کتاب استخدامی اداری ها
سؤالات آزمون های استخدامی

سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره 1403 (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)

سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره 1403 (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)

مجله اداری‌ها- آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (معلم پرورشی و ورزش) امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. «سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره 1403» این آزمون منتشر می‌شود.

اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، مشتمل بر دروس «اصول و فنون راهنمایی و مشاوره و روان درمانگری اسلامی» و «روان‌شناسی رشد» است.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره 1403

۱۷۱- در روان‌درمانگری مکانیزم به شرایطی گفته می‌شود که بین ….. و ….. تعاملی برقرار می‌کند.

الف) فنون، رفتار مراجع و تلاش‌های مشاور
ب) شبکه مسائل مراجع، موقعیت و دانش مشاور
ج) آسیب‌های روانی، تکنیک‌ها و مشاور
د) اختلالات و آسیب‌ها، موقعیت و رفتار مشاور

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۷۲- مکانیزم منحصر به فرد مشاوره با رویکرد دینی چیست؟

الف) فراروی
ب) هدفمندی
ج) معنادهی
د) ناایستایی

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۷۳- کدامیک از موارد زیر جزو نیازهایی که پترسون برای مشاور برمی‌شمارد، نیست؟

الف) نیاز به متفاوت بودن
ب) نیاز به کمک و مراقبت از دیگران
ج) نیاز به ابراز وجود و دیده شدن
د) نیاز به درک و حل مشکلات خود

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۷۴- مهم‌ترین نقش مشاور در قسمت آمادگی‌های مربوط به خداشناسی چیست؟

الف) خود را در راستای کنش خدا و خود را از طرف باری تعالی وسیله‌ای برای شفای مراجع ببیند.
ب) با اخلاق الهی و معنوی پذیرای مراجع باشد.
ج) سوگیری فضیلت محور و رضامند داشته و باورمند نسبت به اثربخشی از طرف باری تعالی باشد.
د) پذیرش مراجع با رویکرد خداسو

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۷۵- غافل بودن که از ویژگی‌های شناختی در منابع انسانی محسوب می‌شود با کدامیک از ویژگی‌های مشاور در علم روانشناسی همپوشانی دارد؟

الف) تفکر منطقی- تفکر همگرا
ب) تفکر منطقی- تفکر غیرخطی
ج) تفکر همگرا- تفکر خطی
د) تألیف اندیشه‌ای- تفکر خطی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

۱۷۶- کدام یک از موارد ذیل جزو گام‌های خودشناسی مشاور نیست؟

الف) عامل بودن
ب) گشاده‌رویی برای تجربه
ج) مشارکت در باورها و احساسات
د) اشتراک گذاری

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۱۷۷- اساتید به دانشجویان رشته مشاوره می‌گویند: در سابقه‌ی خود بررسی کنید. اگر فردی از آشنایان شما به موقعیتی رسید و شما از این بابت ناراحت شدید (حتی به مقدار کم) بدانید که برای مشاوره مناسب نیستید. چرا این افراد برای مشاوره مناسب نیستند؟

الف) فقدان مدیریت هیجانی
ب) فقدان شجاعت روبرو شدن با خود حقیقی
ج) فقدان ذوق همیاری
د) ضعف در خودپنداشت

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۷۸- «این ویژگی نوعی نگرانی مثبت به درمانگر می‌دهد که همواره مراقب رفتار و کردار خود باشد تا اشتباهی در کارش صورت نگیرد. این ویژگی بیانگر پختگی مشاور است». این متن به کدام ویژگی مشاور و درمانگر اشاره دارد؟

الف) خشیت
ب) اصالت و سلامت
ج) خودارزیابی طولی
د) راست منشی

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۷۹- کدامیک از موارد زیر مربوط به فرآیند ساختاردهی نیست؟

الف) بیان روش مشاوره و محدودیت‌های آن
ب) بیان مسئولیت‌های مشاور
ج) حفظ حریم خصوصی
د) امیدبخشی معقولانه

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۱۸۰- ممکن است کار با یک مراجعی به هر دلیلی برای مشاور خوشایند نباشد، در اینجا بهتر است درمانگر ….

الف) با صداقت با این حال خود مواجه شود و وارد رابطه‌ای نشود که در آن احساس مناسبی ندارد.
ب) با شجاعت در خلوت خود به ناتوانی تخصصی خود اعتراف نموده و از همکاران باتجربه در آن حیطه‌ی تخصصی کمک بخواهد.
ج) با صداقت این موضوع را با مراجع در میان بگذارد و مبلغ دریافتی را به او برگرداند.
د) با احترام آن جلسه را به پایان رسانده، مبلغ دریافتی را به او برگرداند و زمان مناسبی را برای ادامه‌کار در نظر بگیرد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۸۱- در سبک حل مسئله مذهبی منظور گامنت از سبک خودجهت یافته چیست؟

الف) در سبک خودجهت یافته فرد معتقد است که خودش مسئولیت حل مسائل خود را به عهده دارد.
ب) در سبک خودجهت یافته تصور فرد بر این است که بخشی از مسائل توسط خود و برخی توسط خداوند حل می‌شود.
ج) در سبک خودجهت یافته دین برای افراد درونی شده و فرد با انگیزه بالا برای حل مسائل اقدام می‌کند.
د) در سبک خودجهت یافته با انتخاب آزادانه دین به سراغ راهکارهای مذهبی می‌رود.

