سؤالات آزمون های استخدامی

سوالات تعلیم و تربیت اسلامی کنکور هنر ۱۴۰۳- کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی

سوالات تعلیم و تربیت اسلامی کنکور هنر ۱۴۰۳- کنکور دانشگاه فرهنگیان با پاسخ تشریحی

مجله اداری‌ها- با برگزاری کنکور اردیبهشت‌ماه، سوالات تعلیم و تربیت اسلامی کنکور هنر ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سؤالات تعلیم و تربیت اسلامی کنکور هنر ۱۴۰۳

۱۰۱- اولین گام در مسیر قرب الهی و ثابت قدم ماندن در این راه کدام است و آثار و ثمرات آن چیست؟

۱) عهد و پیمان بستن با خدا – استواری بر هدف، شکیبایی و تحمل سختیها
۲) تصمیم و عزم برای حرکت استواری بر هدف، شکیبایی و تحمل سختی ها
۳) تصمیم و عزم برای حرکت – امیدواری به زندگی، آرامش و اطمینان خاطر
۴) عهد و پیمان بستن با خدا – امیدواری به زندگی، آرامش و اطمینان خاطر

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲ (دین و زندگی ۱، صفحه ۹۹)- برای گام گذاشتن در مسیر قرب الهی و همچنین برای ثابت قدم ماندن در این ،راه اولین قدم تصمیم و عزم برای حرکت می‌باشد. آثار و ثمرات عزم قوی: استواری بر هدف، شکیبایی و تحمل سختی ها برای رسیدن به آن هدف.

۱۰۲- با توجه به سخنان امام علی(ع): «احاط بذنوبه و استقال الذنوب و اصلح العيوب» و «سعادتمند بودن» به ترتیب برای چه کسانی بیان شده است؟

۱) من حاسب نفسه ـ من حاسب نفسه
۲) من حاسب نفسه – ثمرة المحاسبة صلاح نفس
۳) ثمرة المحاسبة صلاح النفس ـ من حاسب نفسه
۴) ثمرة المحاسبة صلاح النفس – ثمرة المحاسبة صلاح نفس

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱ (دین و زندگی ۱، درس ۸، صفحه ۱۰۲)- مطابق حدیث امیرمؤمنان علی (ع) : «مَنْ حاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُيُوبِهِ وَ اَحَاطَ بِذُنُوبِهِ، وَاسْتَقالَ الذُّنُوبَ وَ أَصْلَحَ الْعُيُوبَ: کسی که محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف می‌شود و از گناهانش با خبر میگردد و عیوب را اصلاح می نماید.»
مطابق حدیث امیرمؤمنان علی (ع) : «مَن حاسَبَ نفسَهُ سَعَدَ: کسی که به محاسبه خویشتن پردازد. سعادتمند می‌شود».

۱۰۳- بیت «تا در طلب گوهر کانی کانی    تا در هوس لقمه نانی نانی» با کدام عبارت هم مفهوم است؟

۱) قلب انسان حرم خداست در حرم خدا غیر خدا را جا ندهید.
۲) اگر خدا را دوست دارید از خدا پیروی کنید تا رستگار شوید.
۳) ارزش هر انسانی به اندازۀ چیزی است که دوست می‌دارد.
۴) کسانی که ایمان آورده‌اند به ارزش‌های انسانی می‌رسند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳ (دین و زندگی ۱، درس ۹ ، صفحه ۱۱)- بیت «تا در طلب گوهر کانی کانی    تا در هوس لقمه نانی نانی» مولانا برداشتی از روایت امام علی (ع) که فرمودند: «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می دارد.» می‌باشد.

۱۰۴- شرط پذیرفته شدن نماز از دیدگاه امام صادق (ع) با کدام یک از آیات زیر متناسب است؟

۱) الذين هم في صلاتهم ساهون
۲) غیر المغضوب عليهم و الا الضالين
۳) و لذكر الله اكبر و الله يعلم ما تصنعون
۴) ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴ (دین و زندگی ۱، درس ۱۰، صفحه‌های ۱۳۴ و ۱۲۵)- امام صادق(ع) می‌فرماید: «هرکس می‌خواهد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه باید ببیند که نماز او را از گناه و زشتی باز داشته است یا نه. به هر مقدار که نمازش سبب دوری او از گناه و منکر شود، این نماز قبول شده است» که با عبارت قرآني، «إنَّ الصلاة تَنهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکرِ: یقیناً نماز از کارهای زشت و کارهای ناپسند باز می‌دارد.» تناسب دارد.

۱۰۵- اگر روزه دار چیزی را که لای دندان مانده عمداً فرو برد، روزه‌اش چه حکمی دارد و وظیفه او چیست؟

۱) باطل میشود – فقط قضای آن را به جا آورد.
۲) باطل میشود – فضای آن را به جا آورد و کفاره هم بدهد.
۳) باطل نمی‌شود ـ امساک کند و نیازی به قضای روزه نیست.
۴) باطل نمیشود – فقط یک مد طعام به فقیر بدهد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲ (دین و زندگی ۱، درس ۱۰، صفحه ۱۳۰)
اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده عمدا فرو برد روزه‌اش باطل می‌شود و باید هم قضای آن را به جا آورد و هم «کفاره» بدهد.

۱۰۶- کدام آیه شریفه به «کیفیت رعایت حجاب زنان» اشاره دارد و نحوه و شکل پوشش برخاسته از کدام مورد است؟

۱) يدنين عليهن من جلابيبهن – آداب و رسوم ملتها و اقوام
۲) يدنين عليهن من جلابيبهن – توصیه ها و دستورات پیامبران
۳) ذلک ادنی ان یعرفن – آداب و رسوم ملتها و اقوام
۴) ذلك ادنى ان يعرفن – توصیه ها و دستورات پیامبران

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱، دین و زندگی ۱، درس ۱۲، صفحه ۱۴۸
عبارت قرآنی «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ: به کیفیت رعایت حجاب پوشش‌های خود را به خود نزدیک‌تر کنند.» – چگونگی و نوع پوشش تا حدود زیادی تابع آداب و رسوم ملت‌ها و اقوام است.

۱۰۷- غبار ذلت چه موقعی بر چهره انسان می‌نشیند و پیام کدام آیه شریفه حاکی از آن است؟

۱) تسلیم هوی و هوس شود – و زيادة و لا يرهق وجوههم قتر و لاذلة
۲) در برابر مستکبران قیام نکند ـ و زيادة و لا يرهق وجوههم قتر و لاذلة
۳) در برابر مستکبران قیام نکنند – و الذين كسبوا السينات جزاء سيئة بمثلها…
۴) تسلیم هوی و هوس شود – و الذين كسبوا السيئات جزاء سيئة بمثلها…

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴، دین و زندگی ۲، درس ۱۱، صفحه ۱۳۹
مطابق آیه شریفه «وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَات جزاءً سَيِّئَة بمثلها و ترهقهم ذله: آنان که بدی پیشه کردند. جزای بد به اندازه عمل خود می‌بینند و بر چهره آنان غبار ذلت می‌نشیند.»، هنگامی که انسان تسلیم هوی و هوس خویش شود، غبار ذلت بر چهره‌اش می‌نشیند.

۱۰۸- خواسته‌های «نفس لوامه» و «نفس اماره» به ترتیب کدام است؟

۱) فقط به تمایلات عالی توجه کند – فقط به تمایلات فروتر سرگرم و مشغول شود.
۲) فقط به تمایلات عالی توجه کند – در حد امکان به تمایلات فروتر پاسخ دهد.
۳) در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ دهد ـ فقط به تمایلات فروتر سرگرم و مشغول شود.
۴) در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ دهد – در حد امکان به تمایلات فروتر پاسخ دهد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳ (دین و زندگی ۲، درس ۱۱، صفحه ۱۴۳)
«نفس لوامه»، از ما میخواهد در حد نیاز به تمایلات فروتر پاسخ دهیم و فرصتی فراهم کنیم که تمایلات معنوی و الهی در ما پرورش پیدا کند و آن زیبایی‌ها وجودمان را فرا بگیرند.
«نفس اماره» از ما می‌خواهد فقط به تمایلات حیوانی سرگرم و مشغول باشیم و از تمایلات عالی و برتر غافل بمانیم.

۱۰۹- کدام آیه شریفه بیانگر ایجاد آرامش میان همسران است و قرآن به کدام ویژگی میان آن دو اشاره دارد؟
۱) و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا… – مودت و رحمت
۲) و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا … – محبت و دوستی
۳) والله جعل لكم من أنفسكم أزواجا – مودت و رحمت
۴) والله جعل لكم من انفسكم ازواجا… – محبت و دوستی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱ (دین و زندگی ۲، درس ۱۲، صفحه ۱۴۹)
آیه شریفه «وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ: و از نشانه‌های خدا آن است که همسرانی از نوع خودتان برای شما آفرید تا با آنها آرامش یابید و میان شما «دوستی» و «رحمت» قرارداد. همانا که در این مورد نشانه‌هایی است برای کسانی که تفکر می‌کنند.» بیانگر ایجاد آرامش میان همسران است که به مودت و دوستی میان آنان اشاره دارد.

۱۱۰- در یک خانواده متعادل، وجود تفاوت بین زن و مرد به کدام جهت است و این مسئله چه مفهومی را به ما نشان می‌دهد؟

۱) وظایف مختلف – زن و مرد به گونه ای آفریده شدهاند که زوج یکدیگر باشند.
۲) وظایف مختلف در زندگی مشترک نقشهای خاصی را برعهده بگیرند.
۳) اهداف مختلف – در زندگی مشترک نقشهای خاصی را بر عهده بگیرند.
۴) اهداف مختلف ـ زن و مرد به گونه ای آفریده شده اند که زوج یکدیگر باشند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲ (دین و زندگی ۲، درس ۱۲، صفحه ۱۵۱)
تفاوت‌های میان زن و مرد به جهت وظایف مختلفی است که خالق حکیم برعهده هر یک از زن و شوهر نهاده است تا هرکدام از آنها بتوانند در زندگی مشترک و خانوادگی نقش‌های خاصی را بر عهده بگیرند و یک خانواده متعادل را پدید آورند.

۱۱۱- در یک ازدواج موفق که آرامش و خوشبختی را به دنبال داشته باشد برترین هدف و ابتدایی ترین هدف به ترتیب کدام است؟

۱) رشد اخلاقی و معنوی – رشد و پرورش فرزندان
۲) رشد اخلاقی و معنوی – پاسخ به نیاز جنسی
۳) انس با همسر – پاسخ به نیاز جنسی
۴) انس با همسر – رشد و پرورش فرزندان

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲ (دین و زندگی ۲، درس ۱۲، صفحه‌های ۱۵۲ و ۱۵۳)
– برترین هدف ازدواج: رشد اخلاقی و معنوی
– ابتدائی‌ترین هدف ازدواج: پاسخ به نیاز جنسی

۱۱۲- هر یک از عبارتهای زیر به ترتیب معلول کدام گزینه است؟ الف) احساس رضایت درونی
ب) فکر کردن در مورد ویژگیهای همسر
ج) افزایش فشارهای روحی و روانی

۱) ازدواج در زمان مناسب – بلوغ عقلی – تأخیر در ازدواج
۲) ازدواج در زمان مناسب – بلوغ جنسی ـ تأخیر در بلوغ جنسی
۳) عفاف و پاکدامنی – بلوغ مقلی – تأخیر در بلوغ جنسی
۴) عفاف و پاکدامنی – بلوغ عقلی – تأخیر در ازدواج

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱ (دین و زندگی ۲، درس ۱۲، صفحه‌های ۱۵۵ و ۱۵۶)
– احساس رضایت درونی معلول ازدواج در زمان مناسب
– فکر کردن درباره ویژگی‌های همسر معلول بلوغ عقلی
– افزایش فشارهای روحی و روانی معلول تاخیر در ازدواج

