ب» و «ج»
۲) فقط «الف»
۳) فقط «ب»
۴) فقط «ج»

راهنمایی: برای پاسخگویی به سؤالهای ۱۸۴ تا ۱۸۷، لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه‌ای را که فکر می‌کنید پاسخ مناسب‌تری برای آن سؤال است، انتخاب کنید. هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به مطالب مطرح شده در هر سؤال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیح تر به نظر میرسد انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۸۴- روزانه هزاران کسب و کار جدید در دنیا متولد می‌شود و هزاران کسب و کار می‌میرد! در ایران، سالانه بیش از صد هزار شرکت ثبت می‌شود. این شرکتها کارآفرینان یا مؤسس‌هایی دارند که آنها را تأسیس می‌کنند تا با تولید کالا و خدمات و رفع نیازها و خواسته‌های مردم، به خود و دیگران سود برسانند. کارآفرینان با کار و تلاش خود از کسب و کارها مراقبت می‌کنند؛ البته این کار چندان آسان نیست چراکه بسیاری از کسب و کارهای نوپا عمر کوتاهی دارند. به طوری که ….
کدام مورد، جای خالی متن را، به منطقی‌ترین شکل، کامل می‌کند؟

۱) در همان مدت زمان کوتاهی که سرپا هستند سود خوبی را نصیب مؤسسان خود می‌کنند
۳) بعد از مدت کوتاهی به واسطه موفقیت‌شان توسط شرکت‌های بزرگتر خریداری می‌شوند
۳) تنها نیمی از آنها می‌توانند از شش سالگی عبور کنند و به کارشان ادامه بدهند
۴) خیلی از آنها توسط کارآفرینان دانشگاهی تأسیس می‌شوند

۱۸۵- شبی کارآگاه شرلوک هلمز، که در زمینه استدلال‌های بهترین تبیین معروف است، با دستیار خود در بیرون شهر چادر زده و خوابیده بودند. نیمه‌های شب هلمز دستیار خود را بیدار کرد و گفت: به ستارگان نگاه کن و بگو با دیدن آنها چه نتیجه ای میگیری؟ او کمی فکر کرد و گفت: از نظر ستاره شناسی چون ماه در آسمان نیست، پس اواخر ماه است؛ از نظر الهیات، قدرت خداوند مشاهده می‌شود؛ از نظر هواشناسی، هوا آرام است و فردا آفتابی خواهد بود؛ از نظر ….؛ هلمز حرف او را قطع کرد و گفت: دوست من، نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که یکی چادر ما را دزدیده است!
کدام مورد زیر را می‌توان به درستی از متن حاضر استنباط کرد

۱) دزد چادر از ابتدای شب در آن حوالی کمین کرده بود.
۲) آن شب، هلمز و دستیارش در چادر به خواب رفته بودند.
۳) دستیار هلمز از بدیهیات علوم منطق و نجوم نیز بی اطلاع بود.
۴) دزد چادر از سنگین بودن خواب هلمز و دستیارش اطلاع داشت.

۱۸۶- حکومت صفوی که پس از کشاکش‌های به وجود آمده در ایران روی کار آمد، به شعر ستایشی و درباری بی‌توجه بود؛ از این رو، شاعران سروده‌های خود را بیشتر با مضامین پند و اندرز توصیف و بیان امور طبیعی و همچنین تبدیل موضوعات و تمثیلات کهن به مضامین تازه و به زبان جدید همراه کردند. وابسته نبودن شعر به دربار باعث شد که طبقات و گروههای بیشتری مدعی شعر و شاعری شوند. از سوی دیگر، بها ندادن به شعر ستایشی در ایران، موجب شد که شاعران مدیحه سرا برای امرار معاش یا ثروت اندوزی راهی دیار هند شوند.
کدام مورد در صورتی که صحیح فرض شود کوچ شاعران مدیحه سرا به هند را به بهترین شکل توجیه می‌کند؟

۱) مردم کوچه و بازار در ایران علاقه خاصی به اشعار مدحی داشتند.
۲) دربار هند توجه خاصی به مضامین پند و اندرز و تمثیل در شعر نشان می‌داد.
۳) در دربار هند، از اشعار مدحی، که به زبان هندی سروده می‌شدند، استقبال می‌شد.
۴) در هند به رسم دربارهای قدیم ایران، هنوز بازار شعر ستایشی و مدح رواج داشت.

۱۸۷- غارها، گورستان‌ها و آرامگاه‌ها از جمله مکان‌های باستانی مورد توجه و علاقه باستان‌شناسان هستند. اشیائی که از داخل گورهای باستانی به دست آمده‌اند و در موزه‌های جهان به نمایش گذاشته شده‌اند، یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین آثار موزه‌ای هستند. این اشیا و همچنین شیوه تدفین مردگان و معماری و مصالح آرامگاه‌ها اطلاعات ارزنده ای درباره نظام اجتماعی، باورها، فرهنگ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت‌های فنی جوامع گذشته ارائه می‌دهند. نقاشی‌ها و اشیاء کشف شده از غارها نیز منبع ارزشمندی برای مطالعه و شناخت زندگی مردم دوران پیش از تاریخ به شمار می‌روند.
کدام مورد، رابطه بین دو بخشی که زیر آنها خط کشیده شده است را، به منطقی ترین شکل، نشان می‌دهد؟

۱) اولی به چند مکان توریستی باستانی اشاره می‌کند، و دومی مهم‌ترین دلیل جذابیت این مکان‌ها را برای عموم مردم ذکر می‌کند.
۲) اولی چند مکان حائز اهمیت از منظر دانشمندان یک حوزه علمی را ذکر کرده، و دومی دلیل اهمیت یکی از این مکان‌ها را بیان می کند.
۳) اولی به سه اثر باستانی معروف اشاره کرده، و دومی، با ذکر چند مصداق مشخص، بر اهمیت اطلاعات به دست آمده از این آثار تأکید می‌کند.
۴) اولی دربردارنده دلایلی است بر اهمیت علم باستان‌شناسی، و دومی با اشاره به یک اثر باستانی خاص، چگونگی کارکرد این علم را شرح می‌دهد.

