سوالات حیطه تخصصی مشترک سال 1404 آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش

سوالات حیطه تخصصی مشترک سال 1404 آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش
اداریها- مجموعه سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی که در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد، منتشر شد.
گفتنی است، طبق روال سالهای گذشته متأسفانه اصل سوالات و نیز پاسخنامه از سوی دستگاههای مجری آزمون به صورت رسمی منتشر نمیشود و این سوالات به صورت غیررسمی جمع آوری شده است.
در این مطلب، «سوالات حیطه تخصصی مشترک سال 1404 آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش با پاسخنامه تشریحی» تقدیم میشود.
همچنین ببینید:
- سوالات حیطه عمومی آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۴
- سوالات حیطه تخصصی مشترک آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۴
- سوالات حیطه عمومی آزمون استخدامی آموزگار سال ۱۴۰۴
- سوالات حیطه تخصصی مشترک آزمون استخدامی آموزگار سال ۱۴۰۴
تربیت چندساحتی
– بر اساس اصول ناظر بر برنامه درسی و تربیتی کدام یک از گزینههای زیر بر سایر اصول حاکم میباشد؟
الف:تقویت هویت ملی
ب:دین محوری
ج: نقش فعال دانش آموزان
د:مرجعیت معلم
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– بر اساس برنامه درسی ملی سازماندهی محتوای حوزههای معارف اسلامی و قرآن در دوره ابتدایی ……… است.
الف: به صورت تلفیقی است
ب: به صورت مجزاست
ج : بخش معارف اسلامی تلفیقی و بخشهای دیگر مجزا ست
د: به استناد مصوبات شوراهای استانی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
– زمان آموزش هرپایه تحصیلی در دوره ابتدایی ……….ساعت و در دوره متوسطه اول………. ساعت خواهد بود.
۱۴۸۰ -۹۲۵ :الف
۱۴۸۰ -۱۱۱۰: ب
۱۱۱۰- ۹۲۵: ج
۹۲۵ -۱۱۱۰ :د
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
– بر اساس برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی در مبحث مبانی ارزش شناختی، گزارههایی درباره منابع ، ویژگی ها و مصادیق ارزشها در ارتباط با عرصههای چهارگانه مطرح شده است. عرصههای چهارگانه کدامند؟
الف :خدا ،خود، خلق، خلقت
ب: خدا ،خود، مردم، موجودات زنده
ج: خود، خلق، موجودات زنده، محیط زیست
د: خود، خلق، خلقت ،محیط زیست
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
– بر اساس جهتگیریهای کلی سازماندهی محتوا و آموزش حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری در پایههای چهارم تا ششم دوره ابتدایی مهارتهای مربوط به کار در چه قالبی ارائه میشوند؟
الف: تلفیقی با سایر حوزههای یادگیری
ب: درقالب پروژه وبراساس نیازها، استعدادها ،علایق و موقعیتهای محلی تعریف و به صورت عملی
اجراخوهدشد.
ج:پروژه تلفیقی و به صورت تئوری
د: محتوی محور
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– ارزشمند دانستن هر عمل ………..
الف:وابسته به حسن فعلی و تابع حسن فاعلی است
ب:تابع حسن فعلی و وابسته به حسن فاعلی است
ج:تابع حسن فعلی و حسن فاعلی است
د: وابسته به حسن فعلی و حسن فاعلی است
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– حرکت نفس در مرتبه انسانی چگونه است؟
الف:امری از پیش تعریف شده است البته نقش اراده و انتخاب نیز برجسته است
ب:امری از پیش تعریف شده نیست البته به اراده و انتخاب او نیز بستگی ندارد
ج:امری از پیش تعریف شده نیست بلکه به اراده و انتخاب او بستگی دارد
د:تابعی است از اراده و انتخاب انسان و تحت تاثیر دیگر عوامل تعیین میشود
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
– تربیت از منظر نحوه حضور متربیان و چگونگی برخورداری از آن به کدام دو گونه زیر تقسیم میشود؟
الف: الزامی و اختیاری
ب: رسمی و غیر رسمی
ج: عمومی و خصوصی
د: فردی و اجتماعی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
– اولین لایه از هویت کدام است؟
الف: اعتقادات و ارزشهای دینی
ب: هویت ملی
ج:هویت جنسیتی
د: هویت جهانی یا انسانی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه د
– …………. محور اساسی ارتقای حیات آدمی است و در نتیجه باید مصالح ………. در تمام تصمیمگیریها و برنامهریزیهای اجتماعی مورد تاکید قرار گیرد.