۱۱۳- به کدام علت اجازهٔ پدر برای ازدواج دختران ضروری است؟

۱) شناخت خصوصیات افراد و پیش بینی آینده
۲) شناخت خصوصیات افراد و تجربه و پختگی آنها
۳) علاقه و محبت شدید به فرزند و تشخیص مصلحت
۴) علاقه و محبت شدید به فرزند و تجربه و پختگی آنها

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴ (دین و زندگی ۲ درس ۱۲، صفحه ۱۵۴)
پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند، معمولا مصلحت و خوشبختی او را در نظر میگیرند و به علت تجربه و پختگی‌شان، بهتر می‌توانند خصوصیات افراد را دریابند و عاقبت ازدواج را پیش‌بینی کنند.

۱۱۴- حضرت ابراهیم (ع) از خداوند چه درخواستی داشت که در تاریخ ماندگار است؟

۱) اهدانا الصراط المستقيم
۲) رب اشرح لی صدری و پسر لی امری
۳) و اجعل لى لسان صدق في الآخرين
۴) و جعلها كلمة باقية في علبه لعلهم يرجعون

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳ (مهارت معلمی، فصل ۱، صفحه ۲۲)
حضرت ابراهیم (ع) از خدا خواست که در تاریخ ماندگار باشد: «و اجعل لي لسان صدق في الآخرين: و در میان آیندگان نام نیکی برای من قرار بده».

۱۱۵- آیه شریفه «لعلک باخع نفسك الا یکونوا مؤمنين»، کدام صفت را برای تعلیم و تربیت مؤثر می‌داند؟

۱) محبت و مدارا کردن با متعلم
۲) داشتن سوز و حرص به اندازه
۳) تلاش برای آموختن علم به متعلم
۴) داشتن بصیرت و شناخت عمیق

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۲ (مهارت معلمی، فصل ۲، صفحه‌های ۳۲ و ۳۳)
بر اساس آیه شریفه « لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ : شاید خویشتن را هلاک کنی که چرا آنها ایمان نمی‌آورند.» از صفاتی که می‌تواند در تعلیم و تربیت موثر باشد، داشتن سوز و حرص به اندازه است.

۱۱۶- کدام مورد منشأ اعتماد به نفس در انسان است؟

۱) با ایمان به خدا در مواجه با مشکلات و سختیها در دل ترس به خود راه ندهد.
۲) اهل منطق باشد و عزم قوی داشته باشد و در هیچ حادثه ای خود را نبازد
۳) به خدا و روز جزا اعتقاد داشته باشد و در کارهایش شهامت داشته باشد.
۴) ایمان به خدا و راه او و داشتن هدف الهی و بصیرت کامل داشته باشد.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴ (مهارت معلمی، فصل ۲، صفحه ۴۳)
باید منشأ اعتماد به نفس، ایمان به خدا و راه او و داشتن هدف الهی و بصیرت کامل باشد.

۱۱۷- با توجه به آیه ۱۴۲ سوره بقره چرا تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه به معنای باطل نبودن قبله قبلی نیست؟

۱) تا مسلمانان هم به مشرق و هم به مغرب نماز خوانده باشند.
۲) بيت المقدس توسط حضرت ابراهیم(ع) بنا شده است.
۳) مشرق و مغرب برای خداست و مکان مخصوص ندارد.
۴) بیت المقدس مسجدی مقدس است.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳ (مهارت معلمی، فصل ۲، صفحه ۵۸)
خداوند در قرآن در آیه ۱۴۲ سوره بقره به پیامبرش میفرماید: «افراد بی‌خرد در آینده، سؤالاتی درباره قبله از تو خواهند کرد و خواهند پرسید که چرا شما سال‌ها رو به بیت‌المقدس نماز خواندید و حال قبله را از بیت‌المقدس به کعبه تغییر دادید؟ اگر قبله قبلی درست بود چرا از کار درست دست برداشتید و اگر سال‌ها رو به قبله باطل نماز می‌خواندید، پس اسلام دین کاملی نیست؛ زیرا سال‌ها مردم را در باطل رها کرده بود؛ قبل از آنکه آنها سؤال کنند، تو جوابش را آماده داشته باش و به آنها بگو مشرق و مغرب برای خداست و او مکان خاصی ندارد.»

