سؤالات حیطه اختصاصی استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش
سؤالات حیطه اختصاصی استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش
مجله اداریها- با نزدیک شدن به زمان آزمون استخدامی، آزمون شبیه سازی با محتوای «سؤالات حیطه اختصاصی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش» منتشر میشود.
سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمونهای استخدامی را در این لینک ببینید.
سؤالات حیطه اختصاصی استخدامی مشاغل کیفیت بخشی
۱- از منظر نویسنده کتاب اردو ماجرای من است هدف نهایی تربیت انسان چگونه توصیف شده است؟
۱) نهایت شکوفایی استعدادهای انسان در قرب الی الله است که برخاسته از توحید عملی میباشد.
۲) نهایت شکوفایی استعدادهای انسان آنجایی است که در بند هیچ اسارتی نباشد و مسیر را خودش با اختیار انتخاب کند.
۳) نهایت شکوفایی استعدادهای انسان آنجایی است که به الهامات و هدایتهای خداوندی چنگ زده و به آنها عمل نماید.
۴) نهایت شکوفایی استعدادهای ،انسان در کمک خواستن از شرایط بیرونی و اجتماعی جامعه است.
پاسخ اداریها: گزینه ۲
۲- امروزه چه عواملی نوجوانان و جوانان ما را بیشتر به مخاطره میاندازد؟
۱) عدم شناخت و درک نیاز واقعی آنان
۲) باور نداشتن به تواناییهای درونی آنان
۳) نبود برنامههای منسجم و هجمههای فرهنگی و قالبهای ضد فرهنگی
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گزینه ۴
۳- در کدام گزینه تعریف تربیت به درستی تبیین نشده است؟
۱) تربیت یعنی شکوفایی موقعیتهای تحصیلی و اجتماعی و معنوی
۲) تربیت یعنی شکوفا کردن استعدادها
۳) تربیت یعنی از آدم انسان ساختن
۴) تربیت یعنی برآوردن نیازها
پاسخ اداریها: گزینه ۱
۴- تعیین هدف …………. نیست بلکه هدف هر موجودی بر اساس ……………… تعریف میشود.
۱) ارادی- فطرت ذاتی و خدایی
۲) سلیقه ای- فطرت ذاتی و خدایی
غیرارادی- امکانات و تواناییهایی که دارد
۴) سلیقهای- امکانات و تواناییهایی که دارد.
پاسخ اداریها: گزینه ۴
۵- حاکم شدن بر استعدادها به عنوان هدف تربیتی کدام مرحله میباشد؟
۱) مرحله قبل از بلوغ ذهنی
۲) مرحله بعد از بلوغ ذهنی
۳) مرحله واسط
۴) موارد ۱ و ۲
پاسخ اداریها: گزینه ۲
۶- کدام گزینه، به مؤلفههای مقابله با تهدیدها جهت آسیب ناپذیر شدن دانشآموز اشاره میکند؟
۱) آموزش محوری
۲) محبت محوری
۳) حریت و آزادمنشی
۴) ایمان و معنویت
پاسخ اداریها: گزینه ۳
۷- کدام عنصر مقابله با تهدیدها ، با شناخت توانمندیها و ارزشمندیهای خود حاصل میشود؟
۱) آزاد منشی
۲) تفکر و تحلیل
۳) حریت
۴) شخصیت
پاسخ اداریها: گزینه ۴
۸- اگر اردو را محلی برای تجمع و تفریح و تمرین افراد بدانیمT از کدام دیدگاه به آن نگریسته ایم؟
۱) فعالان عرصه تربیت
۲) فرهنگ دهخدا
۳) فرهنگ عمید
۴) روانشناسان حوزه تعلیم و تربیت
پاسخ اداریها: گزینه ۳
۹- در کدام گزینه به نتیجه انتقال پیام به صورت غیر مستقیم و الگوپذیری مخاطبان در اردو اشاره شده است؟
۱) تبدیل شدن اردو به یک برنامه تاثیرگذار و کم نظیر
۲) فراهم شدن زمینه شناسایی و بروز تمام استعدادها و تمایلات
۳) وفاداری ، اعتماد و آزمودن دوست
۴) شناسایی نقاط قوت و ضعف
پاسخ اداریها: گزینه ۱
۱۰- تقویت شناخت باور و رفتارهای خوب مخاطبین به کدام اهداف اردویی تعلق دارد؟
۱) اهداف عملیاتی
۲) اهداف عملیاتی گرایشی
۳) اهداف کلان
۴) اهداف عملیاتی رفتاری
پاسخ اداریها: گزینه ۳
۱۱- کدام گزینه به اهداف عملیاتی اردو اشاره دارد؟
۱) ایجاد و تقویت شخصیت ، حریت و تفکر
۲) تقویت شناخت باور و رفتارهای خوب مخاطبین
۳) توجه به نعمتهای الهی و داشته های خود
۴) گسترش خلاقیتهای علمی مهارت افزایی و کشف استعدادهای نهفته
پاسخ اداریها: گزینه ۳
۱۲- کدام سوال در مورد شغل معلمی مهم تر است؟
۱) در کلاس درس چگونه باید بود؟
۲) چگونه به اهداف متعالی معلمی برسیم؟
۳) چگونه مدیریت موفقی در کلاس درس داشته باشیم؟
۴) چرا باید معلم بود؟
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۱۳- پیش نیاز درک نقش معلم در کلاس فهم کدام مولفه میباشد؟
۱) جهان بینی انسان
۲) تفکرات انسان
۳ نقش انسان در هستی
۴) نقش انسان در زندگی
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۱۴- سازنده عقیده ها جهت تحمل نظامها و احکام در کدام گزینه مطرح شده است؟
۱) جهان بینی
۲) تفکر و بینش
۳) صالح بودن
۴) موارد ۱ و ۲
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۱۵- در تحمل بار سنگین معلمی چه نوع تفکری مقدم است؟
۱) تفکر در انسان و جهان
۲) تفکر در نظامها و احکامها
۳) تفکر در علت و معلول
۴) تفکر در نظام انسانیت
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۱۶- اگر انسان در استعدادهای خویش تفکر ،کند پی میبرد که کار اصلی اش در این دنیا چیست؟
۱) رفاه و حرکت
۲) لذت و حرکت
۳) حرکت و رفتن
۴) خوردن و خوش بودن
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۱۷- لازمه تحرک داشتن معلم در کدام گزینه تبیین شده است؟
۱) داشتن استعداد و عقل و استدلال
۲) داشتن عشق بر اساس شناخت
۳) داشتن روحی ملکوتی و سیال
۴) داشتن تفکر بر اساس شناخت
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۱۸- کار اول هر انسان در گستره زندگی چیست؟
۱) دیگر سازی
۲) خودسوزی
۳) خودسازی
۴) تقواسازی
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۱۹- اگر انسانی بتواند همه هستی را هماهنگ و یگانه و همراه و همساز ببیند و هیچ حرکتی را بی حساب و کتاب نداند، چگونه انسانی است؟
۱) انسان مخلص
۲) انسان مجاهد
۳) انسان متقی
۴) انسان مومن
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۰- معنی اینکه انسان به توحید با خویش برسد در کدام گزینه آمده است؟
۱) یکسان بودن باطن و ظاهر
۲) خودش را فراموش نکند
۳) هماهنگ کردن واقعیت موجود خویش با حقیقت متعالی انسان
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۱- طبق کتاب تربیت کودک استاد صفایی شدیدترین نیازها در این قرن وحشی چیست؟
۱) نیاز جهت دادن و شکل دادن
۲) نیاز کشف کردن استعدادها
۳) نیاز رهبری کردن و تربیت نمودن و بارور ساختن
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۲- تربیت مورد نظر استاد صفایی در کتاب تربیت کودک چیست؟
۱) تربیتی که مسخ انسان باشد و نفی او باشد
۲) تربیتی که داغ کردن و در آغوش کشیدن باشد.
۳) تربیتی که شاخ و برگ دادن باشد
۴) تربیتی که روشنی دادن و ریشه دادن و زمینه فراهم کردن باشد.
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۳- در چه صورت مربی و رهبر به افراد خود ستم روا میدارد؟
۱) اگر مطالب اضافه و خارج از موضوع به آنها نشان دهد
۲) اگر فقط یک راه را به آن نشان داده و حق انتخاب را از آنها بگیرد.
۳) اگر نیت و عملش با هم هماهنگ نباشد
۴) اگر راه های مختلف را به افراد نشان داده و برای آنها حق انتخاب قائل شود.
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۲۴- به نظر نگارنده کتاب تربیت کودک، معایب داستانهای موجود چیست ؟ «درست ترین گزینه انتخاب شود»
۱) علمی نبودن و سطحی بودن
۲) علمی بودن و عمیق نبودن
۳) شعاری بودن و علمی نبودن
۴) علمی بودن سطحی بودن و شعاری بودن
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۵- اگر نویسنده به زمینهها و فلسفه اصلی داستان توجهی نکند کدام عیب داستان مصداق پیدا می کند؟
۱) شعاری بودن
۲) علمی بودن
۳) سطحی بودن
۴) تبلیغی بودن
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۲۶- عیب علمی بودن داستان با کدام مورد برطرف میشود؟
۱) دانش آموز نتیجه ها و برداشتهای نویسنده را بشنود.
۲) نویسنده به فکر و حافظه و خودآگاه مخاطب توجه کند
۳) نویسنده به مبانی فلسفی و زمینهای اصل داستان توجه نماید.
۴) نویسنده به جنبه ناخودآگاه انسان و هنر و تخیل توجه نماید.
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۲۷- کدام خصیصه باعث میشود که کودک تقلید نکرده و تحت تاثیر هر حرفی قرار نگیرد؟
۱) شخصیت و استقلال
۲) حریت و آزادمنشی
۳) تفکر و تحلیل
۴) اخلاص و حریت
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۲۸- کدام گزاره به ویژگی حریت و آزادمنشی کودک اشاره دارد؟
۱) با حریت کودک در برابر هر مسئله چرایی دارد و در برابر هر عقیده سنگری دارد
۲) با حریت، کودک ساخته میشود و اگر روزی اشتباه کرد لجاجت نخواهد کرد.
۳) با حریت کودک، رکودها را می شکند
۴) با حریت کودک، تحت تاثیر هر مکتب و عقیده ای قرار نمی گیرد
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۲۹- در روش تربیتی اسلام سه وظیفه مربی چیست؟
۱) تزکیه و آزادی
۲) تعلیم و آموزش
۳) تذکر و یادآوری
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۳۰- کدام عامل تربیتی به آبی تشبیه شده که به گیاه میرسد؟
۱) ترس
۲) قهر
۳) محبت و احسان
۴) وعده و وعید و پاداش
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۳۱- کدام گزاره نادرست است؟
۱) وقتی که روشهای مثبت تربیتی مانند تشویق و توجه موثر واقع نشوند و نیاز به ایجاد فاصله موقت و بازنگری رفتاری کودک باشد میتوان از روش قهر استفاده کرد.
۲) نبود ترس به دلیل فقدان تعلق و علاقه است.
۳) مربی با استفاده از تدبیر و تاکتیک و نقشه ریزی دقیق میتواند به گسترش شخصیت و حریت و تفکر کودک کمک کند.
۴) وازدگی و رهاسازی باعث میشود تا کودک در محیطهای ناآشنا احساس ناامنی کند.
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۳۲- واکنش درست مربی نسبت به زشتیها و آلودگیها چگونه باید باشد؟
۱) ایجاد حس وازدگی و نفرت نسبت به زشتیها و آلودگیها
۲) دادن اطلاعات کامل در مورد زشتیها و آلودگیها به دانش آموز
۳) تشویق کودک به کنجکاوی و تحقیق درباره زشتی و آلودگی
۴) حبس کودک و دور نگه داشتن وی از تماس با آلودگیها و زشتیها
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۳۳- در قرآن بین ما فی الانسان و ما فی الشرایط به کدام یک اصالت داده شده است؟
۱) هر دو
۲) فقط ما في الانسان
۳) فقط ما في الشرايط
۴) متغیر است
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۳۴- اینکه قرآن اصالت را به ما فی الانسان داده است. در کدام عبارت زیر نمود پیدا میکند؟
۱) شاگرد را میتوان قالبی تربیت کرد
۲) شاگرد را می توان با توجه به شرایط بیرونی تربیت کرد.
۳) شرایط درونی در تربیت دانش آموز اهمیت خاصی ندارد.
۴) شاگرد را نمیتوان قالبی تربیت کرد
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۳۵- روش خاص قرآن برای تربیت در کدام گزینه آمده است؟
۱) طرح واقعیات به صورت مرئی و نامرئی
۲) طرح واقعیات به صورت کلی و جزئی
۳) طرح واقعیات مرئی و نامرئی به عنوان کلی واقعیت
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۳۶- قرآن از انسانهایی که هرچه دارند برایشان مسئله و بار مسئولیت است با چه تعبیری یاد میکند؟
۱) انسان متقی
۲) انسان بهشتی
۳) انسان بخشنده
۴) انسان دیندار
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۳۷- ریشه همه حرکتهای اجتماعی مثبت و منفی چیست؟
۱) احساس نیاز به امنیت
۲) احساس نیاز به قدرت
۳) احساس نیاز به وحدت
۴) احساس نیاز به آزادی
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۳۸- جدال بین انبیا و مستکبران ریشه در چه مفهوم مهمی دارد ؟
۱) قدرت
۲) آزادی
۳) وحدت
۴) امنیت
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۳۹- حضور کل در جز در حاکمیت حیوان چگونه است؟
۱) طبیعی
۲) عرضی
۳) قشری
۴) عرضی و قشری
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۴۰- از تنظیم شرایط خارجی برای به فعلیت رساندن ما فی الانسان تحت عنوان چه اصطلاحی یاد شده است؟
۱) تعلیم
۲) تربیت
۳) یادگیری
۴) رشد
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۴۱- تعریف تعلیم در کدام گزینه آمده است؟
۱) فعلیت رساندن استعداد
۲) به کمال رساندن مستعد کمال
۳) فعلیت رساندن کمال
۴) انتقال علم از یکی به دیگری و باسواد کردن
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۴۲- تعریف تربیت در کدام گزینه به درستی آمده است؟
۱) انتقال علم از یکی به دیگری
۲) به کمال رساندن مستعد کمال
۳) به فعلیت رساندن استعداد
۴) موارد ۲ و ۳
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۴۳- از مقایسه تعلیم و تربیت چه نتیجه ای حاصل میشود؟
۱) تربیت شاخه ای از تعلیم است
۲) تعلیم شاخه ای از تربیت است
۳) هیچ رابطه ای ندارند
۴) تعلیم و تربیت مترادف یکدیگرند
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۴۴- مرز بین خیانت و خدمت و ظلم و احسان چیست؟
۱) فراهم کردن زمینه تسلط نفسانیت بر انسان
۲) فعال کردن انسانیت و یا به تعطیل کشاندن آن
۳) فراهم کردن حکومت انسانیت بر نفسانیت
۴) هیچکدام
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۴۵- از حاکمیت مستمر انسانیت بر هوای نفس در پرتو آگاهی و تعهد تحت عنوان چه تعبیری یاد شده است؟
۱) تربیت یعنی تنظیم لحظه به لحظه
۲) تعلیم یعنی انتقال علم از یکی به دیگری
۳) به فعلیت رساندن استعداد
۴) به کمال رساندن مستعد کمال
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۴۶- هماهنگ کردن شرایط بیرونی برای محکومیت انسان نسبت به فساد درونی و فساد بیرونی تحت چه عنوانی به درستی آمده است ؟
۱) تربیت نااهلان
۲) تربیت منفی یا نفسانی
۳) تربیت مثبت
۴) تربیت گردوان بر گنبد
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۴۷- تنبیهات در تعلیم و تربیت مثل چیست؟
۱) عبرت و واکسینه
۲) دارو و درمان
۳) دلسوزی
۴) همه موارد
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۴۸- دلیل اینکه علوم انسانی حساسترین بخش علم است در کدام گزینه عنوان شده است؟
۱) با علم مرتبط است
۲) با تربیت سر و کار دارد.
۳) با انسان مرتبط است
۴) با تعلیم و آموزش سر و کار دارد
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۴۹- جنگ بین الملل در کدام گزینه معنی شده است ؟
۱) کامل شدن منازعات ساده بین افراد
۲) تکامل نظامی گری
۳) کامل شدن تقصیرات و گناهها
۴) تکامل تربیتهای ناصحیح
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۵۰- کدام گزینه خودکفایی و رسیدن به هدف نهایی را به درستی تبیین میکند؟
۱) عواملی که انسان را خود آگاه میکند
۲) عواملی که انسان را مترقی میکند
۳) عواملی که انسان را متدبر میکند
۴) عواملی که انسان را متدین میکند
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۵۱- در اسلام هدف مربی در کدام گزینه آمده است؟
۱) انسان متفکر
۲) انسان متحول
۳) تدین انسان
شکوفایی انسانیت
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۵۲- در قرآن نصیحت و اندرز در حضور دیگران چه حکمی دارد؟
شماتت و ملامت
۲) مفید و مناسب
۳) رد شده و نامناسب
۴) عصیان و کفران
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۵۳- کدام جنبه از انسان درس درد را خوب میفهمد؟
۱) جنبه ایستا
۲) جنبه پویا
۳) جنبه حرکت
۴) جنبه اندرز پذیری
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۵۴- داروی درمان کسی که در جنبه ایستا به سر میبرد چیست؟
۱) تعلیم
۲) تربیت
۳) موعظه
۴) تنبیه
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۵۵- هدف تنبیه از نظر قرآن در کدام گزینه مشهود است؟
۱) لست عليهم بمصيطر
۲) جعل اهلها شيعا
۳) لعلهم يرجعون
۴) علا في الارض
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۵۶- کدام آیه به سیاست استعماری و تفرقه اندازی فرعون اشاره دارد ؟
۱) لست عليهم بمصيطر
۲) علو في الارض
۳) جعل اهلها شيعا
۴) لا يريدون علو في الارض
پاسخ اداریها: گرینه ۳
۵۷- زیربنای اساسی تمام برنامههای استعماری فرعون در سیاست در کدام گزینه آمده است؟
۱) برتری جویی در زمین
۲) ادعای خدایی کردن
۳) توهین به موسی
۴) گروه گروه کردن مردم و ایجاد تفرقه
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۵۸- دومین برنامه مهم طاغوتیان و فرعونیان جهت تسلط بر کشورها چیست؟
۱) تفرقه
۲) استضعاف و بیچارگی
۳) حفظ افراد قابل هضم و جذب در نظام خود
۴) موارد ۲ و ۳
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۵۹- وقتی انسان بر خلاف علمش عمل نکند چه تعبیری به کار میرود؟
۱) بهداشت روح
۲) بهداشت فکر
۳) بهداشت زبان
۴) بهداشت قلب
پاسخ اداریها: گرینه ۴
۶۰- اگر فردی، بدهکاری خود را طلبکاری و مالک بودن قلمداد کند کدام موضوع حادث میشود؟
۱) عجب
۲) تکبر
۳) غرور
۴) هیچ کدام
پاسخ اداریها: گرینه ۱
۶۱- وسع به کدام مورد اشاره میکند؟
۱) تواناییهای انسان
۲) ظرفیت انسان
۳) تفکرات انسان
۴) داراییهای مادی انسان
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۶۲- نسبت بین تکلیف و قدرت چیست؟
۱) تقوا
۲) عدل
۳) قضاوت
۴) شایستگی
پاسخ اداریها: گرینه ۲
۶۳- ملاک حق و باطل برای شاگرد در کدام گزینه نمایان است ؟
۱) ما في الشرایط و ویژگیهای او
۲) ما في الانسان و ویژگیهای او
۳) نظر اکثریت جامعه ملاک قطعی است
۴) نظر علما و فقها نظر قطعی و حتمی است
پاسخ اداریها: گرینه ۲
کتابهای استخدامی از انتشارات معتبر را میتوانید از فروشگاه اینترنتی اداریها تهیه کنید.
جزئیات منابع آزمون را در لینکهای زیر ببینید:
- منابع آزمون استخدام مربی امور تربیتی و سبک زندگی سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مربی تربیت بدنی و سلامت سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مشاور در وزارت آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مربی امور تربیتی و مشاوره سال ۱۴۰۳
چقدر پاسخ هاتون غلطه