الف: تربیت -آموزشی و علمی
ب: تربیت- تربیتی
ج: آموزشهای عملی- کار و فناوری
د: تربیت- خانواده
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
سوالات استخدامی فنون تدریس آزمون آموزش و پرورش
– یکی از اهداف اساسی در فرایند تعلیم و تربیت میباشد؟
الف) انتقال اطلاعات به دانش آموزان
ب) پرورش تفکر خلاق در دانشآموزان
ج) حفظ نظم و انضباط در کلاس توسط دانشآموزان
د) حضور به موقع معلم در کلاس درس
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– در کدام یک از نظریه های یادگیری بر اهمیت «تجربه مستقیم» فراگیران در یادگیری تاکید میشود؟
الف)نظریه شناختی
ب) نظریه رفتارگرایی
ج) نظریه سازنده گرایی
د) نظریه یادگیری اجتماعی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
– در کدام یک از روشهای تدریس معلم کلاس بر فعالیتهای گروهی و همکاری دانش آموزان تاکید دارد؟
الف)سخنرانی
ب)بارش فکری
ج)نمایش علمی
د)حل مسئله
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– منظور از «هدفهای رفتاری» در کلاس چیست؟
الف) اهدافی که به جنبههای عاطفی و انگیزشی دانش آموزان میپردازند
ب) اهدافی که بر مهارتهای حرکتی و عملی دانشآموزان تاکید دارند
ج) اهدافی که قابل مشاهده و اندازهگیری هستند
د) اهدافی که بر دانش و اطلاعات دانش آموزان تمرکز دارند.
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
– بر اساس نظر صاحب نظران وقتی میگوییم یادگیری رخ داده، با کدام گزینه همخوانی بیشتری دارد؟
الف) کسب مهارت
ب) کسب تجربه
ج) تغییرات نسبتا پایدار در رفتار
د) کسب نمرات مناسب
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
– در کدام روش تدریس به تفاوتهای فردی دانشآموزان توجه کمتری میشود؟
الف) بازگویی
ب) پرسش و پاسخ
ج) حل مسئله
د) سخنرانی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه د
– کدام روش تدریس بیشتر میتواند قدرت انتقادگری و انتقاد پذیری را در دانشآموزان تقویت کند؟
الف) آزمایشگاهی
ب) بحث گروهی
ج) سخنرانی
د) گردش علمی
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
– مهمترین هدف «ارزشیابی در فرایند تدریس» کدام است ؟
الف) اصلاح فرایند آموزشی
ب) تعیین اهداف آموزشی
ج) ارتقای علمی دانشآموزان
د) اجرای فرایند فعالیت
✓پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
سوالات استخدامی اسناد و قوانین بالادستی آزمون آموزش و پرورش
۱۳۵- بر اساس سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کدام گزینه از محورهای توجه ایجاد تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی نمی باشد؟
الف) روز آمد ساختن نظام تعلیم و تربیت
ب) تبیین اندیشه دینی – سیاسی امام خمینی (ره)
ج) اعتلای منزلت اجتماعی معلمان
د) تقویت آداب و مهارتهای زندگی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۳۶- بر اساس سیاست های کلی بهبود مدیریت منابع و معارف با چه هدفی صورت می گیرد؟
الف) نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت
ب) ارتقاء کیفیت و بهره وری نظام آموزش و پرورش
ج) دسترسی به فناوریهای نوین در عرصه آموزش
د) ایجاد زمینه مشارکت خانواده ها
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۳۷- مهم ترین رکن مدرسه کدام گزینه است؟
الف) شورای مدرسه
ب) شورای معلمان
ج) مدیر مدرسه
د) انجمن اولیا و مربیان
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۳۸- شناسایی و بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه خانواده و ارتقاء نقش آنان در تدارک فرصتهای تربیتی و اجرای برنامههای مدرسه ذیل کدام یک از وظایف مدیریتی مدیر مدرسه تعریف شده است؟
الف) برنامه ریزی
ب) سازماندهی
ج) نظارت و ارزشیابی
د) اجرا و پشتیبانی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۳۹- حداکثر سن تحصیل در دوره ابتدایی در مدارس شهری…… تمام و در مدارس روستایی و عشایری ….. خواهد بود.
الف) ۱۴-۱۳
ب) ۱۶ -۱۴
ج) ۱۵-۱۴
د) ۱۵-۱۳
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۴۰- مسئولیت برنامهریزی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانشآموزان با رعایت اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مندرج در برنامه درسی ملی و مقررات مربوطه بر عهده کدام یک از گزینههای زیر میباشد؟
الف) معلم
ب) شورای مدرسه
ج) مدیر مدرسه
د) منطقه آموزش و پرورش
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۴۱- ….. عبارت است از آموزشهایی که با توجه به اهداف آموزشهای دوره متوسطه ضمن تکمیل آموزشهای عمومی با فراهم آوردن مبانی و زمینههای فراگیری علوم نظری فرد را از طریق تقویت روحیه استدلال و تفکر با مبادی علوم و متون آشنا و او را برای طی مدارج عالیه آماده میسازد.
الف) آموزش علمی – عملی
ب) آموزش تخصصی
ج) آموزش عملی
د) آموزش علمی
پاسخ سایت اداریها: گزینه د
۱۴۲- احکام اعضای شورای آموزش و پرورش استان توسط ……. و با امضای ……. صادر میشود.
الف) وزارت آموزش و پرورش – وزیر آموزش و پرورش
ب) اداره کل آموزش و پرورش – مدیر کل آموزش و پرورش
ج) وزارت آموزش و پرورش – رئیس شورای عالی
د) استانداری – استاندار
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
سوالات استخدامی روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری آزمون آموزش و پرورش
۱۴۵- ناتوانی یادگیری (Learning Disability) به بهترین شکل چگونه تعریف میشود؟
الف) یک نوع معلولیت ذهنی شدید که مانع از هرگونه یادگیری در فرد میشود.
ب) مشکل در فرایندهای روانشناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان یا ریاضی اختلال ایجاد میکند.
ج) نتیجه مستقیم تنبلی و عدم تلاش کافی دانش آموز در انجام تکالیف درسی است.
د) یک مشکل رفتاری و انضباطی که دانش آموز برای جلب توجه دیگران بروز میدهد.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۴۶- دانش آموزی در کلاس سوم دبستان، با وجود هوش عادی، در نوشتن املاء کلمات را جا میاندازد و دستخطی بسیار ناخوانا دارد. این علائم به احتمال زیاد نشانه کدام اختلال است؟
الف) نارسا نویسی
ب) نارساخوانی
ج) نارسایی محاسباتی
د) اختلال بیش فعالی
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۴۷ «آموزش چندحسی» به عنوان یک روش موثر درمانی برای اختلالات یادگیری، بر چه اصلی استوار است؟
الف) درگیر کردن همزمان چند حس (مانند بینایی، شنوایی و لامسه) برای یادگیری بهتر.
ب) تمرکز انحصاری بر قویترین حس دانش آموز (مثلاً فقط حس بینایی) در فرآیند آموزش .
ج) استفاده از داروهای شیمیایی برای تقویت حواس مختلف دانش آموز قبل از شروع کلاس .
د) آموزش مفاهیم به صورت کاملاً انتزاعی و بدون استفاده از ابزارهای حسی و عینی .
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۴۸- کدام مورد یکی از اولین و شایعترین نشانههای «نارساخوانی» در دانش آموز کلاس اول دبستان است؟
الف) داشتن مشکل در دویدن و فعالیتهای ورزشی گروهی .
ب) داشتن مشکل در تشخیص و به یادسپاری شکل حروف الفبا
ج) داشتن مشکل در دوستیابی و برقراری ارتباط با همسالان .
د) داشتن مشکل در به خاطر سپردن شعرها و ترانههای کودکانه .
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۴۹- آموزگاری برای کمک به دانش آموز مبتلا به اختلال «نارسایی توجه،» فضای اطراف میز او را از محرکهای دیداری اضافی خالی میکند. این اقدام چه نام دارد و چه هدفی را دنبال میکند؟
الف) روش تقویت مثبت با هدف افزایش رفتارهای مطلوب در دانش آموز .
ب) روش اقتصاد ژتونی با هدف ایجاد انگیزه برای انجام تکالیف .
ج) روش مناسب سازی محیط با هدف کاهش عوامل حواسپرتی.
د) روش آموزش مستقیم با هدف یاد دادن یک مهارت درسی جدید .
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۵۰- آموزگاری میخواهد مفهوم انتزاعی «توکل به خدا» را برای دانش آموزان کلاس دوم دبستان توضیح دهد. با توجه به سطح رشد شناختی آنها، کدام روش آموزشی مناسبتر است؟
الف) ارائه یک سخنرانی کاملاً نظری در مورد تفاوتهای دقیق توکل، رضا و تسلیم .
ب) استفاده از یک داستان عینی مانند پرنده ای که برای یافتن دانه تلاش میکند
ج) درخواست از دانش آموزان برای نوشتن یک انشای صد کلمهای در مورد مفهوم توکل .
د) اثبات وجود خدا از طریق براهین فلسفی پیچیده مانند برهان نظم و علیت .
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۵۱- برای کمک به دانش آموزی که در درس ریاضی مشکل دارد، کدام اقدام اولیه آموزگار مناسبتر است؟
الف) دادن تکالیف بیشتر و پیچیدهتر برای به چالش کشیدن او .
ب) استفاده از وسایل عینی و ملموس مانند چینه و چوب خط
ج) توصیه به والدین برای ثبتنام فوری او در کلاسهای تقویتی .
د) نادیده گرفتن مشکل به امید اینکه به مرور زمان خودبهخود حل شود .
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۵۲- در مواجهه با دانش آموزی که به دلیل مشکلات یادگیری دچار ناامیدی شده، مؤثرترین راهبرد تربیتی چیست؟
الف) تمرکز بر نقاط قوت او در زمینههای دیگر (مانند ورزش یا هنر) و تشویق آنها
ب) مقایسه کردن نمرات او با دانش آموزان ممتاز برای ایجاد انگیزه رقابت در او
ج) نادیده گرفتن کامل احساسات منفی او و تمرکز صرف بر تمرینهای درسی
د) دادن تکالیف بسیار ساده برای جلوگیری از هرگونه شکست و ناکامی
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف- به نظر می آید گزینه د هم درست باشد. با توجه موضوع منظقه تقریبی رشد و شرطی سازی مثبت.
سوالات استخدامی روانشناسی تربیتی آزمون آموزش و پرورش
۱۵۳- آموزگاری پس از مشاهده رفتار مطلوب (مانند اجازه گرفتن) از یک دانشآموز به او یک برچسب آفرین میدهد. این عمل آموزگار نمونه کدام مفهوم است؟
الف) خاموشی
ب) تنبیه
ج) تقویت
د) تصمیم
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
تقویت کننده: ارائه رویداد مطلوب به ارگانیسم که خواستار آن است یا رهانیدن ارگانیسم از چیزی که از آن بیزار است، که هر دو حالت باعث افزایش رفتار میشود و به آن تقویتکننده میگویند. حالت اول که در آن رفتار ارگانیسم برایش چیز مطلوبی به بار میآورد تقویتکننده مثبت و حالت دوم که رفتار ارگانیسم باعث رهایی از چیز نامطلوب میشود، تقویتکننده منفی نام دارد.
۱۵۴- آموزگاری از دانشآموزان میخواهد تا جایی که میتوانند کاربردهای مختلفی برای یک «آجر» پیدا کنند. این تمرین برای پرورش کدام نوع تفکر طراحی شده است؟
الف) همگرا
ب) واگرا
ج) انتقادی
د) انتزاعی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
تفکر همگرا را با هوش مرتبط دانسته و آفرینندگی را معادل تفکر واگرا میداند.