۱۱۸- آیه شریفه «ليس بامانیکم و لا امانى اهل الكتاب من يعمل سوءا يجز به ولا يجد له من دون الله وليا و لا نصیراً» به کدام مطلب اشاره دارد؟

۱) قهر و مهر خدای تعالی براساس واقعیات است نه آرزوها
۲) پاداش و عقاب تنها به اعمال و گفتار اهل کتاب نیست.
۳) پاداش و عقاب به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست.
۴) قهر و مهر خدای تعالی براساس عدل وجود است نه اعمال کم انسان‌ها

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۱ (مهارت معلمی، فصل ۲، صفحه‌های ۶۰ و ۶۱)
مطابق آیه ۱۲۳ سوره نساه «لیس بامانیکم و لَا أَمَانِي أهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُومًا يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا : پاداش و عقاب به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! هر که بدی کند بدان کیفر داده می‌شود و جز خدا، برای خویش سرپرست و یاوری نیابد.» قهر و مهر خدای تعالی بر اساس واقعیات است؛ نه آرزوها.

۱۱۹- از آیه شریفه «انك لاتهدى من احببت ولكن الله يهدي من يشاء و هو اعلم بالمهتدین» به کدام مهارت معلمی بی می‌بریم؟

۱) رمز موفقیت هر کاری به ویژه تعلیم و تربیت داشتن صبر و پایداری است.
۲) با شناخت ظرفیتها و استعدادهای مخاطب بصیرت جامع داشته باشد.
۳) عقل و دین و وجدان به انسان محبت و هدایت الهی را سفارش می کند.
۴) با توجه به اسباب و تلاش لازم پیوسته به خدای تعالی توکل کند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۴ (مهارت معلمی، فصل ۲، صفحه ۷۱)
با توجه به آیه شریفه «إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ: [ای پیامبر!] همانا تو نمی توانی هر که را دوست داری هدایت کنی او به مقصد برسانی بلکه این خداوند است که هر کس را بخواهد هدایت می‌کند.» توجه به اسباب و تلاش کردن لازم است؛ اما انسان نباید با استاد مغرور و از خدا غافل شود. ما باید با هر مقدار تلاش، حافظه و توانایی‌های دیگر که داریم به خدا توکل کنیم.

۱۲۰- با توجه به آیه شریفه «و ان احد من المشركين استجارك فاجره حتى يسمع كلام الله ثم ابلغه ما منه ذلك باتهم قوم لا يعلمون» از عبارت «ابلغه مامنه» کدام مفهوم دریافت می‌شود؟

۱) دشمن را نباید از رشد فکری باز داشت.
۲) اگر کفار آگاه شوند حق را می پذیرند.
۳) باید امنیت افراد محقق را تضمین کرد.
۴) ایمان براساس فهم و درک ارزش دارد

پاسخ اداری‌ها: گزینه ۳ (مهارت معلمی، فصل ۳، صفحه ۹۸)
در آیه شریفه «و ان احد من المشركين استجارك فَاجرَهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللهِ ثُمَّ أبلغه مامنه ذلك بأنهُم قَوْم لَا يَعْلَمُونَ: و اگر یکی از مشرکان برای تحقیق از تو امان و پناه خواست پس به او پناه بده تا کلام خدا را بشنود ، سپس او را به مکان امنش برسان؛ چراکه آنان گروهی ناآگاهاند [و شاید با شنیدن آیات الهی هدایت شوند.]» عبارت قرآنی ابلغ ما منه مبین این حقیقت است که باید امنیت افراد محقق را تضمین کرد.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ (پذیرش دانشجو معلم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا