سؤالات آزمون های استخدامی

سوالات استخدامی توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴

سوالات استخدامی توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری آزمون آموزش و پرورش

مجله اداری‌ها- مجموعه سوالات استخدامی توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری آزمون آموزش و پرورش که در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۴ برگزار شده است، منتشر شد.

فوری:

لینک سوالات و پاسخنامه آزمون آموزگاری:

سوالات استخدامی توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری آزمون آموزش و پرورش ۹ مرداد ۱۴۰۴

با توجه به متن به چهار سوال زیر پاسخ دهند.

…..مولانا نتیجه می‌گیرد، جنبش کف‌ها از دریاست و عالم محسوس بر آنچه نامحسوس است، مبتنی است و در ورای دنیای حس، دنیای غیب هست که عالم حس، حرکت و تبدّل خود را بدان مدیون است. اما به جای دریا، آنچه به چشم ما می آید کف است و بدین‌گونه ما که در درون دریا و ماورای حس جای داریم، چون از چشم کف، بدان می‌نگریم نمیتوانیم دریا را درک کنیم. البته ورای آب دریا هم آبی هست که آب دریا را می‌راند و ماورای عالم حس نیز عالمی هست اما آن کس که مثل گیاه پای‌بند تعلق خاک مانده است؛ نمیتواند به این عوالم مکنون راه یابد و از آنچه ماورای این حیات است، خبر ندارد.

….. باری در داستان پیل اشارت به کف دست و لمس آن در ظلمت که هر کس بر حسب آن که کف دست وی با کدام اندام پیل تماس یافته باشد، از پیل چیز دیگر درک می‌نماید کف دریا را تداعی میکند و از تداعی دریا، مولانا به این نتیجه می‌رسد که خلق مثل کشتی‌ها هستند که در دریا از کنار هم می‌گذرند. اما با آن که در آب روشن حرکت دارند، خود مثل کشتی از چشم و حسی که دریا را ادراک کند، بی‌بهره‌اند. جان ما هم که در کشتی تن به خواب رفته است آب را می‌بیند، اما از آب آب، که آب را می‌راند، غافل است. ….. و انسان نمی‌تواند حتی به وسیله‌ی شریعت تنها و بی هیچ مدد غیبی به آن چه مربوط به ماورای عالم حس است، راه بیابد. مولانا در این جا می‌افزاید که حتی این دعوی هم قولی ناقص است. چون آن‌چه کامل است، به عالم حس ارتباط ندارد، مربوط به عالم ماورای حس و دنیای حقیقت است. اما آن چه از آن عالم می‌رسد، اگر به بیان آید، مایه‌ی لغزش می‌شود و اگر به بیان نیاید، راز به کلی در پرده می‌ماند و جز حیرت و ظلمت نمی‌افزاید. با این همه اگر حقیقت را آن کسی که راز آن سرّی را به بیان می‌آورد، در صورت قصه و داستان بازنماید، انسان به همان معنی ظاهر می‌چسید و تعلقی که به عالم صورت و دنیای حس دارد، او را از توجه به آن چه ورای آن است، مانع می‌آید

سوال- کدام نکته با آنچه که مولانا بدان رسیده و نتیجه گیری کرده است، مغایرت دارد؟

الف) اگر با چشم حس، به عالم ماورای حس بنگریم، از درک و مشاهده‌ی آن محروم خواهیم شد.
ب) عالم حس و حرکت و جنبش آن، پیوسته با عالم ماورای حس در تخالف است.
ج) آن که وابسته‌ی عالم ماده است، نمی‌تواند به عالم غیب و نهان راهی بیاید.
د) عالم حس وابسته‌ی عالم نامحسوس است و جنبش و تغییر آن نیز در گرو دنیای غیب است.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ب
توجه کنید: “عالم محسوس بر آنچه نامحسوس است مبتنی است…. عالم حس، حرکت و تبدل خود را بدان مدیون است”. عالم حس وابسته به عالم ماورای حس است نه در تخالف!
گزینه الف صحیح است. “ما که از چشم کف بدان مینگریم نمیتوانیم دریا را درک کنیم”
گزینه ج درست است. “آن کس که مثل گیاه پای‌بند تعلق خاک مانده است…. از آنچه ماورای این حیات است خبر ندارد.
گزینه د درست است. “عالم محسوس بر نامحسوس مبتنی است… حرکت و تبدل خود را مدیون آن است.

سوال- چرا تلقی هر کدام از افراد، در ادراک هیبت پیل، متفاوت است؟

الف) محیط و فضای کافی ، جهت استفاده صحیح و کامل از لامسه فراهم نیست.
ب) پیکر پیل، درشت و وسیع است و مشاهده‌گران، خرد و اندک اند.
ج) ابزار شناخت ناقص و محدود است و مکان مورد نظر، روشن نیست.
د) هیبت پیل، بررسی و لمس همه‌ی اندام‌ها را از ایشان سلب کرده است.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ج
“هر کس بر حسب آن که کف دست وی با کدام اندام پیل تماس یافته باشد، از پیل چیز دیگر درک مینماید.
گزینه الف: محیط نامناسب نیست بلکه تاریکی مشکل اصلی است.
گزینه ب: بزرگی پیل ذکر نشده است.
گزینه د: ربطی به هیبت پیل نداره.

سوال- آیا در همه حال قرار گرفتن در مکان روشن، مشکل درک و شناخت را مرتفع می‌سازد؟

الف) مشروط به آن که نور و روشنایی از جوانب مختلف، شئ مورد نظر را فرا گرفته باشد ادراک کامل حسی میسر خواهد بود.
ب) خیر، جز حواس ظاهر و باطن، باید از آن چه ماورای این حیات مادی است، مدد جویند.
ج) بله، صفا و پاکی محیط اگر به قدر لزوم فراهم باشد، چشم حسی نیز قادر به شناخت کامل تواند بود.
د) اگر غیر از ادراک حسی و چشم ظاهر، از قوه‌ی لمس نیز استفاده شود، معرفت کامل حاصل می‌شود.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ب
“جان ما… در کشتی تن به خواب رفته… از آب آب غافل است.” آنجایی که می‌گوید: کشتی ها روی آب روشن و … یعنی حتی در مکان روشن، انسان بدون مدد غیبی به حقیقت نمی رسد.

سوال- کدام نکته با آن چه که از زبان مولانا در متن ،فوق ارائه شده است مغایرت دارد؟

الف) بیان رموز حقیقت در قالب قصه و حکایت، توجه شنونده را در عالم حس و ظاهر متوقف می‌سازد.
ب) میل و تعلق به ظواهر آدمی را از روی آوردن و توجه به جهان غیر حسی و ماورای ظاهر، باز می‌دارد.
ج) چنان چه از عالم غیب، یاری نشود، آدمی صرفاً با توسل به شریعت نیز جواز ورود به عالم ماورای حس را نمی یابد.
د) چنانچه سرّ حقیقت، به صورت داستان بیان شود، مخاطب را از ظاهر به ،باطن رهنمون و به درک کامل حقیقت، سوق می‌دهد.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه د
“اگر حقیقت را … در صورت قصه بازنماید، انسان به همان معنی ظاهر می‌چسبد”
گزینه الف: “تعلّق به عالم صورت…. مانع توجه به ماوراست.”
گزینه ب: “تعلّق به خاک… مانع راهیابی به غیب است.”
گزینه ج: “انسان نمی‌تواند تنها با شریعت به ماورای حس راه یابد.”

سوال- فردی به تمام ۲۴ سوال یک آزمون پاسخ داده و نمره‌ای برابر ۵۷ بدست آورده است. اگر به هر پاسخ صحیح ۳٫۵ نمره مثبت و به هر پاسخ غلط یک نمره منفی تعلق گیرد، پاسخ‌های صحیح این فرد چه تعداد از پاسخ غلط بیشتر است؟

الف) ۱۴
ب) ۱۲
ج) ۱۰
د) ۱۳

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ب

پاسخنامه دبیری

سوال- از ۱۵۰ دانشجوی یک دانشکده ۱۰۰ نفر در همایش اول و ۹۵ نفر در همایش دوم شرکت داشته اند. اگر بدانیم که هر دانشجو حداقل در یک همایش شرکت داشته است چند نفر در هر دو همایش حضور داشته اند؟

الف) ۴۰
ب) ۵
ج) ۳۰
د) ۴۵

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه د

n(A) = 100
n(B) = 95
n(ANB) = n(A) + n(B) – n(A U B) = 100 + 95 – 150 = 45

سوال- وزن جلیل بیشتر از کریم و وزن لیلا بیشتر از محمد است. وزن محمد کمتر از نیما است. کریم و نیما دقیقا هم وزن هستند. اگر اطلاعات ذکر شده صحیح فرض شوند، کدام یک از موارد ذیل باید درست باشد؟

الف) وزن ليلا بیشتر از نیما است.
ب) وزن کریم کمتر از لیلا است.
ج) وزن جلیل بیشتر از محمد است.
د) وزن کریم کمتر از محمد است.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ج

پاسخنامه کامل

با توجه به متن به پنج سوال زیر پاسخ دهید.

غرفه‌ای در یک تئاتر دارای سه ردیف و در هر ردیف سه محل برای نشستن است. این غرفه برای ۹ نفر که قرار است این تئاتر را تماشا کنند درنظر گرفته شده است. برای مشخص کردن این افراد، فقط از حروف اول اسم آن‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از: ف، الف، ن، م، ل، ک، ج، د، ط برای تعیین محل نشستن این افراد، شرایطی به شرح زیر لازم است رعایت شود:

I . «ط» و «د» باید در یک ردیف قرار گیرند.
II. «ج» باید در ردیف وسط قرار گیرد.
III. «ن» و «ف» باید در یک ردیف قرار گیرند.
IV. «ک» و «الف» نباید در یک ردیف قرار گیرند.
V. «م» باید در ردیفی قرار گیرد که با «الف» و یا «ج» و با هر دوی آنها نشسته‌اند.

سوال- کدام یک از گروه‌های زیر می‌توانند در یک ردیف قرار گیرند؟

الف) ط . ج . ن
ب) ج . ل . الف
ج) ک.د.ل
د) الف . ن . ف.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه د
الف: اشتباه است طبق شرط I
ب: اشتباه است. طبق شرط  V
ج: اشتباه است. طبق شرط I

سوال- کدام یک از موارد زیر برای نشستن افراد نمی‌تواند درست باشد؟

الف) م در ردیف اول قرار می‌گیرد.
ب) ن در ردیف دوم می‌نشیند.
ج) الف در ردیف سوم و م در ردیف اول می‌نشیند.
د) ل در ردیف سوم و ط در ردیف اول قرار می‌گیرد.

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ج
اگه الف در ردیف سوم و م در ردیف اول می‌نشیند. با توجه به اینکه م در ردیف اوله پس طبق شرط V ، حتماً یا الف کنارش بوده و یا ج. الف که گفته ردیف سومه پس ج کنارش بوده که طبق شرط II ج فقط می‌تونه در ردیف وسط باشه!

سوال- تمام افراد زیر می‌توانند با «ط» در یک ردیف بنشینند، بجز :

الف) ج
ب ک
ج) ن
د) الف

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ج

پاسخنامه

سوال- اگر «ط» و «الف» در ردیف اول قرار گیرند، کدام یک از افراد زیر باید در ردیف دوم بنشینند؟

الف) ک
ب) ل
ج) م
د) ن

پاسخ سایت اداری‌ها: گزینه ج

پاسخنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما