سوالات تستی قانون برنامه هفتم توسعه با پاسخ تشریحی (آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی)
نمونه سوالات تستی قانون برنامه هفتم توسعه با پاسخ تشریحی (آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی)
مجله اداریها- در دوازدهمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور، مبحث “آشنایی با اسناد و قوانین بالادستی” به حیطه عمومی آزمونها اضافه شده است. این مبحث شامل دروسی از جمله “قانون برنامه هفتم پیشرفت” است.
با توجه به حجیم بودن این قانون و تنوع موضوعات مندرج در آن و وجود جداول با اعداد و ارقام بسیار، به نظر میرسد تهیه و انتشار تست در این خصوص صرفاً جنبه آشنایی با نوع سؤالات ممکن برای مطالعه دقیق این قانون را دارد و در این فرصت کوتاه باقیمانده لازم است صرفاً متن قانون خوانده شود.
دانلود فایل کتاب قانون برنامه هفتم پیشرفت
نمونه سوالات تستی قانون برنامه هفتم توسعه
فصل اول : رشد اقتصادی
۱. بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه، متوسط رشد سالانه اقتصادی برای سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ چند درصد تعیین شده است؟
الف) ۶ درصد
ب) ۷ درصد
ج) ۸ درصد
د) ۹ درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – متوسط رشد سالانه اقتصادی در برنامه هفتم توسعه ۸ درصد تعیین شده است. این هدف به منظور تحقق رشد پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنامهریزی شده است
۲. در برنامه هفتم توسعه، سهم رشد بهره وری کل عوامل تولید در تأمین رشد اقتصادی چند درصد در نظر گرفته شده است؟
الف) ۱.۵ درصد
ب) ۲.۰ درصد
ج) ۲.۸ درصد
د) ۳.۵ درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج- سهم رشد بهرهوری کل عوامل تولید در تأمین رشد اقتصادی ۲.۸ درصد در نظر گرفته شده است. این افزایش بهرهوری نقش مهمی در بهبود عملکرد اقتصادی و کاهش هزینهها دارد .
۳. بر اساس اهداف کمی برنامه هفتم توسعه، رشد سالانه شاغلین چند درصد هدفگذاری شده است؟
الف) ۲.۵ درصد
ب) ۳.۰ درصد
ج) ۳.۵ درصد
د) ۴.۰ درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج- رشد سالانه شاغلین در برنامه هفتم توسعه ۳.۵ درصد هدفگذاری شده است. این هدف با توجه به نیاز کشور به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری تعیین شده است
۴. رشد سالانه صادرات غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه چه مقداری هدفگذاری شده است؟
الف) ۱۰ درصد
ب) ۱۵ درصد
ج) ۲۰ درصد
د) ۲۳ درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه د- رشد سالانه صادرات غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه ۲۳ درصد هدفگذاری شده است. این هدف به منظور کاهش وابستگی به صادرات نفتی و تنوعبخشی به اقتصاد کشور تعیین شده است.
فصل دوم : اصلاح نظام بانکی و مهار تورّم
۵. بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی با نسبت کفایت سرمایه زیر چند درصد باید ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برنامه، برنامه افزایش سرمایه نقدی و سایر روشهای مورد تأیید را ارائه دهند؟
الف) ۵ درصد
ب) ۶ درصد
ج) ۷ درصد
د) ۸ درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – بر اساس بند الف ماده ۸، بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی با نسبت کفایت سرمایه زیر ۸ درصد موظفند ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برنامه، برنامه افزایش سرمایه نقدی و سایر روشهای مورد تأیید را ارائه دهند.
۶. کدام نهاد مسئول ارزیابی دقیق کیفیت دارایی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است؟
الف) وزارت اقتصاد
ب) سازمان بورس
ج) بانک مرکزی
د) شورای پول و اعتبار
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج – بر اساس بند ب ماده ۸، بانک مرکزی مسئول ارزیابی دقیق کیفیت دارایی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.
۷. بانک مرکزی میتواند پس از ارزیابی کیفیت داراییها و شناسایی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ناتراز قابل احیاء و غیرقابل احیاء، چه شرکتی را تأسیس کند؟
الف) شرکت سرمایهگذاری
ب) شرکت مدیریت داراییهای بانکی
ج) شرکت تسهیلات مالی
د) شرکت نظارتی بانکی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – بر اساس بند پ ماده ۸، بانک مرکزی میتواند نسبت به تأسیس شرکت مدیریت داراییهای بانکی اقدام کند.
۸. کدام گزینه از اختیارات بانک مرکزی به منظور ساماندهی بانکها و مؤسسات اعتباری نیست؟
الف) لغو مجوز فعالیت بانک
ب) عزل اعضای هیأت مدیره
ج) انتصاب ناظر یا ناظران مقیم
د) اعطای تسهیلات مالی
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – بر اساس بند ت ماده ۸، اعطای تسهیلات مالی جزء اختیارات بانک مرکزی به منظور ساماندهی بانکها و مؤسسات اعتباری نیست.
۹. کدام بند مربوط به الزام بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به ارائه و اجرای برنامه اصلاح ساختار مالی است؟
الف) بند الف
ب) بند ب
ج) بند ت
د) بند ج
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج – بر اساس بند ت ماده ۸، بانک مرکزی میتواند بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را ملزم به ارائه و اجرای برنامه اصلاح ساختار مالی کند.
فصل سوم : اصلاح ساختار بودجه
۱۰. براساس ماده ۱۳ کلیات بودجه، دولت میتواند لوایح بودجه سالانه کل کشور را برای چند سال متوالی به طور همزمان ارائه نماید؟
الف) یک سال
ب) دو سال
ج) سه سال
د) چهار سال
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – مطابق بند (الف) ماده ۱۳، دولت میتواند لوایح بودجه سالانه کل کشور را برای دو سال متوالی بهطور همزمان ارائه نماید.
۱۱. بر اساس ماده ۱۳ کلیات بودجه، قانون بودجه کل کشور نباید شامل کدام یک از موارد زیر شود؟
الف) سیاستهای پولی
ب) سیاستهای بانکی
ج) برنامههای توسعه
د) همه موارد فوق
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – مطابق بند (ب) ماده ۱۳، قانون بودجه کل کشور نباید متعرض احکام غیر بودجهای از جمله سیاستهای پولی، بانکی، اعتباری، ارزی، تجاری و اصلاح یا تغییر در قوانین دائمی یا برنامههای توسعه شود.
۱۲. سازمان مکلف است با همکاری کدام دو نهاد نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت اقدام نماید؟
الف) وزارت کشور و بانک مرکزی
ب) وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی
ج) وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه
د) بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی است. مطابق بند (پ) ماده ۱۳، سازمان مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت اقدام نماید.
۱۳. بر اساس ماده ۱۳، پرداختهای دستگاههای اجرایی از طریق کدام حساب انجام میشود؟
الف) حساب اعتباری ذینفع نهایی
ب) حساب پشتیبان
ج) حساب عاملین ذیحساب
د) حساب پرداخت دستگاههای اجرایی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب- مطابق بند (پ) ماده ۱۳، تمامی پرداختهای دستگاههای اجرایی از حساب پشتیبان حسابهای اعتباری نزد خزانهداری کل کشور تأمین و در وجه ذینفع نهایی صورت میپذیرد.
۱۴. بر اساس ماده ۱۳، دستگاههای اجرایی که از منابع بودجه کل کشور استفاده میکنند، مکلفند برنامه عملیاتی خود را تا چه تاریخی به سازمان ارائه نمایند؟
الف) پایان تیرماه
ب) پایان مردادماه
ج) پایان شهریورماه
د) پایان دیماه
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – مطابق بند (ت) ماده ۱۳، دستگاههای اجرایی که از منابع بودجه کل کشور استفاده میکنند، مکلفند برنامه عملیاتی خود را حداکثر تا پایان مرداد هر سال برای استفاده در تهیه لایحه بودجه سال بعد به سازمان ارائه نمایند.
فصل چهارم : اصلاح نظام مالیاتی
۱۵. طبق ماده ۲۷، وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت و شمولیت نرخ صفر در سالهای برنامه چه وضعیتی دارد؟
الف) تنها با تصویب مجلس ممکن است
ب) بهطور کامل ممنوع است
ج) فقط برای اشخاص حقیقی مجاز است
د) فقط برای اشخاص حقوقی مجاز است
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – طبق بند الف ماده ۲۷، وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی جدید در سالهای برنامه ممنوع است.
۱۶. مطابق ماده ۲۷، چه میزان از درآمد مالیاتی ازدسترفته دولت از محل معافیتها و بخشودگیهای مالیاتی در خصوص مالیات بر درآمد هر شخص حقیقی مجاز است؟
الف) بیشتر از ده میلیارد ریال در سال
ب) بیشتر از پنج میلیارد ریال در سال
ج) بیشتر از سه میلیارد ریال در سال
د) بیشتر از یک میلیارد ریال در سال
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – بر اساس بند ب ماده ۲۷، میزان درآمد مالیاتی ازدسترفته دولت از محل مجموع معافیت، نرخ صفر، اعتبار، کاهش نرخهای مالیاتی و بخشودگیهای مالیاتی در خصوص مالیات بر درآمد هر شخص حقیقی نمیتواند بیشتر از پنج میلیارد ریال در سال باشد.
۱۷. طبق ماده ۲۷، در چه صورتی بانکها، مؤسسات اعتباری و سایر مراجع مکلف به ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور میشوند؟
الف) تنها در صورت درخواست مستقیم رئیس سازمان
ب) به صورت برخط در اختیار این سازمان قرار دهند
ج) فقط در صورت تایید هیأت وزیران
د) فقط در موارد مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – مطابق بند ج ماده ۲۷، بانک مرکزی، کلیه بانکها، مؤسسات اعتباری، صندوقهای قرضالحسنه، شهرداریها، پلیس راهور فراجا، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند اطلاعات مورد درخواست سازمان امور مالیاتی کشور را به صورت برخط در اختیار این سازمان قرار دهند.
فصل پنجم : اصلاح صندوق های بازنشستگی
۱۸. مطابق ماده ۲۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طی چه مدت نسبت به اصلاح ساختار صندوقهای بازنشستگی اقدام نماید؟
الف) سه ماه
ب) شش ماه
ج) یک سال
د) دو سال
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج – بر اساس بند الف ماده ۲۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف مدت یکسال پس از ابلاغ برنامه، نسبت به اصلاح ساختار صندوقهای بازنشستگی اعم از ادغام، انحلال، انتقال و همچنین ایجاد سازوکار تنظیمگری بیمههای اجتماعی طی مراحل قانونی اقدام نماید.
۱۹. در ماده ۲۹، دولت مکلف است در طول برنامه و در قالب بودجههای سنواتی بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را چگونه تأدیه کند؟
الف) به صورت نقدی
ب) از محل سهام شرکتهای دولتی بورسی قابل واگذاری
ج) با افزایش مالیات
د) از محل درآمدهای نفتی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – طبق بند ب ماده ۲۹، دولت مکلف است در طول برنامه و در قالب بودجههای سنواتی نسبت به تأدیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از محل سهام شرکتهای دولتی بورسی قابل واگذاری، مشروط به آنکه این سهام از چهل و نه درصد تجاوز ننماید و مدیریت اداره آنها به این صندوقها واگذار نشود، اقدام نماید.
۲۰. مطابق ماده ۲۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ضوابط سرمایهگذاری سازمانها و صندوقهای بازنشستگی را به نحوی تهیه و تصویب کند که تا پایان برنامه چه درصدی از داراییهای صندوقها در قالب سهام غیرمدیریتی سودآور باشد؟
الف) پنجاه درصد
ب) شصت درصد
ج) هفتاد درصد
د) هشتاد درصد
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – بر اساس بند پ ماده ۲۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ضوابط سرمایهگذاری سازمانها و صندوقهای بازنشستگی را به نحوی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند که تا پایان برنامه هشتاد درصد از داراییهای صندوقها در قالب سهام غیرمدیریتی سودآور باشد.
۲۱. دستگاههای اجرایی مکلف به تسویه قراردادهای خود با اشخاص حقیقی در صورت دریافت چه تأییدیهای هستند؟
الف) تأییدیه مالیاتی
ب) تأییدیه بانک مرکزی
ج) تأییدیه پرداخت حق بیمه
د) تأییدیه شهرداری
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج – طبق بند ت، دستگاههای اجرایی مکلفند تسویه قراردادهای خود با اشخاص حقیقی را منوط به اخذ تأییدیه پرداخت حق بیمه توسط اشخاص مذکور به سازمان تأمین اجتماعی نمایند.
برای تهیه کتاب چاپی قانون بر روی لینک زیر کلیک کنید: |
فصل ششم : تامین اجتماعی، سیاست های حمایتی و توزیع عادلانه
۲۲. کدام یک از موارد زیر در راستای توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد در ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه ذکر نشده است ؟
الف) بهرهمندی مساوی ایرانیان از یارانه حاملهای انرژی
ب) برقراری مالیات با نرخ صفر برای خانوارهای پایینتر از خط فقر
ج) طراحی نظام تأمین اجتماعی چندلایه
د) افزایش حقوق کارمندان دولتی
پاسخ مجله اداریها: گزینه د
۲۳. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به انجام کدام یک از اقدامات زیر است ؟
الف) شناسایی اقشار کمدرآمد با رویکرد اجتماعمحور
ب) برقراری مالیات با نرخ صفر
ج) فراهمسازی زیرساختهای لازم برای بهینهسازی مصرف انرژی
د) ارتقاء اثربخشی و افزایش رضایتمندی جامعه هدف ایثارگران
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی اقشار کمدرآمد با رویکرد اجتماعمحور و ارائه بسته معیشتی پایه به خانوارهای کمدرآمد است. سایر گزینهها به وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط میشود.
۲۴. کدام یک از دستگاههای زیر موظف به راهاندازی پنجره واحد خدمات حمایتی است؟
الف) وزارت امور اقتصادی و دارایی
ب) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ج) سازمان امور مالیاتی کشور
د) بنیاد شهید و امور ایثارگران
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است تا پایان سال اول برنامه، پنجره واحد خدمات حمایتی و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار را به طور کامل راهاندازی نماید.
۲۵. سازمان امور مالیاتی کشور چه وظیفهای در راستای برنامه هفتم توسعه دارد؟
الف) ارائه بسته معیشتی پایه به خانوارهای کمدرآمد
ب) ارائه اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ج) برقراری مالیات با نرخ صفر برای خانوارهای پایینتر از خط فقر
د) اصلاح و تجمیع قوانین و مقررات خدماترسانی به ایثارگران
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – سازمان امور مالیاتی کشور موظف است زمینههای لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه اطلاعات آن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهصورت برخط فراهم نماید.
فصل هفتم : امنیت غذا و ارتقا تولید محصولات کشاورزی
۲۶. وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری سازمان و سایر دستگاههای اجرایی بر اساس اسناد آمایش سرزمین و شرایط اقلیمی چه کاری انجام دهد؟
الف) ارائه بستههای معیشتی پایه به خانوارهای کمدرآمد
ب) تهیه برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) محصولات اساسی و منتخب هر ساله
ج) تنظیم بازار محصولات کشاورزی
د) تصویب قوانین جدید برای حمایت از کشاورزان
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – وزارت جهاد کشاورزی موظف است برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) محصولات اساسی و منتخب را هر ساله تهیه و تا یک ماه قبل از فصل کشت در هر حوضه و دشت تعیین نماید.
۲۷. در صورت عدم رعایت برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) تعیینشده، چه اتفاقی برای حمایتهای دولتی میافتد؟
الف) حمایتها ادامه مییابد
ب) حمایتها به میزان نصف کاهش مییابد
ج) حمایتها قطع میشود و به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است
د) کشاورزان ملزم به پرداخت جریمه مالی میشوند
پاسخ مجله اداریها: گزینه ج- حمایت از بهرهبرداران متناسب با میزان رعایت برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) تعیینشده صورت میگیرد و در غیر این صورت هرگونه حمایت به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.
۲۸. قیمت خرید تضمینی برای مازاد محصول تولیدی نسبت به سال ۱۴۰۱ چگونه محاسبه میشود ؟
الف) بر اساس قیمت بازار داخلی
ب) بر اساس قیمت تمامشده وارداتی به نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا
ج) بر اساس قیمت جهانی محصولات کشاورزی
د) بر اساس قیمت تعیینشده توسط وزارت جهاد کشاورزی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب – قیمت خرید تضمینی برای مازاد محصول تولیدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بر اساس قیمت تمامشده وارداتی (قیمت واردات و هزینههای مترتب بر آن نظیر حملونقل و انبارداری) همان محصول به نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا محاسبه میگردد.
فصل هشتم : نظام مدیریت یکپارچه منابع آب
۲۹. وزارت نیرو به منظور کاهش ساختارهای موازی و هزینههای بالاسری تا پایان سال دوم برنامه چه اقدامی باید انجام دهد؟
الف) تدوین قوانین جدید برای مدیریت آب
ب) تنظیم مقررات برای کاهش صادرات آب مجازی
ج) ایجاد بازار مبادله آبهای غیرمتعارف
د) رفع تعارض منافع شرکتی از طریق ادغام یا انحلال و اصلاح ساختار شرکتهای زیرمجموعه
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – وزارت نیرو مکلف است تا پایان سال دوم برنامه، برای کاهش ساختارهای موازی، کاهش هزینههای بالاسری و تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدیگری، نسبت به رفع هرگونه تعارض منافع شرکتی در مدیریت بخش آب از طریق ادغام یا انحلال و همچنین اصلاح ساختار و اساسنامههای شرکتهای زیرمجموعه خود، پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران اقدام نماید.
۳۰. به منظور مدیریت یکپارچه تالابها و دریاچههای کشور، وزارت نیرو تا پایان سال اول برنامه چه اقدامی باید انجام دهد ؟
الف) ایجاد بازار مبادله آبهای غیرمتعارف
ب) جلب مشارکت بهرهبرداران در دشتهای پیرامون تالابها و دریاچهها
ج) وضع عوارض صادرات برای کالاهای آببر
د) اعلام نقاط گلوگاهی به وزارت کشور و راه و شهرسازی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب- وزارت نیرو مکلف است تا پایان سال اول برنامه، سازوکارهای اجرایی لازم را برای مدیریت یکپارچه تالابها و دریاچههای کشور با تأکید بر وظایف و اختیارات وزارتخانههای جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست و با جلب مشارکت بهرهبرداران در دشتهای پیرامون تالابها و دریاچهها ایجاد نماید.
۳۱. کدام یک از موارد زیر درباره هزینههای انجام شده توسط خیرین در طرحهای آبرسانی صحیح است؟
الف) هزینههای انجام شده توسط خیرین به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب میشود
ب) هزینههای انجام شده توسط خیرین مشمول معافیت مالیاتی نیست
ج) هزینههای انجام شده توسط خیرین باید به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد
د) هزینههای انجام شده توسط خیرین تنها برای پروژههای شهری معتبر است
پاسخ مجله اداریها: گزینه الف – هزینههای انجام شده توسط خیرین در احداث، توسعه و تکمیل طرحهای آبرسانی در چارچوب طرحهای مصوب ملی و استانی قوانین بودجه سنواتی، با تأیید وزارت نیرو و سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب میشود.
فصل نهم : انرژی
۳۲. وزارتخانههای نفت و نیرو چه اقداماتی را باید تا پایان سال اول برنامه انجام دهند؟
الف) اصلاح ساختار اداری و سازمانی ستادی، شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه در حوزه برق، گاز و نفت با رویکرد تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدیگری، پس از تأیید شورای عالی اداری.
ب) افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی به ۳۰ درصد تا پایان سال دوم برنامه و به ۶۰ درصد تا انتهای برنامه.
ج) تغییر وضعیت مرکز نظام ایمنی هستهای کشور به یک مؤسسه دولتی با شخصیت مستقل.
د) اصلاح رابطه مالی وزارت نیرو و دولت به منظور ایجاد استقلال مالی صنعت برق.
پاسخ مجله اداریها: گزینه الف – وزارتخانههای نفت و نیرو مکلفند با همکاری سازمان تا پایان سال اول برنامه، نسبت به اصلاح ساختار اداری و سازمانی ستادی، شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه خود در حوزه برق، گاز و نفت با رویکرد تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدیگری، اقدام کرده و پیشنهاد لازم را پس از تأیید شورای عالی اداری برای طی تشریفات قانونی به تصویب هیأت وزیران برسانند. هدف از این اصلاحات بهبود نظام تصمیمگیری و ارتقای بهرهوری است.
۳۳. وزارت نیرو موظف است چه اقداماتی را در راستای افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی انجام دهد؟
الف) افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی به حداقل ۳۰ درصد تا پایان سال دوم برنامه و به حداقل ۶۰ درصد تا انتهای برنامه.
ب) اصلاح رابطه مالی وزارت نیرو و دولت به گونهای که استقلال مالی صنعت برق ایجاد شود و ناترازی مالی رفع گردد.
ج) عرضه برق تولیدی نیروگاههای کشور تا پایان سال دوم برنامه.
د) همه موارد فوق.
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – طبق ماده ۴۳، وزارت نیرو موظف است با لحاظ ارزش سوخت نیروگاهها و افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی به گونهای عمل نماید که با عرضه برق تولیدی نیروگاههای کشور تا پایان سال دوم برنامه، سهم معاملات مذکور را به حداقل ۳۰ درصد و در انتهای برنامه به حداقل ۶۰ درصد از کل معاملات برساند. همچنین، رابطه مالی وزارت نیرو و دولت را به گونهای اصلاح نماید که ضمن ایجاد استقلال مالی صنعت برق و قطع وابستگی به بودجه عمومی دولت، ناترازی مالی صنعت برق رفع شده و انگیزه اقتصادی کافی برای بهبود بازدهی نیروگاهها و کاهش تلفات در شبکه فراهم شود.
فصل دهم : طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش
۳۴. کدام یک از موارد زیر به عنوان کلان پروژههای اولویتدار توسط سازمان باید ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ برنامه به تصویب هیأت وزیران برسد؟
الف) توسعه نیروگاههای هستهای
ب) زنجیره اکتشاف و استخراج نفت و گاز
ج) ساخت کارخانههای سیمان
د) توسعه صنایع خودروسازی
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – یکی از کلان پروژههای اولویتدار شامل زنجیره اکتشاف و استخراج نفت و گاز است که باید توسط سازمان ظرف مدت سهماه به تصویب هیأت وزیران برسد.
۳۵. کدام یک از موارد زیر مشمول معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن میشود؟
الف) سرمایهگذاری در صنایع خودروسازی
ب) سرمایهگذاری در اکتشافات معدنی که منجر به صدور پروانه بهرهبرداری شود
ج) سرمایهگذاری در توسعه صنایع دستی
د) سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل هوایی
پاسخ مجله اداریها: گزینه ب- سرمایهگذاری در اکتشافات معدنی که منجر به صدور پروانه بهرهبرداری شود، مشمول معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن میشود.
۳۶. چه نوع معافیتی برای احداث و توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر توسط بهرهبرداران معادن در داخل محدودههای معدنی یا جوار آنها در نظر گرفته شده است؟
الف) معافیت مالیاتی
ب) معافیت از پرداخت عوارض وارداتی
ج) معافیت از پرداخت عوارض صادراتی
د) معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن
پاسخ مجله اداریها: گزینه د – احداث و توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر توسط بهرهبرداران معادن در داخل محدودههای معدنی یا جوار آنها مشمول معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن میشود.
دو مجموعه مکمل حیطه عمومی آزمون دستگاههای اجرایی کشور:
مشاهده |
مشاهده |