راهنمایی: اطلاعات زیر را بخوانید و با توجه به آن، پاسخ سؤالهای ۱۸۸ تا ۱۹۰ که در زیر آن آمده است را در پاسخنامه علامت بزنید.

در هر مرحله از یک مسابقه شعرخوانی، نام یک شاعر و قرنی که در آن می‌زیسته از جدول زیر انتخاب می‌شود و شرکت‌کننده یک بیت از اشعار او را می‌خواند. در خصوص نحوه اجرای مسابقه، اطلاعات زیر موجود است:
• شعرایی که در قرن‌های متوالی زندگی می‌کردند، پشت سر هم انتخاب نمی‌شوند.
• بیت‌های مربوط به جامی و نظامی (نه لزوماً به این ترتیب)، دقیقاً پشت سر هم خوانده می‌شود.
• اولین و آخرین بیت از حافظ خوانده نمی‌شود.

وحشی بافقی جامی حافظ سعدی نظامی شاعر
۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ قرن

۱۸۸- اگر در آخرین مرحله بیتی از شاعر قرن دهم خوانده شود، چندمین بیت از نظامی خوانده می‌شود؟

۱) اولین
۲) دومین
3) سومین
۴) چهارمین

۱۸۹- اگر در ابتدا بیتی از جامی خوانده شود، بیت سوم از کدام شاعر خوانده می‌شود؟

۱) حافظ
۲) وحشی بافقی
۳) سعدی
۴) نظامی

۱۹۰- اگر شعر حافظ در مرحله دیرتری از شعر سعدی خوانده شود، شعر خوانده‌شده در چندمین مرحله، مربوط به سعدی است؟

۱) چهارمین
۲) سومین
۳) دومین
۴) اولین

راهنمایی: سؤال‌های ۱۹۱ تا ۱۹۴ را به دقت بخوانید و جواب هر سؤال را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۹۱- بین اعداد هر یک از اشکال زیر، ارتباط یکسان و مشترکی برقرار است به جای علامت سؤال کدام عدد زیر باید قرار گیرد؟

۱) ۱۳
۲) ۱۱
۳) ۳
۴) ۱

۱۹۲- در یک مدرسه تعداد دانش آموزان هر کلاس ۲۵، ۲۸ و ۲۴ نفر است. اگر این مدرسه ۹ کلاس داشته باشد، حداکثر تعداد دانش آموزان مدرسه کدام است؟

۱) ۲۴۵
۲) ۲۲۷
۳) ۲۵۲
۴) ۲۲۰

۱۹۳- فاطمه می‌تواند در یک روز دو برابر لیلا کار کند. اگر آنها با هم در ۷ روز، کاری را به اتمام برسانند، لیلا به تنهایی در چند روز می‌تواند همان کار را انجام دهد؟

۱) ۱۲
۲) ۱۸
۳) ۲۱
۴) ۱۴

۱۹۴- نسبت سن امین به سن محمد، ۳ به ۴ است. چهار سال بعد، این نسبت ۷ به ۹ می‌شود. ۴ سال قبل، میانگین سن آنها چقدر بود؟

۱) ۲۲
۲) ۲۸
۳) ۲۶
۴) ۲۴

راهنمایی: سؤال ۱۹۵ شامل دو مقدار است. یکی در ستون «الف» و دیگری در ستون «ب». مقادیر دو ستون را با هم مقایسه نموده و با توجه به دستورالعمل زیر، پاسخ صحیح را تعیین کنید:
• اگر مقدار ستون «الف» بزرگتر است، در پاسخنامه گزینه ۱ را علامت بزنید.
• اگر مقدار ستون «ب» بزرگتر است، در پاسخنامه گزینه ۲ را علامت بزنید
• اگر مقادیر دوستون «الف» و «ب» با هم برابر هستند، در پاسخنامه گزینه ۳ را علامت بزنید.
• اگر نتوان رابطه ای بین مقادیر دوستون «الف» و «ب» تعیین نمود، در پاسخنامه گزینه ۴ را علامت بزنید.

۱۹۵- فردی می‌خواهد ربع ثروت خود را سرمایه گذاری کند و بخشی از مابقی را به امیر و سپس قدری را به رضا بدهد.

الف: سهم امیر که ثلث مابقی ثروت است.

ب: سهم رضا که نصف مابقی ثروت است.

راهنمایی: این بخش از آزمون، سؤال‌هایی از نوع تجسمی را شامل می‌شود. هر یک از سؤالهای ۱۹۶ تا ۲۰۰ را به دقت بررسی نموده و جواب صحیح را در پاسخنامه علامت بزنید.

۱۹۶- کدام شکل دوران یافته شکل روبه رو است؟

تست هوش

۱۹۷ کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

هوش

۱۹۸- شکل زیر با تکرار کدام الگو حاصل می‌شود؟ (جابه جایی دایره‌ها، دوران و روی هم قرار گرفتن الگو مجاز نیست.)

هوش تست

۱۹۹- کدام الگو باید به جای علامت سؤال قرار گیرد؟

تست

۲۰۰- در شکل زیر چند مستطیل وجود دارد که حداقل یک ضلع آن به مربع مشکی، چسبیده است؟ تست های هوش

۱) ۷
۲) ۵
۳) ۴
۴) ۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا