۱۶۰ تست حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش (اصل سوالات استخدامی ۱۴۰۲)
۱۶۰ تست حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش (استخدامی آموزگاری سال ۱۴۰۲)
مجله اداریها- در این مطلب، ۱۶۰ تست حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش مربوط به آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴۰۲ برای آشنایی و مهارت بیشتر برای قبولی در آزمون آورده شده است.
بیشتر بخوانید: منابع حیطه عمومی و حیطه اختصاصی جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش
۱۶۰ تست حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
حیطه عمومی
تاریخ و فرهنگ تمدن
۱- هدف دشمنان ایران و اسلام از تبلیغ و ترویج شخصیتهای مزدکی و مانوی مانند المقنع، بابک و مازیار در میان ایرانیان کدام است؟
الف) ترویج احساسات مذهبی دیگری به جای اسلام
ب) دفاع از ملیت و قومیت ایرانی با سابقه ۲۵قرن
ج) تبدیل احساسات اسلامی به احساسات ضد اسلامی
د) حذف ۱۵قرن روشن از اذهان ملت ایران
۲- عدهای میگویند «شکوفایی فرهنگی و هنری ایران پس از ورود اسلام عکسالعمل جامعه برای جبران سرخوردگی و شکست نظامی است» کدام مورد زیر، به این شبهه پاسخ میدهد؟
الف) استمرار فعالیتهای ایران به مدت ۱۴قرن نیاز به انگیزه عاطفی دارد.
ب) ایرانیان پش از جبران شکست مروج و مبلغ اسلام در میان ملتهای دیگر بوده اند
ج) در مناطقی که شکست سنگین تر بوده، حجم و کیفیت فعالیتها و خدمات بیشتر است
د) سابقه خدمات متقابل اسلام و ایرانیان به قبل از شکستهای نظامی میرسد
۳- تالیف کتاب فصوص الحکم، پیشتازی در ریاضیات، موسیقی و آرای سیاسی درباره حکومت، از ویژگیهای دانشمند مسلمان ایرانی است ؟
الف) کندی
ب) فارابی
ج) رازی
د) ابن سینا
۴- کدام مورد زیر به ادعای مسلمان شدن ایرانیان با تحمیل و شمشیر پاسخ میدهد؟
الف) اندکی از خاندانها و شهروندان ایرانی در مناطق فتح شده تا قرن چهارم اسلام را پذیرفتند
ب) تنها اولین گروه ایرانیان پس از حمله اعراب به ایران و با اعمال زور و اجبار، مسلمان شدند
ج) ایرانیان پس از استقلال نخواستند و نتوانستند آیین و رسوم کهن خود را احیا کنند
د) در تاریخ هرچه استقلال سیاسی ایرانیان بیشتر شده اقبال آنها به اسلام افزایش یافته است
۵- دیدگاه استاد مطهری تعبیر «دو قرن سکوت» برای سالهای آغازین ورود اسلام به ایران با چه شرایطی قابل استفاده است؟
الف) در مورد طبقه حاکم به جاست اما در مورد توده مردم و نخبگان علمی نابه جاست
ب) در مورد طبقه حاکم و همچنین در مورد توده مردم و نخبگان علمی به جاست
ج) در مورد طبقه حاکم و همچنین در مورد توده مردم و نخبگان علمی نابه جاست
د) در مورد طبقه حاکم نابه جاست، اما در مورد توده مردم و نخبگان علمی به جاست
۶- سرنوشت دانشگاه جندی شاپور در تمدن اسلامی، در کدام مورد بیان شده است ؟
الف) تا قرون سوم و چهارم هجری به حیات علمی خود ادامه داد
ب) به دلیل کشتار اساتید و دانشجویان آن در جنگها از بین رفت
ج) در ابتدای فتح ایران توسط سپه مسلمین، تخریب شد
د) پس از اسلام آوردن ایرانیان، به مرکز علوم اسلامی بدل شد
۷- با وجود علمی بودن روحیه ملت ایران، کدام مورد زیر نشانهای از وجود روحیه ضدعلمی در حکومت ساسانی بوده است؟
الف) نبود آثار علمی شاخص در دوران ساسانی، با وجود اهتمام ایرانیان به علم
ب) تمرکز مراکز علمی در نقاط دورتر از نفوذ فرهنگی حکومت، مانند جنوب غرب ایران
ج) بی توجهی به تکریم عالمان و جایگاه نامناسب معلمان در جامعه
د) گسترش علم و فرهنگ و هنر در ایران، پس از انقراض حکومت ساسانی
۸- در آرای کدام حکیم ایرانی، چهار جریان فلسفی مشایی، فلسفه اشراقی، عرفان نظری و مفاهیم کلامی با هم تلاقی پیدا کرده اند؟
الف) خواجه نصیر
ج) ابن سینا
ب) شیخ بهایی
د) ملاصدرا
۹- عقب ماندن علمی و فرهنگی ایرانیان در برخی دورهها که موجب تحقیر تاریخ ایران توسط مورخانی مانند گوستاو لوبون شده است، نتیجه کدام عامل است؟
الف) ایجاد جنگهای پی در پی پادشاهان ایران با پادشاهان روم و یونان
ب) فرگیری علم و دانش میان رومیان در همه ادوار تاریخی
ج) اختصاص نبوغ و درایت ایرانی به جنبههای نظامی و دوری ایشان از فرهنگ
د) وجود محدودیتهای شدید تحصیلی و علمی برای همگان در دوره ساسانی
۱۰- به ترتیب فضیلت اجتماعی پیش از ورود اسلام به ایران بر کدام پایه استوار بود و ملاک فضیلت پس از اسلام کدام است؟
الف) طبقه و حرفه – سیادت و روحانیت
ب) خون و مالکیت – سیادت و روحانیت
ج) خون و مالکیت – علم و تقوا
د) طبقه و حرفه – علم و تقوا
۱۱- یکی از ثمرات فرهنگ اسلام در تاریخ ایران هضم ساختن و اصلاح تمدن مهاجم بوده است، به ترتیب این تغییر روش در مورد کدام یک از نوادگان چنگیز و تیمور قابل مشاده است؟
الف) محمد خدابنده – بایسنقر
ب) امیرحسین بایقرا – بایسنقر
ج) امیرحسین بایقرا – رستم فرخ زاد
د) محمد خدابنده – رستم فرخ زاد
۱۲- اولین ترجمه مهم از زبان فارسی به عربی در تمدن اسلامی، مربوط به کدام قسمت بوده است ؟
الف) فلسفه و علوم عقلی
ج) علوم کیمیا و کیمیاگری
ب) نظامات بهداشتی و درمانی
د) نظامات اداری و دفاتر دولتی
۱۳- ایرانیان، موسس کدام شاخه از علوم اسلامی در تمدن بزرگ اسلامی بوده اند ؟
الف) دستور زبان
ب) علم الحدیث
ج) اصول الفقه
د) علم لغات
۱۴- تمدن اسلام و دین مقدس اسلام، توسط کدام گروه از حاکمان ایران به هندوستان برده شد؟
الف) خوارزمشاهیان
ج) غزنویان
ب) عباسیان
د) برمکیان
۱۵- ایرانیان در توسعه و پیشرفت کدام رشته از علوم و معارف اسلامی، سهم بیشتری نسبت به رشتههای دیگر دارند؟
الف) ادبیات
ج) فلسفه
ب) فقه
د) تفسیر
۱۶- کدام مورد به ترتیب بیانگر وضعیت «کیفیت دسترسی به بهداشت و درمان» و «شاخص امید به زندگی» در سالهای پس از انقلاب اسلامی ایران است ؟
الف) کاهش – افزایش
ب) افزایش – افزایش
ج) افزایش – کاهش
د) کاهش – کاهش
۱۷- ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی، از نظر میزان رشد کدام شاخص به رتبه نخست جهان دست یافت ؟
الف) خطوط ریلی
ب) بودجه نظامی
ج) صنایع غذایی
د) پیشرفت علمی
۱۸- در سایه توجه فرهنگ اسلامی به علم و گشترش آن تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی تا چه میزان رشد داشته است ؟
الف) ۵ برابر
ب) ۱۰ برابر
ج) ۲۰ برابر
د) ۲ برابر
۱۹) با گذشت بیش از ۴۰سال از انقلاب اسلامی رتبه جهانی ایران در رشد « شاخص توسعه انسانی » کدام است ؟
الف) بیست و یکم
ج) اول
ب) پانزدهم
د) چهلم
۲۰- بالاترین رتبه علمی ایران در میان کشورهای جهان مربوط به کدام رشته علمی است ؟
الف) علوم ژنتیک و سلولهای بنیادین
ج) علوم داروسازی
ب) علوم فضایی و هوافضا
د) علوم بیوشیمی و زیست مولکولی
تعلیم و تربیت اسلامی
۲۱- تربیت رسمی و عمومی (در شکل فعلی آن) یکی از مظاهر مدرنیته است، کدام رویکرد در مواجهه با آن تناسب بیشتری با راهبردهای کلان اسناد بالادستی تربیتی دارد ؟
الف) شریعت گرا
ب) تمدن ساز
ج)ّ تجدد گرا
د) سنت گرا
۲۲- بنابر کدام قاعده فقهی تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی برای ایران ضرورت مییابد ؟
الف) ربوبیت
ب) هدایت
ج) نفی سبیل
د) بیداری اسلامی
۲۳- بر اساس کدام اصل فلسفی روندهای کلان تغییرات اجتماعی توسط نهاد تربیت رسمی و عمومی منجر به انسجام اجتماعی و تمایزیافتگی میشود ؟
الف) وحدت در کثرت
ب) سنت گرایی تحولی
ج) جامعه گرایی
د) علیت
۲۴- کدام ویژگی زیر جزو ویژگیهای عام تربیت رسمی و عمومی محسوب میشود ؟
الف) انعطاف
ب) تحول آفرینی
ج) دین مداری
د) سامان یافتگی
۲۵- «تنوع بخشی به فرصتهای تربیتی متناسب با استعدادهای مختلف متربیان » در شمار کدام یک از اصول تربیت رسمی و عمومی است ؟
الف) عدالت در تربیت
ب) تنوع و کثرت
ج) رعایت استعدادهای متربیان
د) انتطباق با نظام معیار اسلامی
۲۶- کدام مورد در خصوص اصل حفظ و ارتقای آزادی در تربیت رسمی و عمومی صحیح نیست ؟
الف) آزادی امری فطری و ذاتی است
ب) بهره گیری از آزادی امری یادگرفتنی است
ج) آزادی متربی به معنای – آزادی از » میباشد
د) آزادی متربی به معنای « آزادی در» میباشد
۲۷- کدام یک از موارد زیر جزو «اصل آینده نگری و پویایی در تربیت رسمی و عمومی» است ؟
الف) نظارت متقابل ارکان نظام تربیت رسمی و عمومی در جهت پشتیبانی از نظام
ب) بومی سازی رویکردهای جدید جهانی در تربیت رسمی و عمومی
ج) رعایت حقوق و تکریم متربیان در عین مسئولیت پذیری آنها
د) نگرش نظام مند در هدایت تحولات تربیتی
۲۸- عبارت زیر به کدام مورد اشاره دارد ؟
«زمینه اجتماعی سامان یافتهای برای تحقق حیات طیبه است که امکان تجربه این نوع زندگانی را برای همه متربیان فراهم میآورد »
الف) جامعه صالح
ب) خانواده صالح
ج) مدرسه صالح
د) مدرسه سالم
۲۹- کدام مورد زیر جزو مصادیق اصل تحول مداوم در ساحت تربیت اعتقادی، اخلاق و عبادی نیست؟
الف) حرکت از الزام بیرونی به التزام شخصی
ب) توازن میان مربی محوری و متربی محوری
ج) حرکت از اصلاح ظاهر به تحول باطن
د) حرکت از اصلاح فردی به اصلاح جمعی
۳۰- مهمترین جهت گیری حاکم بر ساحت تربیت زیستی و بدنی کدام است ؟
الف) تعامل نفس و بدن
ب) همگرایی
ج) تعامل خانواده و رسانه
د) تعامل دین و اخلاق
۳۱- «نشانه دانستن طبیعت» در ساحت تربیت هنری بر کدام مطلب دلالت دارد ؟
الف) حفظ طبیعت برای آیندگان
ب) شناخت خالق جهان و شکرگزاری از وی
ج) استفاده صحیح از طبیعت
د) تاکید بر رمزگشایی و رمزگردانی طبیعت
۳۲- در خصوص تربیت علمی و فناوری از منظر «تربیت اسلامی» کدام مورد صحیح است ؟
الف) استغاده از تکنولوژی غربی صحیح نیست
ج) انسان مخدوم تکنولوژی است
ب) تکنولوژی حامل فرهنگ و ارزشها نیست
د) تکنولوژی مخدوم انسان است
۳۳- بر اساس فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران کدام مورد در خصوص نسبت خانواده و حاکمیت در تربیت صحیح تر است ؟
الف) مسئولیت اصلی تربیت کودکان در نظام حقوقی ایران با والدین است و دولت تکمیل کننده است
ب) تربیت حق حاکمیت است و هدف گذاری، سیاست گذای و برنامه ریزی تربیت رسمی با آن است
ج) رابطه حاکمیت و خانواده در تربیت رسمی و عمومی، رابطه عرضی عرضی و تعاملی با یکدیگر است
د) تربیت حق خاناوده است و حاکمیت بابد از خواستههای آنان در تربیت پیروی کند
۳۴- لزوم «تاریخمندی» تریبیت رسمی و عمومی به کدام مورد اشاره دارد ؟
الف) توجه به سنت و فرهنگهای پیشین
ب) انفعال فرهنگی نسبت به دیگر فرهنگها
ج) تناسب با مقتضیات زمان و مکان
د) تحلیل زمانی و مکانی وقایع تاریخی
۳۵- «فروکاستن یادگیری به یادسپاری محتوای مشخص و همچنین فروکاستن مفهوم شایستگی به توسعه بعد شناختی متربیان » به کدام معضل اشاره دارد؟
الف) تبعیض تربیتی
ب) مدرک گرایی
ج) از خودبیگانگی
د) حافظه گرایی
۳۶- عبارت زیر، مربوط به کدام مبانی تربیت رسمی و عمومی است؟
«تامین رفاه هدف اصلی دولت اسلامی نیست، بلکه هدف اصلی زمینه سازی برای حیات طیبه است»
الف) حقوقی
ب) سیاسی
ج) روان شناختی
د) جامعه شناختی
۳۷- حدیث معروف پیامبراکرم (ص) که میفرمایند «دوستی وطن از ایمان است» به کدام لایه از هویت اشاره دارد؟
الف) دینی
ب) انسانی
ج) ملی
د) جنسیتی
۳۸- از منظر فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، کدام یک از واژگان کلیدی زیر در تعریف تربیت دخیل نیست؟
الف) فرآیند تعاملی
ج) اختیاری و آگاهانه
ب) به روز و کارآمد
د) زمینه ساز تکوین هویت
۳۹- ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی دارای اصولی است، کدام مورد در شمار این اصول قرار نمیگیرد؟
الف) توجه به هویت ملی و انسجام اجتماعی
ب) توجه به میراث غنی ادبیات فارسی
ج) تاکید بر هویت انسانی، ایرای و اسلامی
د) تفکیک دین و سیایت و حق و تکلیف
۴۰- ساحت تربیت اقتصادی ناظر به رشد تواناییهای متربی در تدبیر امر معاش است، کدام مورد زیر در این قلمرو نمی گنجد؟
الف) گسترش عدالت اجتماعی
ج) ادراک مسائل اقتصادی
ب) شناخت و مهاررت حرفهای
د) رعایت بهره وری
معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی
۴۱- خداوند در آیات قرآن به افراد باایمان که به تعهدات خود عمل کنند و مسئولیت را بپذیرند وعده داده است که آنها را در زمین جانشین قرار دهد تا به ……….. برسند و در سایه آن بتوانند ……. را محقق نمایند.
الف) حکومت – عدالت
ج) امنیت – بندگی خدا
ب) آرامش – عدالت
د) حکومت – بندگی خدا
۴۲- کدام یک از نویدهای قرآنی به شخص با ایمان برای رسیدن به سعادت صحیح تر است؟
الف) هدایت شدن – ثمربخش بودن تلاشها – پیروز شدن بر دشمن
ب) برخورداری از تکیه گاه مطمئن – هدایت شدن – انتقال سریع به آخرت
ج) برخورداری از مدد الهی – رهایی از سختیها – برخورداری از حمایتها
د) پیروزی بر دشمن – قابل بخشش بودن لغزشها – برخورداری از شفاعت
۴۳- ایمان همراه با کدام مرود امنیت به همراه میآورد؟
الف) تقوا
ب) تلاش
ج) تعهد
د) عدالت
۴۴- معنای جامع اقامه الصلوه در قرآن چیست؟
الف) خواندن نماز با آداب و شرایط
ب) به پاداشتن نماز در جامعه
ج) خواندن نماز
د) تشویق به جا آوردن نماز
۴۵- از آیه شریفه «و اطیعوالله و الرسول لعلکم ترحمون» مستفاد میشود : زمانی که یک ملت از اسارتها و زنجیرها آزاد میشود به رشد انسانی میرسد و رحمت خداوند شامل حالش میگردد که …….
الف) ایمان واقعی داشته باشد
ب) به مسئولیتش عمل کند
ج) با دشمنان مبارزه داشته باشد
د) منتظر امداد الهی باشد و خود در میدان عمل حاضر شود
۴۶- کدام آیه شریفه موید پیام زیر است ؟
«ایمان باید از روی شعور، آگاهی و فهم باشد و نه کورکورانه و از روی تقلید»
الف) «ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان»
ب) «انما المومنون الذین اذا ذکر الله و وجلت قلوبهم»
ج) «اولئک هم المومنون حقا لهم درجات عند ربهم»
د) «و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الآخر و ما هم بمونین»
۴۷- ایمان حقیقی و زاینده چیست ؟
الف) اقرار زبانی و قلبی
ب) باور آگاهانه
ج) دل پاک و عمل پاک
د) باور و دل پاک
۴۸- «از همه چیز دست شستن به خاطر هدف، به خاطر پیوستن به جامعه اسلامی و به خاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی » مفهوم کدام یک از عناوین زیر است ؟
الف) انفاق
ب) ایثار
ج) جهاد
د) هجرت
۴۹- معادن، ثروتهای زیرزمینی، مراتع و جنگل ها، مصداق کدام مورد زیر است ؟
الف) انفال
ب) انفاق
ج) صدقات
د) بیت المال
۵۰- گله مندی رهبر انقلاب در سخنرانیهای سال ۱۳۵۳در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در مشهد، جهت تکثیر محدوده پلی کپیهای آیات قرآن نشان دهنده کدام یک از موارد زیر است ؟
الف) عدم همکاری مومنین
ب) کمبود امکانات
ج) ملاحظه شهربانی
د) صرفه جویی
۵۱- کدام امام (ع) بنیانگذار نهضت مخفی شیعی است ؟
الف) امام حسن
ب) امام سجاد
ج) امام کاظم
د) امام باقر
۵۲- گریه ده ساله بر خورد در سرزمین منا، به ترتیب وصیت کدام امام و به چه جهت بود ؟
الف) امام حسین – آگاهی مردم از مظلومیت حضرت در جامعه دینی آن زمان
ب) امام صادق – شناخت حضرت و شناخت دشمنان دوست نمای ایشان
ج) امام حسن – اگاهی مردم از مظلومیت حضرت حتی در منزل خود
د) امام باقر – شناخت حضرت و اهداف والای ایشان
۵۳- وجود امام در هر زمانی چه نتیجهای برای غیرشیعیان دارد ؟
الف) ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز
ب) جلوگیری از جنگهای مذهبی و قبیله ای
ج) ارتقای سطح فرهنگ جامعه
د) ترویج اخلاقیات در بین افراد جامعه
۵۴- پس از معاویه، کدام خلیفه، مروج تفکر جبرگرایانه بود ؟
الف) حجاج بن یوسف
ب) هشام بن عبدالمک
ج) عبدالمک مروان
د) منصور دوانیقی
۵۵- بنابر به نظر مرحوم آل یاسین، کدام مورد در خصوص هر فکری که مورد خشم قدرتهای زمانه قرار گیرد، صحیح است ؟
الف) به صورت کامل قابل محو شدن نیست
ب) محکوم به رشد کردن است
ج) دلالت بر حقانیت آن فکر است
د) محکوم به شکست است
۵۶- در خصوص احیای مبانی فکری اسلام و تشکیل و اداره یک حزب مذهبی و سیاسی کدام ورد صحیح است ؟
الف) لازمه بقای اسلام بود
ب) از اقدامات امام باقر است
ج) یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود
د) از اقدامات امام سجاد است.
۵۷- منظور از کلمه « سدّ » در قرآن کریم هنگام مقابله میان مونین و یاجوج و ماجوجها چیست؟
الف) تقیه
ب) جهاد
ج) ایمان
د) پیروزی
۵۸- مخاطب شعر دعبل خزایی « ا فاطم لو خلت الحسین مجدللا / و قد مات عطشانا بشط فرات» در محضر امام رضا (ع)، کدام یک از افراد زیر است ؟
الف) اسرای کربلا
ب) امام رضا
ج) شهدای کربلا
د) حضرت فاطمه (س)
۵۹- دلیل اصلی بدنام شدن برخی امام زادگان انقلابی چه بود ؟
الف) حمایت نکردن دوستان
ب) تهمتهای حکومتهای ظالم
ج) غفلت مردم
د) قیامهای نابه جا و تندروانه
۶۰- کدام مورد در خصوص استفاده از لفظ «باب ائمه» صحیح است ؟
الف) هنگام انجام مسائل نظامی کاربرد داشت
ب) در امور آشکار و روزمره بین مردم و امام به کار میرفت
ج) برای کسانی که همیشه در خدمت امام معصوم بودند به کار میرفت
د) در مسائل پنهانی و مخفی، بین امام و دیگران به کار میرفت
دانش سیاسی اجتماعی و حقوق اساسی
۶۱- صبغه تشکیل حکومت پیامبر اکرم(ص) چه تفاوتی با سایر حکومتهای جهان داشت؟
الف) بسط عدالت اجتماعی
ب) بسط عدالت آموزشی
ج) بسط عدالت سیاسی
د) بسط عدالت اخلاقی
۶۲- بنا به نظر امام خمینی (ره) معیار برای ارزیابی تعهد هر کسی به جمهوری اسلامی ایران کدام است؟
الف) تایید مردم
ب) حال فعلى او
ج) وضعیت گذشته او
د) هر کس را که ایشان حکم نموده اند.
۶۳- مخاطب وصیت نامه سیاسی امام خمینی (ره) چه کسانی هستند؟
الف) جمیع مردم ایران و استادان و عالمان جهان
ب) جمیع مومنین اسلامی و مؤمنان مظلوم جهان
ج) جمیع مجاهدان اسلام و مظلومان جهان
د) جمیع ملل اسلامی و مظلومان جهان
۶۴- از نظر امام خمینی (ره)، بیشترین احکام اسلامی در کدام حوزهها است؟
الف) عبادی و اخلاقی
ب) حلال و حرام
ج) حکومت و سیاست
د) اخلاق و عرفان
۶۵- از توطئههای بزرگ دشمنان سعی در به دست گرفتن کدام مراکز زیر است؟
الف) دولت و مجلس شورای اسلامی
ب) مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان
ج) تعلیم و تربیت
د) پادگانها و مراکز حساس اقتصادی
۶۶- توصیههایی که حضرت امام خمینی (ره) به «دولت» و «ملت ایران کردند. به ترتیب کداماند؟
الف) خدمتگزاری به مردم – ثابت قدم بودن (یُثبت اقدامکم)
ب) رعایت بیت المال – ثابت قدم بودن (یُثبت اقدامکم)
ج) تقوای الهی – ثابت قدم بودن (یُثبت اقدامکم)
د) خدمتگزاری – تقوای الهی
۶۷- مهم ترین عاملی که اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش میسازد، کدام است؟
الف) وابستگی به نفت
ب) عدم استفاده از جوانان مؤمن و دانا
ج) تحریم دشمن
د) عملکردهای ضعیف
۶۸- کانونهای دشمنی که برای خفه کردن صدای متفاوت انقلاب اسلامی تلاشهای گسترده و مختلفی انجام داده اند، کدام اند؟
الف) آمریکا و راست مدرنیته
ب) غرب و شرق
ج) شوروی و چپ رنیته
د) اروپا و چپ کمونیست
۶۹- آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی کدام است؟
الف) دانش
ب) ثروت
ج) دانش و ایمان
د) جهاد علمی و اخلاقی
۷۰- درگام دوم انقلاب اسلامی مهمترین ظرفیت امیدبخش چیست؟
الف) نیروی کارامد مؤمن و عالم با روحیه جهادی
ب) محققان علمی فرهنگی
ج) منابع خام و عظیم
د) جوانان انقلابی
۷۱- بیشترین افرادی که در بیانیه گام دوم انقلاب است توسط مقام معظم مورد خطاب واقع شده اند، چه کسانی هستند؟
الف) علمای دینی
ب) دانشمندان و اساتید دانشگاه
ج) انقلاب
د) جوانان
۷۲- علت ماندگاری شعارهای جهانی انقلاب ایران چیست؟
الف) انقلابی بودن شمارهای آن
ب) تحقیق شعارهای با فطرت بشر در همه عصرها
ج) نوگرا بودن این شعارها
د) کسب موفقیتهای چهل ساله
۷۳- در بیانیه گام دوم انقلاب نخستین و ریشهای ترین جهاد برای جوانان چه چیز معرفی شده است؟
الف) پرهیز از سیاست بازی
ب) تقویت اخلاق و روحیه ایمان
ج) قطع وابستگی به غرب و شرق
د) امیدبخشی و نگاه خوش بینانه به آینده
۷۴- کدام مورد از مهمترین راهحلها برای رفع مشکلات اقتصادی در کشور محسوب میشود؟
الف) مردمی شدن دانش بنیان شدن و برون گرایی اقتصاد
ب) درون زایی مولد و دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد
ج) تصدی گری،دولت دانش بنیان شدن و برون گرایی اقتصاد
د) تصدی گری دولت مردمی کردن اقتصاد و بهرهوری مبتنی بر اقتصاد نفتی
۷۵- مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده کدام نهاد است؟
الف) وزارت کشور
ب) مجلس شورای اسلامی
ج) شورای نگهبان
د) شورای منتخب مجلس و قوه قضائیه
۷۶- براساس اصل شانزدهم قانون اساسی تدریس زبان عربی مقطع تحصیلی الزامی است؟
الف) دوره دانشگاه در کلیه رشتهها
ب) دوره ابتدایی
ج) پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه
د) دوره دوم متوسطه
۷۷- طبق قانون اساسی کدام مورد جزو وظایف دولت محسوب میشود؟
الف) تهیه وسایل آموزش عالی به صورت رایگان با سطح کارشناسی
ب) تهیه وسایل آموزش و پرورش و آموزش عالی در کلیه سطوح و مقاطع به صورت رایگان
ج) تهیه وسایل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره ابتدایی و گسترش وسایل تحصیلات عالی تا سرحد خود کفایی کشور
د) تهیه وسایل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه و گسترش وسایل تحصیلات عالی تا سرحد خود کفایی کشور
۷۸- فرایند تهیه بودجه سالانه کل کشور به کدام صورت است؟
الف) توسط دولت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد
ب) توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و تصویب میشود.
ج) توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و تصویب می.شود
د) توسط مجلس شورای اسلامی تهیه و تصویب میشود.
۷۹- هرگونه شکایت از طرز کار قوای سه گانه کشور، در کدام مرجع قابل طرح و پیگیری است؟
الف) دیوان عالی کشور
ب) دادگاههای دادگستری
ج) دیوان محاسبات کشور
د) کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی
۸۰- کدام مورد جزو وظایف قوه قضائیه محسوب میشود؟
الف) شرح و تفسیر اصول قانون اساسی
ب) نظارت بر حسن اجرای قوانین
ج) عفو و تخفیف مجازات محکومین
د) صلح دعاوی راجع به اموال و دولتی
همچنین ببینید: خلاصه و نکات استخدامی قانون اساسی
تواناییهای عمومی ذهنی
راهنمایی در این بخش از آزمون یک متن داده شده است. این متن را به دقت بخوانید و پاسخ سؤالهایی را که در زیر آن آمده است. با توجه آنچه میتوان از متن استنتاج با استنباط کرد انتخاب کنید و پاسخنامه علامت بزنید.
در سال ۱۹۲۹ آلفرد نورت وایتهد این گونه اظهار داشت که یادگیری شاگردان بی فایده است. اینکه کتابهای خود را گم کنند جزوات خود را بسوزانند و جزئیات از بر شده برای امتحان را فراموش کنند. [۱] اظهارات وایتهد به این معناست که ثمره واقعی تعلیم و تربیت فرایندی فکری است و به تنهایی از اطلاعات جمع آوری شدهای که از مطالعه یک رشته به وجود آمده حاصل نمیشود. [۲] یک نویسنده ایرانی در کتاب روان شناسی عمومی خود ید به نظر میرسد که اولین و اصلی ترین رفتاری که مورد مطالعه قرار گرفته است فرایند یادگیری است [۳] اینکه چگونه یاد میگیریم یادگیری در کجا صورت میگیرد چرا بعضی از مطالب را زودتر یاد میگیریم دیگر را دیرتر چه کار کنیم تا بهتر یاد بگیریم و دهها سؤال دیگر. البته مسئله یادگیری برای بزرگترها مثل دانشجویی که در واقع سالهای زیادی از عمر خود را صرف آن کرده ممکن است خیلی ساده جلوه کند. اما برای دانشجویان مبتدی کمی سخت به نظر میرسد. [۴] ممکن است برخی افراد مطالب را از طریق تکرار متوالی یاد بگیرند اما باید بدانند راههای دیگری نیز برای یادگیری سریع تر و حفظ کرد مطالب وجود دارد و آن نیز شاید استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش آموزان میباشد در کلاس درس برخی عوامل اساسی دخیل در امور یادگیری عبارتند از وضع جسمی، روحی، علمی، فضای شخصیتی معلم، محتوای منابع آموزشی وسایل کمک آموزشی و فضای آموزشی یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عواملی است که در بالا، از آنها نام برده شد و زمانی بادگیری اتفاق میافتد که این عوامل کنار هم باشند روان شناسان مکتب رفتارگرایی معتقدند که برای مطالعه پدیدههای پیچیده یادگیری باید آنها را به اجزای ساده تر تجزیه کرد و از طریق مطالع این اجزای ساده به شناسایی پدیدههای پیچیده دست یافت با توجه به این مطالب دگیری برای پیروان این مکتب به صورت مسئلهای در زمینه ادراک است.
۸۱- هدف اصلی نویسنده کدام است؟
الف) ارائه طریق برای حل موضوعی به ظاهر ساده که مورد اختلاف نظر است.
ب) بررسی مبانی نظری یادگیری در علم روان شناسی
ج) نقد نظریههای مطرح در یک حوزه علمی
د) تلاش در توضیح پدیدهای خاص
۸۲- کدام مورد،زیر با نظر آلفرد نورث و ایتهد مطابقت بیشتری دارد؟
الف) جمع آوری اطلاعات پیش زمینه یادگیری را فراهم میآورد.
ب) دانشی که از طریق تعامل فراگیران با دنیای واقعی حاصل نشود ماندگاری ندارد
ج) به جای یاد دادن مفاهیم علمی هر رشته باید نحوه تفکر نقادانه را به فراگیران آموزش
د) برخی از مطالب مندرج در کتابها و جزوات آموزشی غلط و با اصول علمی ناسازگار هستند.
حیطه اختصاصی
اسناد و قوانین بالا دستی آموزش و پرورش
۱۰۱- مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بایدها و نبایدهایی که لازم است تمام اجزا و مولفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، هماهنگ با آنها بوده و همه سیاست گذاران و کارگذاران نظام ملتزم و پاینده به آنها باشند چه نام دارد؟
الف) بیانیه ارزشها
ب) بیانیه مأموریت
ج) هدفهای عملیاتی
د) راهبردهای کلان
۱۰۲- کدامیک از راهبردهای کلان بیان شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با تمامی هدفهای کلان ذکر شده در این سند، مرتبط است؟
الف) نهادینه کردن نگاه یکپارچه به فرایند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالی بخش در کلیه مولفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی
ب) گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نو آوری، نظریه پردازی و مستند سازی تجربیات علمی – تربیتی بومی
ج) استقرار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر اساس مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
د) بهره مندی هوشمندانه از فناوری نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی
۱۰۳- مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی، با کدام مورد زیر باید صورت گیرد؟
الف) امکانات و فضای آموزشی مدارس
ب) توانمندیهای و ویژگیهای دانش آموزان
ج) نظرات مسئولین نظام آموزش و پرورش
د) بودجه و منابع مالی وزارت آموزش و پرورش
۱۰۴- طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت و گسترش مدارس غیر دولتی با اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات موجود، به عنوان راهکار برای کدام یک از هدفهای عملیاتی ذکر شده است؟
الف) ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم
ب) ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیها و نیازهای دانش آموزان و اقتضائات فرهنگ اسلامی – ایرانی
ج) افزایش نقش شوراهای اموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقویت فعالیتهای تربیتی
د) جلب مشارکت ارکان سهیم و موثر بخش عمومی و غیر دولتی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی
۱۰۵- مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به ترتیب، برای «گذر از دوره تحصیلی». «ارتقای پایههای تحصیلی دوره ابتدایی» و «ارتقای پایههای تحصیلی در سایر دورههای تحصیلی». کدام نظام ارزشیابی باید طراحی و اجرا شود؟
الف) نتیجه محور – فرایند محور – تلفیقی
ب) تلفیقی – نتیجه محور – فرایند محور
ج) فرایند محور – تلفیقی – نتیجه محور
د) تلفیقی – فرایند محور – نتیجه محور
۱۰۶- مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کدام نهاد موظف است با تربیت، به کارگیری و سازماندهی نیروهای توانمند و واجد شرایط، تامین و بسیج امکانات و منابع، تدوین برنامههای اجرایی کوتاه مدت و میان مدت در سطح ملی و استانی و….اقدامات لازم برای تحقق مفاد سند مذکور را معمول دارد؟
الف) شورای عالی انقلاب فرهنگی
ب) تمامی دستگاهها و نهادهای دولتی
ج) شورای عالی آموزش و پروروش
ج) وزارت آموزش و پرورش
۱۰۷- نحوه ترمیم و بروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کدام صورت زیر است؟
الف) در بازههای زمانی ۳ساله از تاریخ اجرای سند، پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب نهایی وزارت آموزش و پرورش
ب) در بازههای زمانی ۵ساله از تاریخ تصویب سند، پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی
ج) در بازههای زمانی ۳ساله از تاریخ تصویب سند، پس از تصویب وزارت آموزش و پرورش به تصویب نهایی هیئت وزیران
د) در بارههای زمانی ۵ساله از تاریخ اجرای سند، پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی هیئت وزیران
۱۰۸- مطابق با سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، برای ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی، بر رعایت کدام رویکرد تاکید شده است؟
الف) اقتصادی و اجتماعی
ب) سیاسی و اجتماعی
ج) فرهنگی و تربیتی
د) فرهنگی و سیاسی
۱۰۹- مطابق با سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش اموزان بر کدام مورد تاکید شده است؟
الف) تحول بنیادین شیوههای ارزشیابی دانش آموزان
ب) تقویت آموزشهای فنی و حرفهای
ج) تقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسئله
د) توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن
۱۱۰- مطابق با آیین اجرایی مدارس، کدام مورد در خصوص چرخشهای تحول آفرین مدرسه صحیح است؟
الف) از پذیرش تنوع و کثرت در تربیت دانش آموزان به یکسان نگری در تربیت آنها
ب) از سازگاری با شرایط محیطی به هویت یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آنها
ج) از رفاقتهای جمعی دانش آموزان به رقابتهای فردی میان آنها
د) از نهادی فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی به نهادی آموزشی
۱۱۱- مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس، از میان ارکان مدرسه، از کدام مورد به عنوان مهم ترین رکن نام برده شده است؟
الف) شورای مدرسه
ب) مدیر مدرسه
ج) شورای دانش اموزی
د) شورای معلمان
۱۱۲- کدام مورد، طبق مقررات دانش آموزی مندرج در آیین نامه اجرایی مدارس صحیح است؟
الف) حداکثر سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی در مناطق شهری ۹سال تمام و در مناطق روستایی و عشایری؟؟؟سال تمام است.
ب) حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان ۷سال تمام است.
ج) حداکثر سن ثبت نام در دوره اول متوسطه در مناطق شهری ۱۴و در مناطق روستایی وعشایر ۱۶سال تمام خواهد بود.
د) حداقل سن ثبت نام دانش اموزان ایرانی در مدارس خارج از کشور، تابع مقررات نظام آموزشی کشور خواهد بود.
۱۱۳- مطابق با تبصره ۱ماده ۵۱آیین نامه اجرایی مدارس، تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت دانش آموز به ترتیب به مدت «کمتر از یک ماه» و «بیشتر از یک ماه» با کدام مورد است؟
الف) معاونت آموزش ابتدایی شهرستان – اداره کل آموزش و پرورش استان
ب) اداره کل آموزش و پرورش شهرستان – اداره کل آموزش و پرورش منطقه
ج) مدیر مدرسه – شورای مدرسه
د) شوای مدرسه – معاونت اموزش ابتدایی
۱۱۴- مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس، به ترتیب «مسئولیت برنامه ریزی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان» و «نظارت بر آن» بر عهده کدام مورد است؟
الف) معلم – شورای مدرسه
ب) مدیر مدرسه – شورای مدرسه
ج) معلم – مدیر مدرسه
د) مدیر مدرسه – مدیر مدرسه
۱۱۵- مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس، وظیفه شناسایی و تعیین مسائل و نیازهای پژوهشی مدرسه، بر عهده کدام مورد است؟
الف) شورای مدرسه با همکاری شورای دانش آموزی
ب) شورای مدرسه با همکاری انجمن اولیا و مربیان
ج) شورای مدرسه
د) مدیر مدرسه با مشارکت کارکنان
روشها و فنون تدریس
۱۱۶- کدامیک از ملاکهای سازماندهی محتوا بر اهمیت گسترش و غنی سازی محتوای آموزشی از نظر وسعت و عمق تاکید دارد؟
الف) وحدت
ب) توالی
ج) ترکیب
د) مداومت
۱۱۷- هدف زیر، در کدام یک از سطوح حیطه شناختی بلوم قرار میگیرد؟ «دانش آموز بتواند با ذکر دلایل و شواهد، درباره اهمیت زبان فارسی قضاوت کند».
الف) ارزشیابی
ب) ترکیب
ج) کارکرد
د) تجزیه و تحلیل
۱۱۸- در خصوص هدف آموزشی زیر، کدام مورد صحیح است؟
«دانش آموز در درس علوم تجربی، با مبحث شکست نور آشنا شود».
الف) هدف رفتاری است، ولی سطح اجرای دقیق آن، تعیین نشده است.
ب) هدف رفتاری است، ولی موقعیتی که رفتار باید در آن مشاهده شود، مشخص نشده است.
ج) هدف رفتاری نیست.
د) هدف رفتاری کامل است.
۱۱۹- دانش آموزی که مردود شدن خود را به نمرات پایین داده شده توسط معلم از روی سوگیری نسبت میدهد، دارای کدام منبع اسناد است؟
الف) بیرونی و غیرقابل کنترل
ب) بیرونی و قابل کنترل
ج) درونی و غیر قابل کنترل
د) درونی و قابل کنترل
۱۲۰- کدام یک از موارد زیر صحیح است؟
الف) ارسال پیامهای غیر کلامی، معمولا غیر ارادی است.
ب) پیچیدگی ارتباط غیر کلامی، کمتر از کلامی است.
ج) پیامهای کلامی برعکس پیامهای غیر کلامی، معمولا رقمی هستند.
د) پیامهای غیرکلامی، معمولا صریح و روش هستند ولی نسبت به پیامهای کلامی، کمتر قابل اعتمادند.
الف) فقط «الف»
ب) «الف» و «ج»
ج) «الف»، «ب»، «ج»، «د»
د) «الف»، «ج»، «د»
۱۲۱- رفتار کدام دانش آموز زیر جزو «رفتارهای نامطلوب ضعیف» طبقه بندی میشود؟
الف) سامان دانش آموز پایه ششم، در حین تدریس معلم، مداد خود را روی میز میکوبد وصدا در میآورد.
ب) رضا دانش آموز پایه دوم، بدون دلیل در کلاس شروع به خندیدن نموده و حواس بقیه را پرت میکند.
ج) محمد دانش آموز پایه سوم، با همکلاسیهای خود تعامل برقرار نمی کند.
د) احسان دانش آموز پایه چهارم، در کلاس همکلاسی خود را قلقلک میدهد.
۱۲۲- در کدامیک از سبکهای یادگیری زیر، دانش آموزان تعامل بیشتری نشان میدهند که هر کار یا تکلیفی را که شروع میکنند تکمیل کنند و به پایان برسانند؟
الف) ادراک گرا
ب) احساس گرا
ج) برون گرا د)
قضاوت گرا
۲۳- کدامیک از صاحب نظران زیر، بر اهمیت تفکر شهودی تاکید کرده است؟
الف) تابا
ب) برونر
ج) بندورا
د) اسکینر
۱۲۴- کدام مورد در خصوص انواع الگوهای تدریس صحیح است؟
الف) استفاده از الگوی یادیارها در دانش آموزان دوره ابتدایی منجر به یادگیری طوطی وار و سطحی میشود زیرا این الگو تنها به پایین ترین سطح اطلاعات میپردازد.
ب) کاربرد الگوی پیش سازمان دهنده، زمانی مناسب است که برای دانش اموزان سنین بالا و به تنهایی و مستقل از سایر الگوهای تدریس، مورد استفاده قرار گیرد.
ج) الگوهای تدریس خانواده فردی (انفرادی،) برای هدایت دانش آموزان در تعریف مسائل تدوین شده است تا بتوانند با دیدگاههای مختلف مسائل را حل کنند، باهم در اطلاعات، نظرات و مهارتها چیره شوند و همزمان به رشد شایستگی اجتماعی نائل آیند.
د) با کمک الگوهای تدریس خانواده سیستم رفتاری، میتوان دامنه وسیعی از مهارتهای اساسی تا مطالب بسیار پیچیده رشتههای علمی را به یادگیرندگان سنین مختلف آموزش داد.
۱۲۵- در کدام یک از مراحل الگوی دریافت مفهوم، دانش آموزان در خصوص نقش فرضیهها و نمودها و نوع و تعداد فرضیهها به بحث میپردازند؟
الف) تحلیل راهبردهای تفکر
ب) آزمون دستیابی به مفهوم
ج) شناسایی مفهوم
د) ارائه مثال ها
۱۲۶- قلب الگوی تدریس آموزش مستقیم، کدام است؟
الف) ارائه مطالب
ب) هدف گذاری
ج) فعالیتهای تمرینی
د) فناوری اطلاعات
۱۲۷- در کدامیک از الگوهای تدریس، معلم نقش یک تسهیل گر را ایفا میکند که بیشتر به پرورش شاگردان و نه به کنترل توالی یادگیری توجه دارد؟
الف) سخنرانی
ب) غیر مستقیم
ج) پرسش و پاسخ
د) پیش سازمان دهنده
۱۲۸- در خصوص رویکرد یادگیری الکترونیکی، کدام مورد صحیح نیست؟
الف) مبتنی بر تلاش و کوشش خود یادگیرنده است.
ب) با جدیدترین اطلاعات همراه است.
ج) میتواند مجموعهای از روشهای آموزشی را در بر داشته باشد.
د) نسبت به تفاوتهای فردی یادگیرندگان بی توجه است.
۱۲۹- همدلی و احترام، از اثار مستقیم کدام یک از الگوهای تدریس است؟
الف) شبیه سازی
ب) بدیع نگاری
ج) پژوهش گروهی
د) ایفای نقش
۱۳۰- کدام مورد در خصوص الگوی تدریس کاوشگری، صحیح نیست؟
الف) میان مدرسه و زندگی واقعی پیوند ایجاد میکند.
ب) تفکر منطقی را در یادگیرنده تقویت میکند.
ج) در استفاده از این روش، تمایز سنی میان یادگیرندگان موضوعیت دارد.
د) روح همکاری و تعامل میان یادگیرندگان را تقویت میکند.
۱۳۱- تفاوت بین «دانستن چگونه انجام دادن کاری» و «انجام دادن آن کار» به ترتیب بیانگر تفاوت بین دو مورد زیر است؟
الف) رفتار و عملکرد
ب) عملکرد و تفکر
ج) یادگیری و عملکرد
د) تفکر و یادگیری
۱۳۲- طبق کدامیک از موارد زیر، از فعالیت هایی که کودکان دوست دارند انجام دهند، میتوان به عنوان تقویت کننده برای فعالیت هایی که کمتر به آنها میپردازند، استفاده کرد؟
الف) تقویت کننده پتهای
ج) تقویت کنندههای اجتماعی
ب) تقویت کننده پریماک
د) تقویت کنندههای نخستین
۱۳۳- با توجه به نظریه رشد شناختی پیاژه، کدام موارد زیر صحیح است؟
الف) هوش فعالیتی است که از شخص سر میزند و دائماً در حال تغییر است.
ب) انطباق یعنی اینکه فرد در موقعیتی تازه رفتاری انجام دهد که در موقعیتهای گذشته انجام میداده است.
ج) در مرحله پیش عملیاتی، کودکان به مفهوم بقا یا نگهداری دست پیدا میکنند.
د) کودکان در مرحله عملیات صوری، قادر به کاربستن تفکر عملی مبتنی بر روش فرضیهای – قیاسی هستند.
۱) «الف»- «ب»
2) «ب» – «ج»
3) «الف » و «د»
4) «ج» – «د»
۱۳۴- بنا بر نظر نوپیاژهایها یا پیروان نظریههای «خبر پردازی» رشد یا تحول در نتیجه کدام مورد رخ میدهد؟
الف) افزایش توانایی پردازش اطلاعات
ب) فرایند جذب و انطباق
ج) تأثیرات محیط فرهنگی – اجتماعی
د) تغییرات حاصل از ساختهای ذهنی و طرحواره ها
۱۳۵- طبق نظریه ویگوتسکی، کدام مورد در خصوص کارکردهای عالی ذهن، صحیح است؟
الف) در سالهای آغاز عمر، به طور طبیعی وجود دارند.
ب) به کمک ابزارهای روانشناختی رخ میدهند.
ج) محض انسان نیستند.
د) تحت کنترل انسان نیستند.
۱۳۶- عبارت زیر، به ترتیب، اشاره به کدام مفهوم دارد و مربوط به کدام نظریه یادگیری است؟
«ابتدا معلم یا شخص دیگری که یادگیرنده را یاری میدهد، سهم عمدهای از مسئولیت را بر عهده میگیرد اما به تدریج که یادگیری پیش میرود، مسئولیت به یادگیرنده واگذار میشود.»
الف) ساخت شناختی – گشتالت
ب) بازنمایی نمادی – رشد شناختی برونر
ج) یادگیری اکتشافی – تحول شناختی پیاژه
د) تکیه گاه سازی – رشد شناختی ویگوتسکی
۱۳۷- عبارت زیر، در توصیف و تمجید کدامیک از نظریههای یادگیری مطرح شده است؟ «این نظریه برای معلمان دارای اهمیت است، زیرا تبیینهای مفیدی از چگونگی ایجاد پاسخهای عاطفی و نگرشهای دانش آموزان در اختیار معلمان میگذارد»
الف) شرطی سازی کلاسیک
ب) شرطی سازی کنشگر
ج) شناختی – اجتماعی
د) تحول شناختی
۱۳۸- بنا بر اعتقاد آزوبل، مشمول کننده هایی که ناپایدار، مبهم یا کم ارتباط هستند یا آن دسته از مطالب یادگیری که قدرت تمیز چندانی ندارند یا به خوبی آموخته نشده اند، دچار کدام شممول میشوند؟
الف) ارتباطی
ب) همبستگی
ج) اشتقاقی
د) زوالی
۱۳۹- معلم پایه ششم، دانش آموزانی که در کلاس نسبت به درس بی توجه هستند مورد سرزنش قرار میدهد همین موضوع باعث میشود دانش آموزان دیگر به درس توجه بیشتری نشان دهند این موضوع اشاره به کدام مفهوم دارد؟
الف) تقویت منفی
ب) نظم دهی
ج) یادگیری نهادینه
د) تنبیه جانبی
۱۴۰- کدام مورد ااز ویژگیهای افراد دارای سبک انطباق یابنده است؟
الف) بیشترین توانایی را در انجام کارها دارند. ب) در توانایی تخیّل، قوی هستند. ج) در تولید اندیشه و دیدن امور از زوایای مختلف توانا هستند د) اغلب در حل مسائل، از شهود استفاده نمی کنند.
۱۴۱- چند مورد از موارد زیر در خصوص حافظه و انواع آن صحیح است و آن موارد کدام اند؟
الف: بزرگترین محدودیت حافظه کوتاه مدت، ماهیت غیر فعال آن است.
ب: حافظه واکنشهای هیجانی، یکی از انواع حافظههای بلند مدت است.
ج: بیشتر آنچه در مدارس آموزش داده میشود، دانش بیانی است و در حافظه بیانی ذخیره میشود.
د: حافظه بیانی برخلاف حافظه غیر بیانی، وابسته به یادآوری فعال یادگیریهای قبلی نیست.
۱) دو : «ب» و«ج»
۳) سه: «:ب»، «ج» و«د»
۲) دو: «الف» و «ب»
۴) سه : «الف»، «ج» و«د»
۱۴۲- کدام یک از راهبردهای بسط و گسترش معنایی، ویژه تکالیف پیچیده است؟
الف) کلمه کلمه
ب) تصویرسازی ذهنی
ج) استفاده از واسطه ها
د) استفاده از اطلاعات آموخته شده برای حل کردن مسائل
۱۴۳- کدام یک از نمونه رفتارهای زیر، جزو هوش میان فردی در نظریه هوش هشت گانه گاردنر قرار میگیرد؟
الف) تجسم امور مختلف در ذهن
ب) تشخیص مقاصد و امیال دیگران
ج) حل کردن مسائل ریاضی به سرعت
د) حساسیت داشتن نسبت به کارکردهای مختلف زبان
۱۴۴- تعریف زیر بیان گر کدام یک از روشهای «حل مسئله» است؟
«شیوه تولید راه حلهای متنوع و متناوب برای یک مسئله در یک زبان معین است».
الف) بارش مغزی
ب) تحلیل وسیله – هدف
ج) الگوریتم
ج) استدلال قیاسی
۱۴۵- تولید اندیشهها و راه حلهای متنوع و غیر معمول برای یک مسئله. بیانگر کدامیک از ویژگیهای تفکر واگرایی در نظریه گیلفورد است؟
الف) تازگی
ب) سیالی
ج) انعطاف پذیری
د) پیچیدگی
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی
۱۴۶- کدام مورد، به معلم کمک میکند تا از مجموعه بزرگی از سوالات ممکن، نمونهای را و هدفهای درس باشد، انتخاب کند؟
الف) هدفهای رفتاری
ب) جدول مشخصات آزمون
ج) آزمون عینی
د) آزمون تشریحی
۱۴۷- تعریف زیر اشاره به کدام مورد دارد؟
«نوعی از ارزشیابی است که در طول فرایند یاددهی – یادگیری، به طور پیوسته و مداوم برای شناسایی و تقویت قوتها و شناسایی و رفع ضعف ها، موانع و مشکلات یادگیری فراگیران صورت میگیرد.»
الف) ارزشیابی تراکمی
ب) ارزشیابی تکوینی
ج) ارزشیابی عینی
د) آزمون جاپایی
۱۴۸- در خصوص بازخورد و انواع آن کدام مورد صحیح است؟
الف) بازخورد باید به نحوی داده شود که باعث شود دانش آموز خود را با بقیه مقایسه کند.
ب) تنها منبع بازخورد به دانش آموزان معلم است.
ج) صحبتهای شفاهی معلم در حین کار و فعالیتهای یادگیری، در حیطه بازخورد غیر رسمی قرار میگیرند.
د) بازخورد کمّی میتواند گزارش مشروح و روشنی درباره وضعیت دانش آموز به ذی نفع ارائه دهد.
۱۴۹- در کدام نوع ارزشیابی، مهارتها و دانشهای پیش نیاز دانش آموزان، مورد ارزشیابی قرار میگیرند؟
الف) تشخیصی
ب)جاپایی
ج) تکوینی
د) آمادگی
۱۵۰- کدام مورد از ویژگیهای ارزشیابی توصیفی نیست؟
الف) افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگییری
ب) تغییر در مرجع تصمیم گیری در خصوص ارتقای دانش آموزان، از امتحانات پایانی به معلم و شورای مدرسه
ج) توجه به ارزشیابی به مثابه هدف یادگیری
د) توجه به تغییر مقیاس سنجش از کمّی به کیفی
۱۵۱- مثال زیر، بیانگر کدامیک از مقیاسهای درجه بندی مورد استفاده در مشاهده، به عنوان یکی از روشهای ارزشیابی است؟
الف) نگارهای
ب) عددی
ج) نگارهای توصیفی
د) مشاهدهای رفتار
۱۵۲- معلم پس از انجام یک بازدید علمی از کارخانه تولید لبنیات، از دانش آموزان میخواهد گزارشی تهیه و به وی ارائه نمایند. آزمون مذکور، در حیطه کدام یک از انواع آزمونهای عملکردی قرار میگیرد؟
الف) کتبی عملکردی
ب) انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده
ج) شناسایی
د) نمونه کار
۱۵۳- کدام مورد در خصوص روشهای سنجش عاطفی، صحیح است؟
الف) دادههای بدست آمده از روشهای سنجش عاطفی، کاملاً عینی و قابل اعتماد هستند.
ب) نظارت شخصی، جزو روشهای سنجش عاطفی است.
ج) دادههای بدست آمده از مصاحبه را نمی توان برای سنجش عواطف، مورد استفاده قرار داد.
د) با استفاده از روش یاداشتهای روزانه، میتوان به سنجش عواطف دانش آموز پرداخت.
۱۵۴- مهمترین فایده استفاده از کار پوشه، کدام است؟
الف) نظارت دانش آموزان بر جریان پیشرفت خود.
ب) خاصیت دوگانه سنجش و آموزش
ج) آگاه شدن والدین از چگونگی پیشرفت فرزندانشان
د) ارائه دیدگاه واقعی تر از یادگیری و آموزش
۱۵۵- کدام توصیه در خصوص قواعد تهیه و اجرای پرسشنامههای سنجش عواطف صحیح است؟
الف) از نوشتن جملههای منفی پرهیز کنند.
ب) تعدا سوالات تا حد امکان زیاد باشد.
ج) در هر جمله یا سوال پرسشنامه، بیشتر از یک اندیشه قرار دهید.
د) جملهای بنویسید که معرف واقعیت ها، باشند به عواطف
۱۵۶- در کدام شیوه سنجش معلم میتواند در طول یک دوره زمانی، دیدگاهی طولی از رشد و الگوهای تغییر دانش آموزان به دست آورد؟
الف) تکوینی
ب) نهان یابی
ج) واقعه نگاری
د) موقعیتی
۱۵۷- در روش سنجش مستقیم، رفتار به طور بی واسطه و مستقیم، مورد سنجش قرار میگیرد. کدام یک از موارد زیر، جزو روشهای سنجش رفتاری نیست؟
الف) سنجش نهان یابی
ب) اندازه گیری عملکرد موقعیتی
ج) ایفای نقش
د) کارپوشه
۱۵۸- در سنجش موقعیتی، کدام مورد اصلی ترین ابزار اندازه گیری است؟
الف) مصاحبه
ب) مشاهده
ج) مقیاس درجه بندی
د) واقعه نگاری
۱۵۹- معلمی به دلیل تعطیلی استخر در برخی روزهای زمستان، از دانش آموزان خود خواسته حرکات مختلف شنا را در بیرون از آب انجام دهند. نوع سنجش این معلم کدام است؟
الف) نمونه کار
ب) مشاهدهای
ج) در موقعیت طبیعی
د) قیاس پذیر
۱۶۰- معلم یکی از هنرستان ها، در پایان ترم از دانش آموزان خود خواست که به صدای یک موتور معیوب خودرو گوش دهند و علت عیب را شناسایی کنند. این معلم برای سنجش میزان یادگیری دانش آموزان خود، از کدام شیوه سنجش کمک گرفته است؟
الف) عملکردی
ب) مشاهدهای
ج) کارپوشه
د) رفتاری