در تفکر همگرا جواب از قبل مشخص است و تنها یک جواب وجود دارد؛ اما در تفکر واگرا جواب قطعی وجود ندارد و ممکن است چندین جواب از لحاظ منطقی درست باشد.
ویژگیهای تفکر واگرا
1- سیالی یا روانی؛ یعنی تولید تعدادی اندیشه در یک زمان معین
2- انعطاف پذیری یا نرمش؛ یعنی تولید اندیشهها و راهحلهای متنوع و غیرمعمول برای یک مسئله
۱۵۵- دانش آموزی با استعداد، از ترس مسخره شدن توسط همکلاسیهایش، عمداً خودش را ضعیف نشان میدهد و در فعالیتهای کلاسی شرکت نمیکند. بهترین راهبرد معلم برای کمک به او چیست؟
الف) صحبت خصوصی با او، تأکید بر ارزش توانمندیهایش و ایجاد فرصتهای موفقیتآ»یز
ب) نادیده گرفتن کامل او تا زمانی که خودش تصمیم بگیرد رفتارش را تغییر دهد.
ج) تنبیه او در حضور جمعبرای اینکه یاد بگیرد تواناییهایش را پنهان نکند.
د) صحبت با همکلاسیهای او و درخواست از آنها برای تمسخر نکردن آن دانشآموز.
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۵۶- وقتی میگوییم دانشآموزان «سبکهای یادگیری» (Learning Styles) متفاوتی دارند، منظور چیست؟
الف) برخی دانش آموزان ذاتاً باهوشتر از دیگران هستند و سریعتر یاد میگیرند.
ب) دانش آموزان روشهای ترجیحی متفاوتی برای دریافت و پردازش اطلاعات دارند.
ج) برخی دانش آموزان به دلیل شرایط خانوادگی، انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارند.
د) دانش آموزان باید فقط از یک روش ثابت و یکسان برای یادگیری استفاده کنند.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
سبک یادگیری: سبک یادگیری، رویکرد شخصی یادگیرندگان به یادگیری، حل مسئله و پردازش اطلاعات است یا روشی است یادگیرنده در یادگیری خود، آن را به روشهای دیگر ترجیح میدهد.
ترجیح یادگیری: وولفک اصطلاح ترجیح یادگیری را بهتر از سبک یادگیری میداند.
– اصطلاحات سبک یادگیری و ترجیح یادگیری معادل هم بهکار میروند.
۱۵۷- بر اساس نظریه «استاد»، دانش آموزی که موفقیت خود را به «شانس» و شکستش را به «سختی امتحان» نسبت میدهد، چه پیامدی را تجربه خواهد کرد؟
الف) افزایش تلاش و پشتکار برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر در آینده
ب) کاهش تلاش و احساس عدم کنترل بر نتایج و پیامدهای تحصیلی
ج) افزایش اعتماد به نفس به دلیل توانایی در تحلیل دقیق موقعیتها
د) بهبود روابط با همکلاسیها به دلیل داشتن نگرش مثبت به زندگی.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
منبع کنترل یا عزت نفس افراد رابطه دارد: علتهای نسبت داده شده به خویشتن یا احساس ارزش شخصی را افزایش میدهد یا موجب یک تصور منفی از خود میشود.
۱۵۸- آموزگاری متوجه میشود که یکی از دانشآموزانش در یادگیری از طریق بحثهای گروهی عالی است، اما در یادگیری از طریق خواندن متن به تنهایی مشکل دارد. این موضوع کدام دیدگاه هوشی را تأیید میکند؟
الف) نظریه هوش عمومی (g-factor) اسپرمن که بر یک توانایی کلی تأکید دارد.
ب) نظریه هوشهای چندگانه گاردنر که بر وجود انواع مختلف هوش تأکید دارد.
ج) نظریه هوش سیال و متبلور کتل که هوش را به دو دسته کلی تقسیم میکند.
د) نظریه هوش هیجانی گلمن که بر اهمیت درک و مدیریت هیجانات تأکید دارد.
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
گاردنر معتقد است که احتمالاً بیش از هشت هوش وجود دارد و در یکی از آثار خود هوش روحانی و هوش وجودی یا هستی گرایانه را نیز مطرح کرده است.
منطور او از طرح این هوشها اذعان به وجود تواناییهای اندیشیدن درباره پرسشهای بزرگ مربوط به معنای زندگی است.
۱۵۹- دانش آموزی که تکالیفش را فقط برای گرفتن نجایزه یا ترس از تنبیه انجام میدهد، دارای کدان نوع انگیزش است؟
الف) انگیزش درونی
ب) انگیزش بیرونی
ج) انگیزش پیشرفت
د) فقدان انگیزش
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
تفاوت انگیزش درونی و بیرونی: انگیزش بیرونی از پاداش بیرونی سرچشمه میگیرد در حالی که منشأ پاداش در انگیزه درونی به کاری که انجام میگیرد وابسته است؛ مانند اشتیاق فرد برای انجام کار
۱۶۰- تفاوت اصلی «مسئولیت» با «مجبوریت» چیست؟
الف) مسئولیت با آگاهی و آزادی همراه است، در حالی که مجبوریت با فشار و اکراه است.
ب) مسئولیت فقط در برابر خداست، در حالی که مجبوریت در برابر انسانهای دیگر است.
ج) مسئولیت همیشه منجر به پاداش میشود، در حالی که مجبوریت همیشه با تنبیه است.
د) مسئولیت یک مفهوم ذهنی است، در حالی که مجبوری یک واقعیت کاملاً عینی است.
سوالات استخدامی سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آزمون آموزش و پرورش
۱۰۹- از اصطلاحات زیر کدام یک معنی محدودتری دارد؟
الف) اندازهگیری
ب) سنجش
ج) آزمودن
د) ارزشیابی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۱۰- ارزشیابی…. ابزاری است که معلم از طریق علاوه بر سنجش رفتار وردی اولین گام آموزشی را معین میکند.
الف) آغازین
ب) تشخیصی
ج) تکوینی
د) بیرونی
۱۱۱- اولین گام در تهیه آزمون های پیشرفت تحصیلی عبارت است از:
الف) تهیه جدول مشخصات آزمون
ب) تعیین نوع سوالات آزمون
ج) تعیین نوع مقیاس اندازه گیری
د) توزیع سوالات در میان بخش های مختلف درسی
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
۱۱۲- کدام یک از موارد زیر از معایب آزمون های هنجار مدار است؟
الف) عدم امکان مقایسه عملکرد افراد
ب) تمرکز بر اهداف آموزشی
ج) عدم ارائه اطلاعات دقیق درباره تسلط بر یک مهارت
د) نیاز به طراحی معیارهای آموزشی
پاسخ سایت اداریها: گزینه ج
۱۱۳- دشواری پیدا کردن مواد متجانس با هدف های آموزشی از معایب آزمون … است.
الف) صحیح غلط
ب) جورکردنی
ج) کامل کردنی
د) چند گزینه ای
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۱۴- کدام یک از روایی های زیر هم مستلزم تحلیل منطقی و هم تحلیل آماری است؟
الف) محتوایی
ب) پیش بینی
ج) صوری
د) سازه
پاسخ سایت اداریها: گزینه د
۱۱۵- مهم ترین عنصر در پوشه کار ….. است.
الف) فهرست محتوا
ب) نمونه برگ خود ارزیابی دانش آموز
ج) نمونه برگ ارزیابی والدین
د) نمونه برگ ارزیابی معلم
پاسخ سایت اداریها: گزینه ب
۱۲۶- کدام یک از ویژگی های زیر برای تکالیف عملکردی در سنجش یادگیری دانش آموزان ضروری است؟
الف) ارتباط مستقیم با اهداف آموزشی
ب) سادگی و کوتاهی تکالیف
ج) عدم نیاز به بازخورد
د)تمرکز بر حفظیات
پاسخ سایت اداریها: گزینه الف
اولین دیدگاه را ثبت کنید