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۲- ارزیابی روانی معنوی مراجع در کدام زمینه‌های اساسی، مشاور را یاری می‌دهد؟

الف) تشخیص مشکلات اساسی فرد با مذهب و معنویت- استفاده از آن برای فرمول‌بندی و طراحی برنامه درمان
ب) تشخیص خداپنداره فرد- ترسیم نیمرخ روانی معنوی مراجع جهت استفاده از آن در برنامه درمانی
ج) تعیین سطح خودانگیزشی دینی- تعیین سطح درونی بودن دین برای مراجع
د) ارزیابی هسته‌ای که بیانگر تأثیر مذهب بر سلامت روان است- ترسیم مسیر هویت‌یافتگی دینی

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۳- کدام یک از موارد زیرجزو اصول فرمول‌بندی نیست؟

الف) اصل تناسب و توجه به وسع مراجع
ب) اصل کرامت‌بخشی
ج) اصل عافیت‌اندیشی
د) اصل مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

۱۸۴- منظور از فرضیه هسته‌ای بالینی چیست؟

الف) ایده توضیح منحصر به فرد یا واحدی است که به ساختاردهی داده‌هایی که درباره مراجعه به دست آمده کمک می‌کند به نحوی که به درک تصمیم‌گیری و انتخاب درمانی بهتری منجر شود.
ب) کارآمدترین ایده‌ی منحصر به فردی است که با ساختارسازی در روند درمان مذهبی به مراجع کمک می‌کند با الگوی خود نظم جویی بر مشکلات چیره گردد.
ج) ساختار خداسو و عقلایی که برای درمان آسیب‌های روانی از طرف مشاوره پیشنهاد و با تصدیق مراجع به کارگرفته می‌شود.
د) ساختار خداسو و عقلایی که برای درمان آسیب‌های روانی با کمک مشاور، توسط مراجع کشف و ساخته می‌شود.

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۵- مراحل مشاوره از نظر پترسون کدام است؟

الف) توجه، اکتشاف، درک، عمل- اختتام
ب) ارزیابی، تشخیص، ارزیابی ثانویه- درمان
ج) تجویز کنونی، تصویر با سناروی ترجیحی، استراتژی‌های عمل
د) ارزیابی و تشخیص سلامت عقلائی، اصلاح مشکلات ارتباطی- خودیابی- هدف گذاری- عمل

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۶- رشد آدمی تحت تأثیر کدام نیروها صورت می‌گیرد؟

الف) تاریخ، سن، غیرهنجاری
ب) هورمونی، طولی، بهنجار
ج) تاریخی، فرهنگی، اجتماعی
د) متافیزیک، ژنتیک، روان بنه

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۷- پژوهشگران در علوم اعصاب شناختی مربوط به رشد، چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

الف) رابطه‌ی بین تغییرات هورمونی و شکل‌گیری پردازش شناختی و هیجانی
ب) رابطه‌ی بین تغییرات در مغز و فعل و انفعالات ریزارگان‌ها
ج) رابطه‌ی بین تغییرات در مغز و شکل‌گیری پردازش‌شناختی و الگوهای رفتاری
د) رابطه‌ی بین تغییرات هورمونی و شکل‌گیری الگوهای رفتاری

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۸۸- تیپ پدیداری هر فرد حاصل …… و ….. است.

الف) تیپ ارثی و محیط
ب) کروموزم‌ها و گامت‌ها
ج) کدژنتیکی و محیط
د) تیپ ارثی و کروموزم‌ها

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۸۹- کدام قسمت از مغز مسئول بازداری تکانه‌ها، ادغم اطلاعات و راهبردهای حل مسئله است؟

الف) قطعه‌ی گیجگاهی
ب) قشر میان پیشانی
ج) قطعه‌ی اهپانه‌ای
د) قشر ادراکی

۱۹۰- در رابطه با شرطی‌سازی کلاسک کدام گزینه صحیح می‌باشد؟

الف) نوباوگان در این نوع شرطی سازی بر محیط خود عمل می‌کنند و کاهش یا حذف تقویت کننده و تنبیه را در پی دارد.
ب) نوباوگان را زمانی می‌توان به صورت کلاسیک شرطی کرد که تقویت‌کننده وجود داشته باشد.
ج) نوباوگان را زمانی می‌توان به صورت کلاسیک شرطی کرد که همایندگی محرک غیرشرطی و محرک شرطی ارزش بقا باشد.
د) نوباوگان در این نوع شرطی سازی بر محیط خود عمل نمی‌کنند و کاهش با حذف تقویت‌کننده و تنبیه را در پی دارد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۹۱- کدام گزینه در رابطه با خواب نوزدان صحیح نیست؟

الف) نوزادان ۵۰ درصد زما خواب خود را در خواب REM سپری می‌کنند.
ب) نوزادان مانند کودکان و بزرگسالان بین خواب REM و NREM جابه‌جا می‌شوند.
ج) خواب NREM برای نوزادان باعث رشد دستگاه عصبی مرکزی می‌گردد.
د) خواب REM برای نوزادان باعث رشد دستگاه عصبی مرکزی می‌گردد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۱۹۲- طبق دیدگاه پیاژه، بازنمایی ذهنی مربوط به کدام مرحله رشدی می‌باشد؟

الف) مرحله عملیات عینی
ب) مرحله پیش عملیاتی
ج) مرحله حسی حرکتی
د) مرحله عملیات صوری

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۳- از نظر اریکسون مراقبت صمیمانه موجب می‌شود نوباوگان تعارض روانشناختی …… را در جهت مثبت حل کنند.

الف) اعتماد در برابر بی‌اعتمادی بنیادی
ب) صمیمیت توسعه یافته در مقابل بیتفاوتی
ج) عزت نفس در برابر صمیمیت نوسان یافته
د) آرامش در برابر اضطراب فراگیر

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۴- عملکرد نوجوانان در مسئله پاندول پیاژه به کدام روش اشاره دارد؟

الف) استدلال فرضی قیاسی
ب) تفکر گزاره‌ای
ج) حل مسئله تحلیلی
د) گزینه ب و ج

پاسخ اداری‌ها: گزینه

۱۹۵- در دوره نوجوانی در رابطه‌ی خود با دیگران، کدام تحریف شناختی پدیدار می‌گردد؟

الف) تماشاگران خیالی
ب) قدرت افسانه‌ای
ج) خودبرتر پنداری
د) قضاوت‌های نوسانی

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۶- از منظر کلبرگ عامل تعیین‌کننده‌ی رسش اخلاقی چیست؟

الف) نحوه‌ای که فرد درباره‌ی «مسئله هینز» استدلال می‌کند.
ب) تحلیل «مسئله هینز» مبتنی بر ارزش‌های انسانی
ج) ارزشمداری اطاعت از قانون در برابر ارزش جان انسان
د) ارزش جان انسان در برابر ارزشمداری اطاعت از قانون

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۷- کدام گزینه صحیح است؟

الف) آنها که هویت ضبطی دارند، هویتی را پذیرفته‌اند که صاحبان قدرت برای آنها انتخاب کرده‌اند.
ب) آنها که هویت ضبطی دارند، با کاوش و اندیشه خود را به ارزش‌ها و اهدافی متعهد ساخته‌اند.
ج) آنها که هویت پراکنده دارند، بدون کاوش هدفشان را دلباختگان رمانتیک برایشان ترسیم کرده‌اند.
د) آنها که هویت پراکنده دارند، در جریان کاوش هستند اما چون هدف ندارند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۸- نظریه هوش سه‌جزئی مربوط به کدام دانشمند می‌باشد؟

الف) استرنبرگ
ب) آلفرد بینه
ج) وکسلر
د) توماس لارکین

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۱۹۹- ناتوانی در نگهداری ذهنی توسط کودکان پیش‌دبستانی به چه علتی است؟

الف) خودمحوری
ب) عدم تمرکزگرایی
ج) جاندارپنداری
د) وانمود کردن

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

۲۰۰- نوزاد در طول زایمان سطح بالایی از کورتیزول را تولید می‌کند که باعث ……… می‌گردد.

الف) تمیز شدن ریه‌ها برای تنفس نوزاد و کمک به تحمل محرومیت از اکسیژن
ب) بروز اختلالات خواب در نوزاد و تحریک‌پذیری شدید تا ۵ سالگی
ج) بروز اضطراب، بیش فعالی و کسب نمرات پایین در آزمون هوش
د) بالا رفتن سطح هشیاری در قسمت فک و دهان کودک و بهنجاری در دستگاه ادرار نوزاد

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۲۰۱- کدام قسمت از مغز مسئول بازداری تکانه‌ها، ادغام اطلاعات و راهبردهای حل مسئله است؟

الف) قطعه‌ی گیجگاهی
ب) قشر پیش‌پیشانی
ج) قطعه‌ی آهیانه‌ای
د) قشر ادراکی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

بیشتر ببینید: مجموعه سؤالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی ۱۴۰۳ (استخدامی جهاد دانشگاهی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا